Kan ni komma med några tips till en som tänker bygga nytt och som vill bli självförsörjande på värme med solfångare? Jag har en fåfäng önskan om att bli självförsörjande på värme och att endast behöva el till värmepumpar, styrelektronik och stödvärme (ifall vintern mot förmodan blir lång och kall).
Min idé är att bolla med vattnets värmekapacivitet och bygga en stor och välisolerad tank som lagrar hela vinterns behov av värme eller tillräckligt mycket för att ihop med en värmepump förse huset med värme året runt. När jag talar med Energirådgivningen får jag rådet att det räcker med 15 m² solpaneler i ett modernt nyproducerat hus och att ingen har tänkt på min lösning.
Min idé med kraftig överkapacitet är att kunna värma huset även mars-april och oktober-november med solfångare.
Finns det någon publikation som kan hjälpa mig att räkna på instrålad effekt per m² under olika delar på året? Jag har räknat ut att med en tillräcklig ackumulatortank och utan värmepump, så skulle jag kunna samla in årsbehovet med 17 m² paneler. Idén är att pressa upp temperaturen i en mycket väl isolerad tank till 97 grader och sedan ta av denna reservoar under kallare tider. Jag har räknat med 10000 kWh för uppvärmning och 4000 kWh för varmvattnet (per år).
Jag kan inget om verkningsgrader, förluster här och där, hur man under perioder då det är varmare i tanken än vad som kan åstadkommas i solfångarna ändå kan fylla på tanken med varmare vatten. Det behövs förstås någon värmeväxlare, men jag hajar noll.
Jag kan heller inget om värmepumpar för ett sådant här system, men är nyfiken på ClimateWells produkter.
Kan någon räkna upp värmepumpar som skulle kunna fungera i detta system?Någon som kan leda mig på rätt väg eller skrattar ni alla åt mig?
Jag har förstått så mycket att lösningen inte kommer att bli billig, kanske med en återbetalningstid på 15-20 år.
Av läsning i andra fora framgår det att en optimal vinkel för fångarna är ungefär densamma som den breddgrad man bor på. I stockholmsområdet så är alltså inte 45 grader optimalt, men det tänkte jag då kompensera med överdimensionering i ett försök att få södertaket snyggt!