0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om jag inte missminner mig har det funnits en gräns vid 2 meters diameter utan bygglov.Har den regeln plockats bort? (Hoppas det)Som minnesgoda läsare kanske minns var jag nära att köpa ett vindkraftverk av Hannevind, men innan jag kommit till skott hade de chockhöjt priserna och gick sedan så vitt jag förstått i konkurs.Skulle ändå vara kul att ha ett att labba med.
Har tittat på "dina" snurror lite men undrar över ett par saker...1. Hur hög är masten? Den skall ju förankras och stagas med 4 (?) stag. Går det inte att förankra den i huset istället (en punkt långt ner och en punkt vid taknocken t.ex.)?2. Det största problemet jag ser med denna lösning är hur man skall använda energin. Man vill ju inte koppla in apparater speciellt till vindsnurran när man använder dem, utan man vill ju att vindsnurrans energi automatiskt skall användas av hela huset i så stor mån det går. Då behöver man 3-fas växelriktaren men dessutom så behövs det ju någon typ av logik för att blanda/balansera elen från vindsnurran med elen från nätet. Annars blir det väldigt mycket extrabesvär att använda...
2,4 m radie ger ca 1,2 kW vid 6 m/s vilket är 26 % av 4,5 kW. Om den ger 4,5 kw vid 10 m/s är 1,2 kW ett rimligt värde men det är långt från 80 %. Det går inte att räkna på medelvind enligt SMHI då det är medelvärdet av vindstyrkan. Effekten från ett vindkraftverk är proportionell mot kuben på vindhastigheten så det blir ett helt annat medelvärde för effekten än för vindhastigheten. Man måste veta hur vindhastighetsfördelningen över tiden ser ut för att kunna beräkna genomsnittlig uteffekt.