0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en HERU 75 . Jag klarar mig till -10 utan att eftervärmeren startar , då är tilluften kallare än 17 grader . Om du skall ha en L/V värmepump så kommer den kanske behöva tillskott när det blir kallt och då spelar det ingen roll om du tillsätter den i vent. eller i värmesystem. Satte en energimätare på min eftervärmare som är på 900w den behövde 200kwh i vinter (i Umeå). Betalade 13000:- för aggregatet. Ljuddämpare finns att köpa, sitter sällan på aggregatet. Om huset har ett äldre värmesystem finns det risk för lekage om du fyller det med glykol , det är min erfarenhet. Cirkpumpar är inte heller gjorda för det.
Om du inte skall ha L/V värmepump så är frånluftsvärmepump ett bra alternativ. Kanske går CE50/CE65 att montera? Återkom gärna med svar när du hört med Termavent , har en kompis som har liknande funderingar.
Återkom gärna med svar när du hört med Termavent , har en kompis som har liknande funderingar.
Om ditt vattenbatteri fryser så har du en trist vattenskada. Det är inte alls ovanligt med frysningar.....Med din aggregat placering skulle då jag ta ett el batteri
En återstående fråga kvarstår dock. I min VP-plan ingår en IVT 290 elpanna och den har endast en elementslinga. Ett vattenbatteri i till-luften kräver kanske en högre framledning jämfört med elementen i huset, vilket inte så lyckat. Det var inte helt säkert att så var fallet, men kanske. FTX-agget har hög verkningsgrad (Skall tydligen kunna lämna hela 12 grader på till-luften när det är -20 ute) och batteriet skall därmed inte värma till-luften speciellt många grader, men om det innebär någon nackdel är som sagt inte utrett ännu. I så fall är det kanske bättre att välja bort vattenbatteriet och använda direktel istället.