0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förstår inte problemet med att 0,04 % fukt skulle kunna ge 90 % av växthuseffekten. Har man sett ett IR-spektrum av vattenånga är det inga problem att acceptera det. Stora breda absorptionband, man får spola hela instrumenteringen med torr kvävgas.
Att vatten har hög värmekapacitet säger inget om vattenångans egenskaper. Vattenånga har i princip samma värmekapacitet som andra treatomiga gasformiga molekyler då antalet frihetsgrader är samma som för t.ex lustgas och koldioxid.
Växthusgaserna finns i hela atmosfären.
Skaffa dig en lärobok i fysikalisk kemi, jag ids inte hålla på att förklara.
......... men det är nog ingen mening att diskutera med folk som inte vill förstå!
Problemet är väl att så många tror att den koldioxid som vi människor producerar är den enda orsaken till temperaturhöjningen på vår planet, det gör att åtminstone jag tycker att debatten är inte är riktigt seriös. Att sedan media hänger på och startar ett "drev" gör inte saken bättre. Orsaken är betydligt mer komplex, men ingen som räknar på problemet tar med alla saker som påverkar vårat klimat som, jordens varierande avstånd till solen, ändringar i jordaxelns lutning, solvindens påverkan på "rymdparticklar" partiklar och deras inverkan på molnbildning, jordens naturliga variationer av "utsläpp" av gaser och partiklar mm. Om man ger sig tid och har intresse att söka information om hur vår jords klimat har utvecklats genom årmiljonerna tror jag att man kanske får en något annorlunda bild av klimatsvängningar.