Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme i källare.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Golvvärme i källare. (läst 20965 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ingo
Expert på värmepump
Stad/land: Svedala
Antal inlägg: 252
Karma +0/-0
Kön:
ingo
Re:Golvvärme i källare.
«
Svar #15 skrivet:
28 december 2004, 10:27:11 »
Citera
Titta på Golv/platta på mark!
http://www.isodran.com/
Loggat
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.
Gus
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Gus
SV: Golvvärme i källare.
«
Svar #16 skrivet:
19 februari 2005, 21:09:16 »
Citera
Nu är det slutfruset , det ska in golvvärme i gillestugan i min källare. Min största farhåga är dock fukten.
Enl, husritningen är det leca som är isolering under plattan.
Kan det funka med frigoliten som slingorna ligger i , platonmatta, lumppapp och/eller stegdämpningsfolie, o sen laminatgolv på detta ?
Tror nån att det kan uppstå fuktproblem, är lösningen lämplig ?
Detta skulle bygga ca 5 cm , takhöjden skulle bli 2,05 är det för lite, har nån erfarehet ?
Måste man gjuta in slingorna (flytspackla) i källaren ? Vad säger reglerna ?
//Gus
Loggat
Fred
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 50
Karma +0/-0
Kön:
Fred
«
Svar #17 skrivet:
24 februari 2005, 13:05:01 »
Citera
Jag hade samma bryderier om just fukten men det blev följande lösning:
- Befintlig platta (ej källare) är isolerad under med 15cm leca. (leca är bra som isolering men kan dock transportera fukt kapillärt)
- 5cm frigolit
- på frigoliten en 30mm kaka med fiberarmerat spackel med ingjuten 12mm slang från LK
- på kakan en 3mm fuktspärr(ej ventilerad) från Isofond, denna uppviken mot vägg(i mott fall tegel/puts och inga syllar av trä/annat organiskt material i golv/väggar)
- som ytskikt är det 14mm ekparkett eller klinker direkt på spackelkakan.
Denna lösning ansågs "säker" av en erfaren konstruktör, rörfirman och Ocab beträffande fukt, även att man borde kunna slå av värmen på sommaren. Dock blir det ju en liten luftspalt mellan kakan och parketten (3mm) som kräver att man går ut nån grad varmare. Nu har det varit i drift i två månader och det verkar fungera bra. Lite ojämn temp på klinkerytor(slangen ligger i toppen av kakan) Lite tidigat att säga än men det verkar ej som jag värmer upp grannens tomt heller...;-)
För övrigt skall jag inte ignorera riskerna med fukt vig golvvärme i befintliga plattor/källare men varken Ocab eller rörfirman hade hört om några verkliga fuktsador som var relaterade till detta. Jag tror att risken är aningen överdriven faktiskt(samma tema blir repeterat på internet på 50 olika ställen..) Dock skall man nog passa sig om man har organiska material i golv/syll/byggskräp på befintlig platta.
/fredrik
Loggat
Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #18 skrivet:
24 februari 2005, 13:22:59 »
Citera
Omvänd fuktvandring är ingen skröna!!! Jag har både hört men framförallt sett!! inte en gång utan rätt många gånger!
Fukten drivs från varmt till kallt. När man värmer upp underliggande delar hela vintern och sen stänger av värmen på våren. Då vänder fukten och tränger uppåt eftersom där är kallast.
men din konstruktion verkar genomtänkt..
Men utan kaplilärbrytande skikt och ingen fuktisolering då blir det som jag beskrivet garanterat.
Men det finns graderingar där också tex om man har organsikt material direkt mot betongen (mycket vanligt) då blir det problem.
Men tex ett klinkergov direkt på betongen kan tåla riktigt mycket fukt...
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Fred
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 50
Karma +0/-0
Kön:
Fred
«
Svar #19 skrivet:
24 februari 2005, 15:29:50 »
Citera
Misstag mig inte - jag har allra högsta respekt för det men det verkar ej vara en automatik till fuktrelaterade *skador* som det oftast relateras till. Kan du beskriva de erfarenheter du haft beträffande omvänd fukttransport, det vore intressant att höra. Jag hade ett par sömnlösa nätter innan vår lösning blev spikad. Kanske det bästa varit en ventilared platon(bla uttorkning gav platta) -> spårad frigolit -> plåtar -> ångspärr -> papp&trägolv men denna hade i mitt fall åndå krävt flytspackling av hela ytan - 105 kvm och hade blivit dyrare. Men troligen ur ett fuktperspektiv säkrare. Om nu något kan sägas vara *säkert*..:-) Med åren verkar det som om de flesta konstruktioner visar sin svaghet. Tror dock att dagens 300mm rekommendation under sulan är bra.
/Fredrik
Loggat
Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,
Fabbes
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 23
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Fabbes
«
Svar #20 skrivet:
27 augusti 2014, 02:11:58 »
Citera
Hallå! Hur har det gått før er ni som lagt in golvvärme i källaren??
Fuktproblem eller något annant som man bör tänka på?
Loggat
mattias.jo1
Expert på värmepump
Antal inlägg: 250
Karma +0/-0
mattias.jo1
«
Svar #21 skrivet:
31 augusti 2014, 07:41:27 »
Citera
Grannen kör 5 cm spårad frigolit, 14mm ekparkett, ingen isolering under plattan. 25 grad på vattnet under sommaren. Funkar hur bra som helst. Dvs se till att ha det på året runt, även om det är 30 grad ute så blir det lite rått nere...
Loggat
Medelpad: 127 kvm boyta + 119 kvm bi yta samt Garage 43 kvm (8 gr. elelement). 21 grader inne samt ca 22 grader nere (40 kvm nya kraftiga element). NIBE 1210-7 140m. RG 20 innegivare. Andersen8-2 Kamin. HERU 130 S EC 2A inst. 2014. Har legat i snitt på: 17500kWh/år (15300 kWh 2013) Just nu nere på ca 14840 kWh :-)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme i källare.
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 737
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info