Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvärme som enbart bygger 14 mm
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Golvärme som enbart bygger 14 mm (läst 3116 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ByggherreNR1
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 86
Karma +0/-0
ByggherreNR1
«
skrivet:
09 mars 2007, 09:20:31 »
Citera
Har bestämt mig för att lägga in golvärme i hela undervåningen.
Då jag har glasrutor ner till golv har jag tänkt mig lägg in ett tunnt system som har 12 mm rör.
Är detta system lika bra som de andra?
Egna tankar.
Då det är tunnare slang så borde motståndet vara högre och då behöver man större pump vilket innebär att mer energi går åt.
Det blir mindre vattenvolym i slangen, men detta kompenseras kanske av att man lägger dem tättare?
Loggat
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende
kluven
Expert på värmepump
Antal inlägg: 303
Karma +0/-1
kluven
SV: Golvärme som enbart bygger 14 mm
«
Svar #1 skrivet:
09 mars 2007, 22:28:51 »
Citera
Mer slang, större volym. Alldeles riktigt lägg tätare, cc30 räcker inte. Hur mycket man vågar bryta på dessa slangar vet inte jag och jag antar att du skall använda plåtar? Eller? Betonggolv?
Loggat
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blåst
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!
ByggherreNR1
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
ByggherreNR1
«
Svar #2 skrivet:
11 mars 2007, 20:30:01 »
Citera
Jag har bara varit i kontakt med en rörläggare ännu, men han påstår att man lägger dem i frigolit.
12 mm slang borde då innebära att man enbart har 2 neråt.
Känns ok ändå att värma upp plattan då jag har 400 isolering under.
Eller tänker jag fel?
Anleningen till att jag vill ha tunn slang är att jag har fönster ner till golvet och jag var
dum nog att inte lägga ner slang då jag trodde blint på min leverantör av luftburen värme
Loggat
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende
Gblenn
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 71
Karma +0/-0
Gblenn
«
Svar #3 skrivet:
12 mars 2007, 11:49:55 »
Citera
Om du har så pass god isolering under plattan och ändå ska bryta upp golvet helt varför inte fräsa ned slangen i betongen??
Det är flera här på forumet jag sett som rapporterat att de gjort detta med gott resultat. Att fräsa kan inte kosta alltför mycket särskilt om du gör det själv med hyrd utrustning. Kostanden skall väl rimligen ställas mot vad isoleringsplattorna som din nu tänkta lösning innehåller...
Kortfattat så fräser man, lägger ned slangen och spacklar/gjuter igen så att slangen blir omsluten av materialet. Sen har du ett lika bra Golvvärmegolv som alla andra... Du kan dessutom välja en grövre slang och därmed ett glesare avstånd mellan spåren.
Loggat
Henrik Hallebrand
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 54
Karma +0/-0
Henrik Hallebrand
«
Svar #4 skrivet:
12 mars 2007, 12:18:25 »
Citera
Jag har precis lagt in 12mm och lägga dom på cc12,5 är inga problem, Jag fick däremot inte till böjarna eftersom änden envist ville böja sig uppåt så den blev flera centimer från golvet..löste det med att klyva dessa hållare som man köper och sätta en även i böjen.
Jag lade på andra våningen i ett hus från 1901, reglar på cc400 sedan förrut. Lade 22mm spån och 13mm golvgips på det.
Sedan slang och spacklade in allt detta. Spackel kostar lite men vad jag kollar så blir det billigare än med dessa frigolitskivor. Och mycket bättre värmeledning även fast dom har plåtar i frigoliten..
Jag spacklade in slangen som sagt och lade sedan elslingor på detta och spacklade igen..allt för varm komfort på sommaren.
Klinkers ovan detta.
Loggat
NIBE 1130-15, 900m slang utlagd i trädgård, 300m2 uppvärmd yta, hus plus garage och annex från 1901. Tidigare 6 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat med 70mm frigolit under puts i samband med VP-installationen.
ByggherreNR1
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
ByggherreNR1
«
Svar #5 skrivet:
12 mars 2007, 13:32:11 »
Citera
Låter klart lockande att fräsa ner faktiskt.
Det enda som låter jobbigt med det är allt damm.
Men helt klart värt att kolla upp. Det borde bli mer effekt om men lägger spackel runt.
Loggat
Gblenn
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 71
Karma +0/-0
Gblenn
«
Svar #6 skrivet:
13 mars 2007, 09:21:27 »
Citera
Jag tror fräsa egentligen är lite missledande. Det är snarare så att du har ett verktyg som
skär
två parallella spår i plattan. Sedan "bilar" man bort däremellan. Det går kanske tom att använda vatten som kylning/dammbindare. Kolla med nån hyrfirma vad de rekommenderar förnåt. Sen måste man väl ha nån annan lösning för svängarna antar jag, eller om man helt enkelt skär korta "tangenter" med lite större spårvidd som då bildar en tillräckligt bra båge.
Du har helt rätt, man ska absolut spackla eller gjuta in (med lättflytande cement) slangen så att det inte är luft runt den utan den ligger helt inpackad i betongplattan.
Loggat
ByggherreNR1
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
ByggherreNR1
«
Svar #7 skrivet:
13 mars 2007, 19:36:36 »
Citera
Har insett vilket otroligt jobb det måste vara att fräsa ner dem.
Vinner man mycket (förutom 14 mm) på att göra detta?
Loggat
Henrik Hallebrand
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 54
Karma +0/-0
Henrik Hallebrand
«
Svar #8 skrivet:
13 mars 2007, 20:36:28 »
Citera
ja jag skulle då inte göra det..om jag absolut inte kunde ha den extra bygghöjden på golvet..typ flera dörrar som måste höjas..
//H
Loggat
NIBE 1130-15, 900m slang utlagd i trädgård, 300m2 uppvärmd yta, hus plus garage och annex från 1901. Tidigare 6 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat med 70mm frigolit under puts i samband med VP-installationen.
utopiazz
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2778
Karma +8/-3
Kön:
utopiazz
«
Svar #9 skrivet:
22 mars 2007, 12:24:00 »
Citera
Det finns ett system som är ännu tunnare än 12mm. Nackdelen med det systemet är att det består av gummislang och den behöver då en egen cirkpump samt värmeväxlare. Bygghöjden på slangen är 9mm.
Du hittar det här
http://www.optiheat.se/
/Johan
Loggat
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m
2
i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m
2
med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1701
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
cocacola
Deefred
TS Comfort AB
JoA
Mike
tyke
Nocoll1948
tipo874
Hoke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info