0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
det är dumt att köra pellets eller olja för varmvattnet,det är grymt oekonomiskt...
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 09 april 2007, 19:34:35det är dumt att köra pellets eller olja för varmvattnet,det är grymt oekonomiskt... olja OK men resten av påståendet ställer jag mig lite avvaktande till. MEN (innan Humlan hugger på mig ) så håller jag med om att det enda som gäller för att göra varmvatten är solfångare!!! Ekonomiskt eller inte är för mig nu skit samma...självklart skall man nyttja solen. Känns nästan som ett slöseri att inte göra det. studsPS. nu har jag lyckats få alla grannar att bränna sig på en heatpipe . Själv (notera stavningen dR cHUN-lAN ) är jag grymt imponerad...Målet nästa vecka är att få upp samlingsröret"växlaren" och ramen på taket...väntar på solberedaren och styren. DS.
Hmmm. Syrran har en pelletsbrännare med "vattenmantel" & en acc. tank.Tanken har ingen ingång för solvärme Och här uppe lyser ju solen dyngnet runt under en period.Hur gå till väga för att nyttja solen i detta fall? Värmeväxlare innan nigången på tanken eller?Och vad göra med all värme som tanken ej kan ta emot?Förslag.. Någon?
Hmmm. Syrran har en pelletsbrännare med "vattenmantel" & en acc. tank.Tanken har ingen ingång för solvärme Och här uppe lyser ju solen dyngnet runt under en period.Hur gå till väga för att nyttja solen i detta fall? Värmeväxlare innan ingången på tanken eller?Och vad göra med all värme som tanken ej kan ta emot?Förslag.. Någon?
Citat från: NoSmoke skrivet 10 april 2007, 06:18:42Hmmm. Syrran har en pelletsbrännare med "vattenmantel" & en acc. tank.Tanken har ingen ingång för solvärme Och här uppe lyser ju solen dyngnet runt under en period.Hur gå till väga för att nyttja solen i detta fall? Värmeväxlare innan ingången på tanken eller?Och vad göra med all värme som tanken ej kan ta emot?Förslag.. Någon?Om hon redan har en ack tank är det naturligtvis bäst med en yttre plattvärmeväxlare. Den ger bättre utbyte än en solslinga i botten på tanken.Ett bok tips är Ackumulatorsystem : en installations- och dimensioneringsguideAv Peter Kovács finns på bibblan
Den ger bättre utbyte än en solslinga i botten på tanken.