Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nu är ComfortZone CE 65 installerad
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nu är ComfortZone CE 65 installerad (läst 7597 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
oooo_quattro
Kan värmepumpar
Stad/land: Sandared-Borås
Antal inlägg: 141
Karma +0/-0
Kön:
oooo_quattro
SV: Nu är ComfortZone CE 65 installerad
«
Svar #15 skrivet:
06 april 2007, 20:29:55 »
Citera
Solana: Hur har det gått, är du nöjd med bytet till CE65? Hur mkt har du sänkt dina driftskostnader?
Loggat
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år
Rollster
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
Fullständig Förbränning !
Rollster
«
Svar #16 skrivet:
07 april 2007, 14:22:08 »
Citera
Röker tulikivin in ?
Den kan väl inte behövas modifieras ? jag tror de har med din ventilation att göra , eller vad har du för skorsten.
Vilken tulikivi modell har du ??
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.
Solana
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 56
Karma +0/-0
Solana
«
Svar #17 skrivet:
08 april 2007, 07:35:47 »
Citera
Ibland ryker det in, ibland inte
. Vi behöver nog modifiera...
En liten hörnspis med ett x varv, på ca 1,2 ton.
Varför undrar du?
Loggat
Solana
Nybyggt hus i Borås inflytt april 06, hus/garage/frisersalong om ca 230kvm allt med vattenburengolvvärme och
IVT490??? Haft värmekurva 0.5 fram tills början jan 07 sedan 1,5. Hus/salong värme ca 18-19 grader, garage 15 grader. Litet elelement i salong för komplettering och inne i huset en TULIKIVI. Förbrukning under ca 1 år 30.000 kwh. Vågar inte tänka på vad den skulle varit om vi "eldat" på med en värmekurva ca 3???
Bytt till ComfortZone CE 65 2007-03-03.
Rollster
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Rollster
«
Svar #18 skrivet:
08 april 2007, 22:01:27 »
Citera
Hej solana !
Alltså , röker den in ibland ? gör den det även när spisluckan är stängd ? Kan ej tro att det är spisens fel , det har tulikivi råd med , endera har du något fel i skorsten eller så är det ventilationen som orsakar det , har du prövat stänga av ventilationen tillfälligt när du eldar det kanske hjälper ?!! testa !
Så här kan du väl inte ha det !!?!!
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Solana
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Solana
«
Svar #19 skrivet:
09 april 2007, 16:28:34 »
Citera
Angående driftskostnader, så vet inte JAG ännu hur läget är. Den har varit i drift för lite tid bara sedan 3 mars. Men den funkar UTMÄRKT nu
Jag vet inte om jag har fel, men jag får känslan av du, rollster, tänker saker du inte skriver rakt ut, varför eller har jag fel?
Vi har inte eldat i den sedan CZ sattes in, och nu lär det inte bli eldat förräns till vintern. Den rök mest in när vi eldade efter en tids uppehåll och vid väldigt regnväder. Men om du har en lösning på sådant problem vore det ju trevligare att du skriver om det. Maken pratar om att göra något hål mkt större mot skorstenen....
Stänga av ventilationen, vad menar du?
Loggat
Solana
Nybyggt hus i Borås inflytt april 06, hus/garage/frisersalong om ca 230kvm allt med vattenburengolvvärme och
IVT490??? Haft värmekurva 0.5 fram tills början jan 07 sedan 1,5. Hus/salong värme ca 18-19 grader, garage 15 grader. Litet elelement i salong för komplettering och inne i huset en TULIKIVI. Förbrukning under ca 1 år 30.000 kwh. Vågar inte tänka på vad den skulle varit om vi "eldat" på med en värmekurva ca 3???
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3087
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #20 skrivet:
09 april 2007, 19:52:21 »
Citera
Det är olämpligt med öppen eldstad eller eldstad med dåligt täta luckor om man har undertryck i huset och det kvittar givetvis vad som skapar undertrycket. Risk finns att man får in rök när man eldar men värst att man alltid får in så kallad kimrök från skorstenen. Den märks inte så mycket men misstänktes förr att ge upphov till lungsjukdommar. Bästa åtgärd tror jag är att utöka tilluftsventilerna. Eldstaden skall ha en egen tilluftskanal som skall vara öppen när man eldar. En brasa kräver en hel del luft.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Rollster
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Rollster
«
Svar #21 skrivet:
09 april 2007, 20:21:15 »
Citera
Hej SOLANA !
JA . först å främst så menar jag inget illa alls , jag menar bara att tulikivin är ju en fabriksgjord spis , det får inte vara något fel på den inte , ja då blir nog jag förvånad , det kan förvisso vara lite trögt att få igång draget när spisen och skorstenen är helt kall , men de vore intressant sen när du börjar elda nästa vinter ? hur det funkar då !??!
Loggat
Solana
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Solana
«
Svar #22 skrivet:
09 april 2007, 21:23:02 »
Citera
hade ingen aning om att Vi hade problem med Tulikivin
. jag får ändå känslan av att du, rollster, insinuerar att det är fel på Tulikivin, ifall du känner till att det ska finnas några fabrikationsfel eller konstruktionsfel jämfört med den andra sortens finska ugn, vore det ju ärligare att säga det och om det isåfall finns åtgärder att göra för att Tulikivin ska funka bättre. När du går in i denna tråd som legat tyst/nere ett tag och som inte alls handlar om Tulikivin och undrar om Vi har problem med att den ryker in, så VET du nått som du inte säger!
När huset byggdes lades ett tilluftsrör i plattan in och den är alltid öppen. Möjligtvis kanske man ska ha fler friskluftsventiler, men det är så många som standard/brukligt, vad nu det är..... När vi öppnade lite på ett fönster eller en dörr rök det inte in, vilket ju iofs tyder på att mer luft till brasan behövs...
Maken tycker att hålet i spisen som ansluter mot skorstenen är för litet och tänker ta upp det inför nästa vínter, undra då om det räcker?
LUNGSJUKDOMAR låter ju inte trevligt, hur VET man att man får in sådan rök?
Loggat
Solana
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3087
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #23 skrivet:
09 april 2007, 22:06:36 »
Citera
Inte såå farligt, förr eldade man ju betyligt mer i stugorna. Kimrök är ju partiklar från sotavlagringen i skorstenen, eller från ex ett sotande ljus. Används till att göra svartfärg med. Kanske kan man hänga ett vitt lakan över spisen och se om det blir svart, när man inte eldar i den förstås.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Rollster
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Rollster
«
Svar #24 skrivet:
10 april 2007, 08:13:01 »
Citera
Hej Igen SOLANA !
Ja vad ska jag säga nu , jag har nog missförstått dig och det skyller jag inte på dig . Utan de får jag nog skylla på mej själv , FÖRLÅT SOLANA om jag har gjort dej irriterad . och jag ska väl tillägga att jag ej hört något negativt om tulikivi , jag har själv en täljstensspis ( doch av annat märke , det kunde lika gärna ha blivit en tulikivi så inget ont om den !!!!!!!! ) Orsak att jag köpte den spis jag köpte var att den lokala järnhandlaren säljer det märke jag har och att min spis var ett DEMOexemplar så jag fick den billigare !
Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar och säger än en gång URSÄKTA !
HA en bra dag !
«
Senast ändrad: 10 april 2007, 08:21:40 av rollster
»
Loggat
Solana
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Solana
«
Svar #25 skrivet:
10 april 2007, 12:18:30 »
Citera
Ursäkten godtas givetvis.... irriterad var å ta i... men jag gillar klarspråk!
Önskar också dig en bra dag!
Loggat
Solana
Carl J.F
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 80
Karma +0/-0
Carl J.F
«
Svar #26 skrivet:
18 oktober 2007, 07:41:52 »
Citera
Hej Solana!
Jag är lite nyfiken om hur det har gått för dig med CE65:an? Är du nöjd och har du märkt någon skillnad på driftskostnaden jämfört med din tidigare pump? Skulle vara roligt att höra en utvärdering! :-)
MVH/
Carl J.F
Loggat
Kaffe75
Kan värmepumpar
Stad/land: Borås
Antal inlägg: 102
Karma +0/-0
Kön:
Kaffe75
«
Svar #27 skrivet:
18 oktober 2007, 13:28:08 »
Citera
Är lite nyfiken på vid vilken temperatur som eltillskottet träder in för din installation? Självklart skiljer de sig en del beroende på väder och vind men kunde vara intressant att höra åsikter ändå. Andra som har erfarenheter kan gärna yttra sig!
Loggat
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nu är ComfortZone CE 65 installerad
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 806
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
wofflan
Psycho Dave
Heat?
Mike
BiggerDigger
gunnarb
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info