0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag fick in getingar förra året i badrummet . De hade gått in via en luftspalt i takkupan och byggt bo i ett litet utrymme i innertaket (ca 1 dm). Märkte det genom att när jag tände spottarna en kväll blev det ett himla liv, när jag tog ner en spot hade de expanderat boet fram mot spottarna. Givetvis släcke jag ner p.g.a. brandfaran, 2 rejäla omgångar med Radar gjorde susen (tur man har gjort barnen ). Jag dammsugit bort det som går att komma åt men jag kan se genom att sticka in en liten spegel genom spotthålet att några decimeter bort finns det rester av ett ganska stort bo, det ser ut som de har tuggit i sig pappen på takgipset. Är det någon fara med att bo-resterna finns kvar? Jag kan nog inte få bort det helt utan att riva taket. Någon som har någon åsikt?
Jag har hört att det finns ohyra som gillar gamla getingbon, dom kan leta sig in i huset om dom hittar någon väg in och är inte så värst trevliga...Vet dock inte vad det var för ohyra... tror det var en från anticimex som sa det.
Krypen kallas FläskÄnglar .å e inte roliga att ha i kåken..
Dom bygger nytt varje år som skrivits ovan, men...Ta död på drottningen nu på våren INNAN hon fött fram sina 8-10 första arbetare!Då är hon ensam om boet och inte speciellt aggressiv heller.
Undrar hur många tusen getingar det var.Någon som vet hur snabbt ett bo ökar i invånare under riktigt bra förhållanden för getingen?vore kul att veta det.
Jag tror Humlan är pållen allergiker, tål nog inte hästapållen.