0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sånt här vill jag se mer av: http://www.legoelektronik.se/se/produkter/vindkraft/skystream_3_7 Kostnad komplett ligger på 80-90000 sek, med anslutning direkt till nätet. Det driver alltså inte direkt, utan resultatet blir en besparing på din elförbrukning. Självklart går det ansluta på annat sätt, men det är tveksamt om det är nån fördel.... För dyrt än, men räkna med en stark prispres på liknande vindkraftverk dom närmaste åren, tippar på en halvering av priset inom 5-7 år....mvh humlan.
Jag bor i ett blåshål.Öppet 1-2km mot vättern, är det vindstilla hemma hos svärföräldrarna som bor i andra änden av byn, så kan det vara halv storm här hemma.Det står dessutom ett gäng vindsnurror ner mot sjön. Tänk om man kunde ha ett litet vindkraftverk som matar bergvärmepumpen!
Måste vara perfekt att använda sitt vindkraftverk för att driva värmepumpen. Direkt till elpatron blir ju = cop 1. Tänke ett litet kraftverk med ca 3kw mata det i en värmepum med säg cop 3 så då är det plötsligt 9 kw helt gratis Kolla http://www.energicentra.nu/ dom har 3 - 20 kW vindkraftverk. Dessa är 12v kraftverk. Blåser gör det ju inte konstant. Energin lagras 12v batteripack. Omformare (på 6kwh) ser till att leverera en fin spänning utan variationer. (ok vet inte om det är fyrkant eller sinusvåg) På så sätt så finns det lite extra även om man väljer ett mindre vindkraftverk. Bor man på ett ställe där det blåser så måste det gå att göra sig relativt oberoende av nätspänning på detta vis.Att belasta det lite hårdare ibland när tex tvättmaskin ska gå är ju inget problem med denna lösning.
Ja helt klart så behövs det ett litet större vindkraftverk, säkert ett på 10 kW öm man ska vara realistisk och ett ordentligt pack med batterier, blir förmodligen rätt dyrt om man bara ska driva det med vindkraft. Detta jag skrev om oberoend av nätspänning så måste man säkert ha ett 10 kW och bo där det blåser hela tiden.Tänkte mest på nic2 som skrev att han bodde i ett blåshål.