Har börjat att undra om inte Dr Chun-Lan had fått ett bättre system om han från början hade bestämt sig att slänga ut den varmvatten tank med varmvattenberedare som han har, och satsade på en tekniktank med toppvärmning av varmvattnet med en genomströmningberedare, det finns ingen varmvattenberedare som har lika små förluster.
hej ..
jopps det tror jag ochså ...men det känns dumt att kasta ut en 1,5 år gammal tank
det e bara till att försöka göra det bästa av läget
sen förstår jag inte riktigt varför den tanken skulle ha så mycket mindre förlust ??
är dom super isolerade eller ...
tanken måste ju lixs hållas varm är det samma isolering i tankarna finns det ju ingen rimmlig
orsak till varför teknik tanken skulle va billigare å värma...
har kopplat in min lilla ström räknare på Nibe beredaren för att hålla koll på vad den tar..
då ser man vart det bär
men jag tror det ska börja gå billigare än förr...
nibe beredaren verkar va rejält isolerad med p-u skum..så den bör gå ganska billigt
dett verkar ochså sitta nån form av backventil i beredaren,i vart fall så värms inte varmvatten ledningen ut på systemet upp nått.
Förr så blev utvatten ledningen varm en bra bitfrån beredaren,minst 1 m i från beredaren
kan ju va värt å montera en back ventil på tanken ochså
fast nu så går det nog lika bra att isolera rören mellan tank å elberedaren i stället
+ att den förhoppnings vis alltid ska få 60-70 gradigt vatten ,så den knappt behöver värma vattnet
jag ska logga det hela 2 eller 3 veckor så ser jag kostnaden per dyngn
det ska bli väldigt intressant å se hur det funkar...iden har jag hafft väldigt länge
hadde jag vedelning skulle jag ochså koppla likadant för att alltid ha varmvatten
sen att det skiktar sig bätter med slingor det vet jag,men det har jag inte.... tänker inte kasta ut tanken efter 1,5-2år det är den lite för dyr för...