Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nu är det tid för montage igen  (läst 3784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
nu är det tid för montage igen
« skrivet: 04 april 2007, 19:02:38 »
hej
nu jädrar lessnade jag på att ha elberedaren inne i carporten...nu e den på väg upp
å ska kopplas in ...nu blir det förvärmt varmvatten för hela slanten....

det blir/blev bara 2,5-3m  extra rör till i tvättstugan... ;D
Tror det ska få att se vettigt ut så det inte härvar till sig så förbaskat ...

men frugan blev inte glad  fiR: hennes plats där hon skulle ha sin tvättberednings bänk fick stryka pÃ¥ foten det blev elberedare där för hela slanten....men lite fÃ¥r man offra om man ska ducha 30 min i stöten.....
sen behöver jag knappast bekymra mig för varmvattnet har väl kapacitet  sÃ¥ det räcker till 2-3 hushÃ¥ll utan problem...


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #1 skrivet: 04 april 2007, 21:36:55 »
hej
har roat mig med Ã¥ rita lite .fick slut 15 mm koppar rör  ;D 
sÃ¥ jag ritade lite i stället som tröst  :'(

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #2 skrivet: 06 april 2007, 19:49:48 »
Glad Påsk på er *vinkar*

så ja nu e det klart,då sittter min lilla 110 liters nibe fast på väggen vatnet e kopplat å strömen e klar... då e det bara å vänta å se om vattnet räcker som jag vill
har jag 110 liter 65 +110 liter förvärmt i tank +energin i tanken av 400 liter 50gradigt vatten vore det s-atan om frun får lite vatten...


hon har redan hotat med att ringa rörkrökaren  om jag kopplat bort elstödet i tanken... ;D

Tur som stryk att hon inte fattat vad motorbrytaren på väggen brevid tanken va till....
för termostaten på elpatronen brukade alltid stå på 85 grader då hon surat till
konstigt nog blev det alldrig varmt i tanken trots att 3kw patronen stog på max.... a:gl


tror det här blir bra jag kommer på det här sättet att bättre ta vara på allt energi som finns i solfångarna utan att det drabbar komforten...varmvatten kommer att finnas ändå



Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #3 skrivet: 06 april 2007, 20:10:24 »
Chun-Lan du har humor vet jag  Thumbsup
Är ungefär likadan själv, genom sig själv känner man andra som man säger. Glad PÃ¥sk  *vinkar*
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #4 skrivet: 06 april 2007, 20:20:13 »
Har börjat att undra om inte Dr Chun-Lan had fÃ¥tt ett bättre system om han frÃ¥n början hade bestämt sig att slänga ut den varmvatten tank med varmvattenberedare som han har, och satsade pÃ¥ en tekniktank med toppvärmning av varmvattnet med en genomströmningberedare, det finns ingen varmvattenberedare som har lika smÃ¥ förluster. 
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #5 skrivet: 06 april 2007, 21:14:54 »
Har börjat att undra om inte Dr Chun-Lan had fÃ¥tt ett bättre system om han frÃ¥n början hade bestämt sig att slänga ut den varmvatten tank med varmvattenberedare som han har, och satsade pÃ¥ en tekniktank med toppvärmning av varmvattnet med en genomströmningberedare, det finns ingen varmvattenberedare som har lika smÃ¥ förluster. 

hej ..
jopps det tror jag ochså ...men det känns dumt att kasta ut en 1,5 år gammal tank
det e bara till att försöka göra det bästa av läget

sen förstår jag inte riktigt varför den tanken skulle ha så mycket mindre förlust ??
är dom super isolerade eller ...
tanken måste ju lixs hållas varm är det samma isolering i tankarna finns det ju ingen rimmlig
orsak till varför teknik tanken skulle va billigare å värma...

har kopplat in min lilla ström räknare på Nibe beredaren för att hålla koll på vad den tar..
dÃ¥ ser man vart det bär 
men jag tror det ska börja gå billigare än förr...

nibe beredaren verkar va rejält isolerad med p-u skum..så den bör gå ganska billigt
dett verkar ochså sitta nån form av backventil i beredaren,i vart fall så värms inte varmvatten ledningen ut på systemet upp nått.
Förr så blev utvatten ledningen varm en bra bitfrån beredaren,minst 1 m i från beredaren
kan ju va värt å montera en back ventil på tanken ochså
fast nu så går det nog lika bra att isolera rören mellan tank å elberedaren i stället
+ att den förhoppnings vis alltid ska få 60-70 gradigt vatten ,så den knappt behöver värma vattnet

jag ska logga det hela 2 eller 3 veckor sÃ¥ ser jag kostnaden per dyngn 
det ska bli väldigt intressant å se hur det funkar...iden har jag hafft väldigt länge
hadde jag vedelning skulle jag ochså koppla likadant för att alltid ha varmvatten

sen att det skiktar sig bätter med slingor det vet jag,men det har jag inte.... tänker inte kasta ut tanken efter 1,5-2år det är den lite för dyr för...
« Senast ändrad: 06 april 2007, 21:56:41 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #6 skrivet: 07 april 2007, 06:59:37 »
hej

började loggen i gÃ¥r ...över natten hadde beredaren tagit ..0kw  Thumbsup

den slog igång då jag stod å funderade om nått va paj...så det här blir nog perre
felet e ju bara att acctanken trots det läcker som ett såll...
iofs så värmer det ju i kåken men det vore bättre att värmen stannar i tanken ändå

tror jag ska isolera alla rör på acctanken rejält + över väga en formskummning av tanken
det bör ju bara va att lätta pÃ¥ locket Ã¥ plocka ut isoleringen med en stÃ¥l trÃ¥d sÃ¥ lÃ¥ngt man nÃ¥r 
sen så sprutar man ner formskummet i utrymmet där nere...
det bör ju inte bli sämmre än i dag..boro tanken måste va släkt med älvsbyhusen
isolerat renstängsel ;D

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1728
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #7 skrivet: 07 april 2007, 18:38:22 »
Ta av all isolering från tanken.Bygg en låda runt den.
Ring en lösulls firma som blÃ¥ser lÃ¥dan full  Thumbsup
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #8 skrivet: 07 april 2007, 19:04:26 »
Är det en låda å inte en rund tank, så är enklast att limma (speciellt lim) cellplast utanpå plåten/tanken, som ev sen täcks med nåt lite tåligare material. Men tänk på att värmeförlusterna från tanken, kan behöva ersättas med annan värmekälla, så frågan är om du kommer att vinna nåt med att isolera tanken....

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #9 skrivet: 07 april 2007, 19:54:18 »
hej

började loggen i gÃ¥r ...över natten hade beredaren tagit ..0kw  Thumbsup

den slog igång då jag stod å funderade om nått va paj...så det här blir nog perre
felet e ju bara att acctanken trots det läcker som ett såll...
iofs så värmer det ju i kåken men det vore bättre att värmen stannar i tanken ändå

tror jag ska isolera alla rör på acctanken rejält + över väga en formskummning av tanken
det bör ju bara va att lätta pÃ¥ locket Ã¥ plocka ut isoleringen med en stÃ¥l trÃ¥d sÃ¥ lÃ¥ngt man nÃ¥r 
sen så sprutar man ner formskummet i utrymmet där nere...
det bör ju inte bli sämmre än i dag..boro tanken måste va släkt med älvsbyhusen
isolerat renstängsel ;D


Jag har 2 st 500 liters paralellkopplade acctankar och tänker bättra på isoleringen med att bara borra en massa hål i samma dimention som flaskans slang. Börjar längst ner spruta tills flaskan är tom och där det pyser ut i hålen ovan eller bredvid kladdar jag bara dit ett bit silvertejp. Där det inte kommit ut något skum fyller jag med nästa flaska typ tills det är upp till topp i tanken. Jag låter gamla isoleringen vara kvar för det är för jobbigt att ta bort den tycker jag. Okej om den blir lite rund men vad gör väl det.
Hur mÃ¥nga flaskor kan det tänkas gÃ¥ pÃ¥ en tank tro?  Thumbsup
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #10 skrivet: 07 april 2007, 20:33:26 »
hej ..
vi skulle göra ett grupp inköp av 2 komps skum...det sväller nått 5-jävligt
vi använde det en gång på skolan tror det va 1:100 dvs 1 lit blev 100 liter ungefär 50x bättre än sprayburkarna

har en granne som byggt in sina tankar i som ett eget rum...Ã¥ isolerat med 95mm mineralull..
+ 60 cm spÃ¥n där smiter det lite värme  ;D

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #11 skrivet: 07 april 2007, 21:21:08 »
Ska till Umeå på onsdag så jag lär väl hitta massa grejor där. Vad behövs för grejer för att kunna köra med 2-komponent?
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #12 skrivet: 07 april 2007, 21:44:57 »
hej

började loggen i gÃ¥r ...över natten hade beredaren tagit ..0kw  Thumbsup

den slog igång då jag stod å funderade om nått va paj...så det här blir nog perre
felet e ju bara att acctanken trots det läcker som ett såll...
iofs så värmer det ju i kåken men det vore bättre att värmen stannar i tanken ändå

tror jag ska isolera alla rör på acctanken rejält + över väga en formskummning av tanken
det bör ju bara va att lätta pÃ¥ locket Ã¥ plocka ut isoleringen med en stÃ¥l trÃ¥d sÃ¥ lÃ¥ngt man nÃ¥r 
sen så sprutar man ner formskummet i utrymmet där nere...
det bör ju inte bli sämmre än i dag..boro tanken måste va släkt med älvsbyhusen
isolerat renstängsel ;D


Jag har 2 st 500 liters paralellkopplade acctankar och tänker bättra på isoleringen med att bara borra en massa hål i samma dimention som flaskans slang. Börjar längst ner spruta tills flaskan är tom och där det pyser ut i hålen ovan eller bredvid kladdar jag bara dit ett bit silvertejp. Där det inte kommit ut något skum fyller jag med nästa flaska typ tills det är upp till topp i tanken. Jag låter gamla isoleringen vara kvar för det är för jobbigt att ta bort den tycker jag. Okej om den blir lite rund men vad gör väl det.
Hur mÃ¥nga flaskor kan det tänkas gÃ¥ pÃ¥ en tank tro?  Thumbsup
/Bosse

FrÃ¥gan är om ens plÃ¥ten kommer att sitta kvar  ;D ;D Ã…terkom gärna med bilder pÃ¥ hur det gick....

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: nu är det tid för montage igen
« Svar #13 skrivet: 07 april 2007, 21:59:11 »
hej
det e som 2 olika vätskor du blandar ser ut som olja....du häller ner det dit det ska
sen håller du i hatten...det ökar rätt radikalt i volym så du bör veta hur mycket volym du ska fylla...
det e ju inte så svårt... 1 lit blir ca 100 liter färdig skum ....om jag minns rätt...
det bör stå på förpackningen....

problemet är att du inte kan överladda,vräker du på för mycket lär tanken se ut som ett ägg
då du är klar..tror att det vettigaste är att blanda i omgångar,tex 0,25 lit å göra det flera gånger + att inte spruta i ett tätt utrymme ..
ska du fylla en tank så plocka bort toppen å låt ev överskott pysa ut i toppen av tanken
det nog det vettigaste
annars så får nog göra nya täckplåtar på din tank...det har ju en jävla spräng kraft




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!