0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De kallgalvade på Biltema duger alltså...?
Satsar på 18 i "s0lsystemet" å 22mm till ac-tank 1 plus 72 gr. termisk ventil då.. när jag kopplar till ac-tanken(1) räcker det då med de expansionskärlen jag har (tot.55lit.till 1600 lit.) ?Tänker sätta panelerna på garaget där också "värmesystemet" är.. det är tegeltak på ca 30 gr. lutning..tänkte vinkla upp dem till ca45gr. plus montera dem så de "sticker upp lite över andra sidan nocken"(för morgonsolen) samt montera fast på taksteg..?! tips?Hur går man lämpligast ner genom taket..?
Kalkyl, jag menade varmglödgade mjuka kopparrör Thumbsup, verkar som inte Biltema har 22mm utan endast 15 (18mm?),de är ju billiga... jag räknar med att det går åt mer än 10 m.Humlan..jag bor på Västkusten,5 mil in i landet(Alingsås), jag har ingen bra vägg att ställa dem mot tyvärr,vet inte om jag vågar vinkla dem mer än 45gr. när de skall va på 25-30 gradigt tak.!? Chun Lan.. Arsite tyckte 15 va för klent.. 18 eller 22 föreslog han.. Är det någon som handlat av Arsite här på forumet ,vore intressant o höra några omdömen...
Läste på om den medskickade soltanken... det står: Paket består av en vattentank med 2 st värmeväxlatslingor - tankenär i rostfritt.. Systemlösningen blir då att du han docka detta till dit befintliga >> system och förvärma ditt tappvarmvatten och om du vill också kopplain >> överskottet till huset. Det går också att docka enluft/vattenvärmepumpKanske bättre o fimpa tanken som Chun Lan föreslår då det inte verkar va någon varmvattenslinga i(som jag uppfattade felaktigt!) det blir väl värmeförluster???... om man skall över till acc-tanken också...Kanske ta en fjärde panel istället och köpa en "plattis"
Hur lång tid tar det att värma upp 300 liter till 70 grader en solig dag i april...? kanske kunde ha tanken till varmvattenberedare o koppla direkt till varmvattnet.. spånar rejält nu..