Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
rumstermostater nödvändigt ont?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: rumstermostater nödvändigt ont? (läst 4336 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ByggherreNR1
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 86
Karma +0/-0
ByggherreNR1
«
skrivet:
10 april 2007, 08:24:46 »
Citera
I nästa vecka läggar jag in golvvärme i hela huset.
Satt och kollade igenom specen och då ingår det 4 rumstermostater + trådlös kontrollenhet (totalt 5783 kr)
Rätta mig gärna om jag har fel men de allra flesta av er har väl kopplat ur termostaterna och ställer in flödena istället?
Egentligen är det bara ett rum som jag är orolig för och det är ett rum i västerläge med en glasvägg som är 3,4 meter hög som täcker hela väster väggen (7 meter)
Kanske vore det bra med termostat här så att systemet stängs av snabbt när solen lyser in. Nerkylnings effekten är faktiskt inte så stor så att man märker någon skillnad.
Kom gärna med tips om hur man löser detta utan termostat då dessa nästan kostar en luft/luft VP
Loggat
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30541
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: rumstermostater nödvändigt ont?
«
Svar #1 skrivet:
10 april 2007, 09:58:24 »
Citera
Förbered för en termostat genom att dra kabelrör men vänta med köp och inkoppling. Det kan funka finfint utan, visst blir det varmare i rum med mycket fönster mot solen men värmen sprider sig rätt bra till övriga delen av huset om ventilationen funkar som den ska. En centralt placerad rumsgivare till VP:n räcker bra för det mesta.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36070
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
10 april 2007, 10:07:16 »
Citera
Jag skulle inte köpa termostar och styrning utan precis som Carl säger bara se till att det går att komplettera om det skulle visa sig nödvändigt eller önskvärt ur komfortsynpunkt.
Prismässigt tror jag det blir billigare att vädra om det blir för varmt än att sätta in termostater, dessutom spelar det ingen större roll om golvvärmen i ditt soliga rum stänger av sig om solen skiner, du kommer att få varmt där ändå, den lilla energi som värmepumpen tillför blir i sammanhanget mer eller mindre obetydlig men ser till att sulan inte kyls ut inför natten när solen försvinner.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
ByggherreNR1
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
ByggherreNR1
«
Svar #3 skrivet:
11 april 2007, 06:03:19 »
Citera
Ypperligt då är beställningen gjord på alla delar minus termosteter.
Dock har jag en fundering.
Vi kommmer ha golvvärme i hela undervåningen.
På övervåningen blir det element i sovrummen + en handukstork i badrummet.
Allt detta skall värmas med en comfortzone e65.
Finns det element man kan köra direkt på golvvärme dvs den lägre värmen?
Loggat
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
11 april 2007, 07:06:03 »
Citera
Kompaktradiatorer, minst dubbla eller kanske trippla med plåtflänsar emellan. Du måste kolla på dimensioneringen så att de klarar husets max effektbehov vid DT som motsvarar golvvärmen. En viss värmespridning uppåt få man men tar du till radiatorerna så ska det gå att köra dessa på samma framledningstemp.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36070
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
11 april 2007, 07:31:47 »
Citera
Räkna med att du klarar dig med ca 30 W/m2 på övervåningen, normalt ger golvvärmen 50 W/m2 som max (vid 45 °C framledningstemp) och du bör därför dimensionera dina radiatorer för att kunna ge ca 30-35 W/m vid DT 30, kanske lite mer i rum med stora fönsterytor eller fler än en yttervägg och lite mindre i rum i direkt anslutning till trapp eller i rum med bara en eller ingen yttervägg.
Dubbla kompaktradiatorer borde räcka till, i alla fall om du har tillräcklig höjd på väggarna där de skall placeras för att rymma 40-50 cm höga radiatorer.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
ByggherreNR1
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
ByggherreNR1
«
Svar #6 skrivet:
11 april 2007, 10:48:59 »
Citera
Tackar och bockar för dessa ypperliga svar
Underbart forum
gör kullerbyttor på riktigt av glädje äntligen skall jag få bra värmesystem
Loggat
binky
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Kön:
binky
«
Svar #7 skrivet:
12 april 2007, 23:21:15 »
Citera
Hej,
Är fullständig rookie, har lyssnat runt ett tag för att försöka begripa lite mer om hur systemen funkar, blivit väldigt impad av alla kunniga inlägg och kommentarer här men inte blivit så värst mkt klokare utan mest insett att man är lost på detta...
Skulle gärna vilja få lite mer förståelse för värmesystemet, själva har vi golvvärme med rumstermostater på bottenvåning och element på ovanvåning (+ golvvärme på wc). Som jag fattat installatören styr jag (i grova drag) golvvärmen via shunten och elementen via frånluftpumpen (nibe 310P).
Vad jag förstått här på forumet ska man för bästa optimering ha rumstermostaterna på max liksom elementen på max och styra allt genom frånluftpumpen. för få en jämn värme. Detta innebär som jag fattar det att golvvärmen ALLTID kommer kalla på värme oavsett hur hög rumstemperaturen är (t ex pga solinstrålning) Har jag missuppfattat? Blir inte detta att "elda för kråkorna"? Å andra sidan gör ju rumsgivaren att golvvärmen öppnar och stänger varje dag nu när värmen börjar komma ute vilket kanske gör att värmesystemet får "jobba extra" när rumsgivaren väl kallar på värme igen. Om det är varmare klimat (t ex nu på våren) bör ju rimligen frånluftpumpen/golvvärmen inte behöva jobba och dra energi, vilket den ju gör om rumsgivarna till golvvärmen hela tiden kallar på värme? Vad gäller?
Vi har även en kamin (contura 610) men när servicemannen för frånluftpumpen var här för "injustering" menade han att man bara skulle använda den för "myseldning" då det annars sätter golvvärmesystemet ur spel då rumsgivaren öppnar/stänger ständigt vid mkt eldning och gör att golvvärmen aldrig blir stabilt jämn pga systemets tröghet ("tar några dagar innan golvvärmen är stabil"). Detta är väl egentligen samma resonemang som nu vid våren d v s solinstrålningens påverkan på rumsgivarna. Vad gäller? På vilket sätt blir det en besparing att elda kamin vintertid även med fullt öppna rumsgivare? Är det så att kamin och golvvärme är en mindre bra kombination?
Tacksam om någon vill ge tid till att förklara!
Loggat
Nybyggt 2-planshus 2006, tot 148 kvm, vattenburen golvvärme med rumstermostater nedervåning och vattenburna elradiatorer ovanvåning. Nibe Fighter 310P. Skåne.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #8 skrivet:
13 april 2007, 12:46:19 »
Citera
Hej Binky!
Ska du få en vetting innetemp med termstaterna på max så behöver du en rumsgivare till din VP. Denna reagerar på solinstrålning och kamineldning och drar då ner på shunten så att golvet får kallare framledning istället.
Nackdelen med golvvärmetermostater är att flödet varierar kraftigt, när termostaterna öppnar på kvällen då solen går ner så kommer det massor av kallt radiatorvatten in i pannan som då måste slå igång elpatron för att hålla värmen.
Har du en rumsgivare till VP:n och öppna termostater så smyger shunten upp temperaturen till golvvärmen över en längre tid och pannan får ingen kallvattenchock utan får tid att jobba med kompressorn för att hålla värmen.
En 310P har ganska klen kompressorn men vår och höst så kan du säkert minska på eltillskott om du skaffar rumsgivare till VP:n och öppnar termostaterna.
«
Senast ändrad: 13 april 2007, 13:10:55 av Carl N
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 780
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Börje__
Carl N
sebbe
uecjs
Rickard
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info