Om ni bor 25 meter eller 2 mil från dina svärföräldrar spelar nog inte så stor roll, när de blir gamla och skröpliga lär det bli ni som får ta hand om dem ändå (Om din fru inte har syskon som hjälper till).
Har ni barn? och svärföräldrar som vill/orkar ta hand om dem ibland så är det ett stort plus att bo nära.
Jag tror för övrigt inte att svärföräldrarna skulle nöta upp er så länge de är friska, när de blir så "tjorviga" att de inte längre riktigt vet vad de gör kan det nog bli lite jobbigt, men som sagt, det kan det nog bli även om ni bor nån mil ifrån.
Hur är deras hus?
Kanske skall ni bygga ett nytt litet hus åt dem på gratistomten som ni senare kan hyra ut till andra, den dagen svärföräldrarna gått ur tiden?
Själva skulle ni kunna bosätta er i deras hus...
När det gäller värmeanläggningen skulle jag nog idag välja ett system med tekniktank med möjlighet att ansluta alla tänkbara och otänkbara värmekällor, börja med en jord eller bergvärmepump och sedan komplettera med sol, vind eller vad som kommer att erbjudas framöver. (I alla fall om budgeten var stor och det fanns plats för det)
När det gäller att bygga så kan de flesta gjuta en platta med lite hjälp, att köpa en färdig stomme (väggelement, takstolar och tak) så att du snabbt har allt under tak brukar inte kosta så mycket och sedan kan du i din egen takt arbeta med invändiga ytor och inredningar, så skulle nog jag gjort om jag skulle bygga nytt.
Räkna med att det tar tid, jag vet de som tagit tjänstledigt 3-6 månader för att bygga och lånat upp lite extra för att ha råd att leva under tiden, men kanske har ni sålt så pass dyrt att du inte behöver låna till nya huset?