0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har inte Telia med flera blockerat ip-porten för SMTP? Kan "virus" fortfarande skicka mail då?
Jag har en bra filtrering, och e-posten vill jag ha publikt, tycker det är konstigt att ingen myndighet engagerat sig i att sätta dit de kriminella element som sysslar med den där typen av e-postande.Det var anmälningen jag funderarde på, inte filteringen, även om jag är tacksam för tipsen.Tycker dessutom att det är lite paranoia att inte sätta ut sin e-postadress publikt om man bedriver en affärsmässig verksamhet.SÅÅÅ lång tid tar det inte att radera skräpposten att det gör det hela omöjligt att hantera, det rör sig väl om typ 1 sek/,ail, det är mer principen jag är ute efter, det borde finnas någon som arbetade mot den där typen av verksamhet.
Citat från: MangeH skrivet 06 mars 2007, 11:56:26En underbar fördel med greylisting är att man samtidigt minskar risken för virus via e-mail då dessa oftast inte kommer från en riktigt MTA (En äkta mailserver) samt att lasten minskar oerhört på mailserver och eventuella antivirusprogram + spamfilter.Enda nackdelen som finns är om man sitter och vill ta emot ett mail från någon som aldrig mailat mig tidigare och man inte vill vänta 30 min.Vänta 30 min Fan då har jag redan ringt å felanmält till Telia Nä då duger det med 2 musklickningar, för att bli av med spammet. Tid är pengar, å vänta är det värsta jag vet mvh humlan.
En underbar fördel med greylisting är att man samtidigt minskar risken för virus via e-mail då dessa oftast inte kommer från en riktigt MTA (En äkta mailserver) samt att lasten minskar oerhört på mailserver och eventuella antivirusprogram + spamfilter.Enda nackdelen som finns är om man sitter och vill ta emot ett mail från någon som aldrig mailat mig tidigare och man inte vill vänta 30 min.
Citat från: MangeH skrivet 06 mars 2007, 11:43:31Än bättre lösning än spamfilter är GreyListing. Men då måste man ha kontroll på mailservern själv. Vår provider på jobbet kör med det. Det kommer trot allt en hel den SPAM. Jag tror att ju vanligare det blir ned greylisting desto flera spammare skapar en funktion för omskickning om det första mailet inte gick igenom.Har inte Telia med flera blockerat ip-porten för SMTP? Kan "virus" fortfarande skicka mail då?
Än bättre lösning än spamfilter är GreyListing. Men då måste man ha kontroll på mailservern själv.
Om man kör en egen unixbaserad mejlserver rekommenderar jag Dspam, i kombination med DNS-baserad antispam med Spamhaus.Tidigare hade jag runt 100 per dag. Nu slipper något enstaka spam förbi per vecka.Just nu ligger jag på 99.84% träffsäkerhet.Dspam har fångat 38784 spam, och missat 273 sedan senaste reset.
Jo, men i detta fall var det ett företagsabbonemang från telia, där blockerar dom inte
Citat från: mrfrenzy skrivet 06 mars 2007, 15:30:31Jo, men i detta fall var det ett företagsabbonemang från telia, där blockerar dom inteDet gör de:http://www.telia.se/foretag/extern/search.do?sl=teliase_top_sok&query=port%2025
Du hänvisar till Telia Bredband företag. Dvs en uppringd förbindelse (adsl).
Citat från: MangeH skrivet 06 mars 2007, 22:04:13Du hänvisar till Telia Bredband företag. Dvs en uppringd förbindelse (adsl). Uppringd...
Citat från: Ridax skrivet 07 mars 2007, 02:01:25Citat från: MangeH skrivet 06 mars 2007, 22:04:13Du hänvisar till Telia Bredband företag. Dvs en uppringd förbindelse (adsl). Uppringd... Adsl kallar jag en form av "uppringd" förbindelse. Borde kanske definerat den som "uppkoppling via telenätet" för att varit tekniskt korrekt.
Citat från: MangeH skrivet 07 mars 2007, 08:13:08Citat från: Ridax skrivet 07 mars 2007, 02:01:25Citat från: MangeH skrivet 06 mars 2007, 22:04:13Du hänvisar till Telia Bredband företag. Dvs en uppringd förbindelse (adsl). Uppringd... Adsl kallar jag en form av "uppringd" förbindelse. Borde kanske definerat den som "uppkoppling via telenätet" för att varit tekniskt korrekt.En fast förbindelse kallar jag för fast oavsett vilken transmissionsteknik som man använder.
Du hänvisar till Telia Bredband företag. Dvs en uppringd förbindelse (adsl). Självklart vill telia ta extra betalt om man vill köra egna servrar, ha egna fasta ip-adresser osv. Telia levererar även Fast förbindelse. Beroende på vilken tjänst man nytjar så blockerar de port 25 eller ej.
Citat från: Ridax skrivet 07 mars 2007, 10:18:38Citat från: MangeH skrivet 07 mars 2007, 08:13:08Citat från: Ridax skrivet 07 mars 2007, 02:01:25Citat från: MangeH skrivet 06 mars 2007, 22:04:13Du hänvisar till Telia Bredband företag. Dvs en uppringd förbindelse (adsl). Uppringd... Adsl kallar jag en form av "uppringd" förbindelse. Borde kanske definerat den som "uppkoppling via telenätet" för att varit tekniskt korrekt.En fast förbindelse kallar jag för fast oavsett vilken transmissionsteknik som man använder.Det brukar dock inte vara så de olika isp benämner det.Korrekt vore nog att benämna det de kallar för fast för dedikerad förbindelse istället.