Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: trekke PEX i 35mm Cu?  (läst 1701 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
trekke PEX i 35mm Cu?
« skrivet: 29 mars 2007, 11:50:11 »
Har en gulvvarme fordeler som varmer ca 50m2 et sted, skal flytte varmekilden som nå står rett i nærheten.
Noen har tenkt seg om og lagt 2 stk 35mm Cu fra dette stedet ned i kjeller der jeg har tenkt å sette alt det nye.

Det er opplagt at Cu røret må gå i vinkel inne i veggen og inntil videre antar jeg det kun er selve røret som er bøyd og at det ikke er loddet bend.
Er det overhode mulig å bøye 35mm Cu i 90grader?
Det hadde vært veldig praktisk å kunne bruke denne å trekke pex i (funderer på om 25mm går inn).
Hvor tykk PEX burde jeg minimum ha for 5stk 16mm PEX kurser?

Det går selvsagt an å bare lodde mer Cu rett på 35mm røret men mye enklere om jeg slipper, tror PEX enkelt kan trekkes så det går ende til ende uten lodding hvis jeg bare får den gjennom 35mm.



Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: trekke PEX i 35mm Cu?
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2007, 21:36:04 »
Det strømmer ikke over av respons... formulerte kanskje ikke det jeg lurte på særlig godt.
(jeg har ingen erfaring med 25mm PEX og er usikker på om det overhode er mulig å bøye særlig, og spesielt inne i et litt trangt 35mm rør som på en eller annen måte er bøyd 90 grader.)

Har i mellomtiden kommet opp med en alternativ måte å gjøre det på.

Fordeleren har 5 uttak,
en av disse er ikke i bruk men det er 16mm PEX på den til et rom i kjelleren nære der jeg vil ha VP.
Kan det tenkes at det går å kjøre denne ene i revers?
De 4 uttakene som  er i bruk er alle 16mm PEX og gÃ¥r til 4 nesten like store arealer ca 10-14m2 hver, med lengste avstand fra fordeler 5m.
Det uttaket jeg har tenk på som tilførsel ender ca 5m fra fordeler.

Hva tror dere?
er noen av disse ideene brukbare?
noen råd ellers, har ikke loddet rør tidligere og vil helst ikke lære det på 35mm rør.

 

 
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: trekke PEX i 35mm Cu?
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2007, 22:12:32 »
25mm PEX-rör är väldigt styvt.  Du kan inte fÃ¥ igenom det genom kopparrör som är böjda i skarpa 90-gradersböjar.  Det mÃ¥ste i sÃ¥ fall  vara mycket mjuka böjar med kanske 0.5-1 meters diameter för att du skall orka trycka igenom den, skulle jag tro.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: trekke PEX i 35mm Cu?
« Svar #3 skrivet: 01 april 2007, 00:47:38 »
ja, det var det jeg var redd for, og jeg tror også at 35mm rør er nesten umulig å bøye 90 grader på med enkelt utstyr...
så da er det vel trolig loddet på en 90 grader inne i veggen (der jeg ikke ser) da og to rette rør ut til hver sin side...
i så fall kan vi nok glemme å få noe som helst av PEX igjennom, selv 16mm...pokker.

Tilbake til ideen med å reversere slik at fordeleren mates av et av utløpene (16mm) og at vanlige 1" forbindelsen som mater i dag stenges med kranene som også står der.

Anslår at hver kvadratmeter gulv trenger ca 5m 16mm rør, dvs 12m2 har ca 60 meter + kanskje 5 meter til og fra fordeler ... si 70 - 80 meter.
Høres det fornuftig ut?
hver kurs skal avgi ca 50 * 12 = 600W ,
har delta T ved eldrift i dag pÃ¥ ca 7 grader, 600W / 7(K)*4186(Ws/L/K)  = 0.02 L/s avkjølt vann kan komme i retur.
da blir vel flow noe sånt som 73 L/h ?
4 like kurser skulle gi ca 300 L/h?
80 meter 16mm PEX med 73 L/h får jeg (beregnet via noen web sider hos Wavin) til å gi 0,07kPa/m dvs 5,6kPa delta mellom fordelerene.
om jeg i tillegg legger til 10 meter 16mm PEX i serie med 300L/h stiger nødvendig trykk til : 5,6kPa + 0,7*10 = 12,6kPa
Pumpen min (en WILO RS25/80) burde om jeg har forstått rett klare 80kPa ved 0 flow
og nesten det samme ved 0.3m3/h så selv på laveste fart skal den klare dette og mer til.
(bra siden jeg har noen nye storforbrukere annet steds som også vil ha vann)

For meg ser det ut som det burde gå,
men regneferdighetene på rør/trykk og flow har ikke møtt praktikken enda så jeg vil gjerne ha litt backing...
kommentarer noen?
Fatale regnefeil eller missforståelser?
kommer fordeleren til å oppføre seg rart om flow inn ikke er gjennom 1"?

Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!