0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tyvärr har jag på känn, att det inte kommer att hända speciellt mycket, förrän oljan är slut. Oljelobbyn har tillräckligt med pengar för att inte låta nåt sånt ske...
Jag vill bara påpeka att alla fosila bränslen ingår i kretsloppet som ni kanske vet är det mest gammla växtdelar som omvandlats till kol och olja så dom ingår naturligtvis i kretsloppet eller är det bara det som har "skördats" det senaste året eller århundradet eller årtusendet eller.... som platsar i krtsloppet? Det beror väl bara på vilket tidsperspektiv man vill lägga och vad är det som bestämmer vilket tidsperspektiv som är det "rätta". Och om ni inte viste så var klimatet under stenåldern betydligt varmare än nu tex. växte det vilda druvor så långt norrut som mälardalen, utan mänskliga utsläpp.
D.v.s sluta använda fossila bränslen, för det tror de flesta är den mest troliga bidragande orsaken till en ev större klimatförändring.
Det som skiljer sig tror jag är att man ändrat försäkringarna så att det lönar sig inte att ställa av MC'n på vintern, och alltså kommer min MC att vara registrerad ungefär 100% längre tid per år.
Tyvärr har jag på känn, att det inte kommer att hända speciellt mycket, förrän oljan är slut. Oljelobbyn har tillräckligt med pengar för att inte låta nåt sånt ske....
CiteraD.v.s sluta använda fossila bränslen, för det tror de flesta är den mest troliga bidragande orsaken till en ev större klimatförändring.Ja dom tror.Behovet av energi vill vara 50% högre i 2030. I 2050 vill det ha dubblat sig.Vad vill det kosta att reducera CO2-utsläppen till år 1990 nivå?Vad vill det kosta att inte göra något alls?Vad är realistisk att uppnå?Är atomkraft något bättre? En soptipp - radioaktiv i 100 miljoner år?Nej. Loppet är körd. Åtminstone för dom nästa 100 år.Men klimatforskarna har inte haft rätt när dom i början av 70-talet sade att en ny istid var på väg, så varför har dom inte fel den här gången med? Vill du satsa 25% av ditt lön på att dom har rätt? Det är så här mycket vi pratar om för att klara 1990-nivån. Det kostar att rädda värden.
Men klimatforskarna har inte haft rätt när dom i början av 70-talet sade att en ny istid var på väg, så varför har dom inte fel den här gången med?
Citat från: Avensis skrivet 19 mars 2007, 00:49:19Men klimatforskarna har inte haft rätt när dom i början av 70-talet sade att en ny istid var på väg, så varför har dom inte fel den här gången med? Det har de fortfarande rätt i men det är några tusen år dit. Det förespeglades aldrig något annat. Istiderna har kommit och gått och kommer att fortsätta med det. Den klimatförändring vi nu talar om rör de närmaste hundra åren. Hade den klimatändringen kommit vid tusen år senare hade den kanske varit välkommen. Nu har timingen blivit lite fel.
En rätt balanserad bild tycker jag. Just nu sammanfaller solfläcksminimum med de varmaste åren som har uppmätts på jordklotet så det finns nog annat än solen som påverkar också. http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_variation