Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vindkraft vs överföring av el till hemmet  (läst 5304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
har en lite knepig frÃ¥ga  hur har folk som producerar el ut pÃ¥ nätet löst problemet med att
få igen sin el från nätet.

om jag/Vi inhandlar ett vindverk som producerar 100 000 kw per år ut på nätet hur fn
får man igen dom ???
tanken va att sälja avdelar i vindkraft verket dvs man köper andelar  tex 5000kw för 25 000 kr
ett normalt hushåll förbrukar typ 20 000kwt så det blir 100 000 för en vanlig årsförbrukning
i andels insats..
tanken va ju att andels ägarnna skulle förbruka sin egen andel till vårat skälvkostnads pris

men det verkar va rejäla problem,pratade med kraftbolaget som sa att vi får ca 40 öre per
producerad kwt då vi säljer strömmen
men då ägarna skulle ta hem strömmen skulle dom få betala ordinatie pris
efter avtalet som dom hadde med strömbolaget..dvs nånstans mellar 40-60 öre + skatt
.
då sa jag visst hör du hur dumt det låter ??
vi måste sälja för 40 öre å betala ca 1kr då vi kör ström....enda skillnaden blir ju att vi måste låna 100 000 kr för att få köpa lika dyr ström som vanligt finns ju inte en normalt funtad persson som köper det

det rimmligaste e ju att vi pumpar in 100 000 kwt in i nätet å får hämta ut dom för skälvkostnads pris + en överförnings avgift på tex 5öre per kwt till kraftbolaget

visst låter det vettigast ..

vi vill ju inte sälja strömenlll...det e ju bättre jag förbrukar den billiga strömen i mitt hem

finns det nån här som vet hur det brukar gå till

Utloggad Digi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: vindkraft vs överföring av el till hemmet
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2007, 17:34:41 »
I vÃ¥ran Ekonomiska förening producerar vi ca 2.800.000Kwh Ã¥ jag har köpt in mig pÃ¥ ett antal andelar som motsvarar dubbla min förbrukning sÃ¥ har jag löst det.Och jag tror det är enklast att ni säljer allt ni producerar sedan hur ni gör med ägandet av verket fÃ¥r ni diskutera och kolla vilken typ som ni anser är bäst vi valde en ekonomisk förening tror det är minst arbete för dom som sköter all i föreningen och det rullar pÃ¥ fint förra veckan tog vi ett beslut om ett tredje verk som sagt det rullar pÃ¥   Thumbsup

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: vindkraft vs överföring av el till hemmet
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2007, 18:48:38 »
I vÃ¥ran Ekonomiska förening producerar vi ca 2.800.000Kwh Ã¥ jag har köpt in mig pÃ¥ ett antal andelar som motsvarar dubbla min förbrukning sÃ¥ har jag löst det.Och jag tror det är enklast att ni säljer allt ni producerar sedan hur ni gör med ägandet av verket fÃ¥r ni diskutera och kolla vilken typ som ni anser är bäst vi valde en ekonomisk förening tror det är minst arbete för dom som sköter all i föreningen och det rullar pÃ¥ fint förra veckan tog vi ett beslut om ett tredje verk som sagt det rullar pÃ¥   Thumbsup


Nää det mÃ¥ste va fel  Sc:,h Snurrar pÃ¥, mÃ¥ste Du väl ändÃ¥ mena ;D

mvh LyxMaken.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: vindkraft vs överföring av el till hemmet
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2007, 16:11:22 »
De föreningar som har vindkraft har i stadgarna att man INTE kan köpa andelar till mer än man förbrukar. Så vilken förening är du med i?

Frågan att köpa sin egen el är fel. Du har andelar för 2000 Kw och allt över det får du betala vanligt pris till elleverantören. Du får även betala överföringsavgift/nätavg. för dina gratis 2000 kw.
Dessutom är det av ingen betydelse var i landet man bor.

Kolla mer på http://www.kvarkenvinden.com/
Priset för en andel på 1000Kw ligger över 5500:- idag, du får nog räkna lite vad det kostar för att din mölla är i drift.
Rättelse: Hade tyvärr skrivit in ett felaktigt tal tidigare.
« Senast ändrad: 06 mars 2007, 14:53:38 av jompaa »
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Digi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: vindkraft vs överföring av el till hemmet
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2007, 13:45:23 »
jodÃ¥ jag kan köpa andelar som representerar mer en min förbrukning.VÃ¥ran förening säljer all el vi producerar avtalet vi säljer pÃ¥ tecknas 1 gÃ¥ng per Ã¥r Ã¥ har jag andelar i föreningen som som motsvarar dubbla min förbrukning sÃ¥ spelar det ingen roll sen vad föreningarna har för regler ang andelar sÃ¥ är det en sak som stämman beslutar sÃ¥ jag vet inte riktigt var du fÃ¥tt dina uppgifter frÃ¥n och dom stämmer absolut inte  in pÃ¥ vÃ¥ran förening.och jag köper inte min el frÃ¥n samma ställe som vi säljer till   ^-^

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: vindkraft vs överföring av el till hemmet
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2007, 14:29:41 »
jodÃ¥ jag kan köpa andelar som representerar mer en min förbrukning.VÃ¥ran förening säljer all el vi producerar avtalet vi säljer pÃ¥ tecknas 1 gÃ¥ng per Ã¥r Ã¥ har jag andelar i föreningen som som motsvarar dubbla min förbrukning sÃ¥ spelar det ingen roll sen vad föreningarna har för regler ang andelar sÃ¥ är det en sak som stämman beslutar sÃ¥ jag vet inte riktigt var du fÃ¥tt dina uppgifter frÃ¥n och dom stämmer absolut inte  in pÃ¥ vÃ¥ran förening.och jag köper inte min el frÃ¥n samma ställe som vi säljer till   ^-^

Du fÃ¥r nog förklara att Du "äger" snurrorna, sÃ¥ alla förstÃ¥r att Du vet vad Du pratar om  :) ;)

mvh LykMaken

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: vindkraft vs överföring av el till hemmet
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2007, 14:43:33 »

men det verkar va rejäla problem,pratade med kraftbolaget som sa att vi får ca 40 öre per
producerad kwt då vi säljer strömmen
men då ägarna skulle ta hem strömmen skulle dom få betala ordinatie pris
efter avtalet som dom hadde med strömbolaget..dvs nånstans mellar 40-60 öre + skatt
.
då sa jag visst hör du hur dumt det låter ??
vi måste sälja för 40 öre å betala ca 1kr då vi kör ström....

Men det är ju självklart att det mÃ¥ste vara sÃ¥, ni vill levera in el pÃ¥ nätet när det blÃ¥ser vilket det inte alltid gör men kunna ha tillgÃ¥ng till el 24 timmar per dygn Ã¥ret. Det mÃ¥ste kosta extra. Man kan inte lÃ¥na en flaska fint Ã¥rgÃ¥ngsvin av grannen och lämna motsvarande mängd lÃ¥dvin. 

Elskatt måste alla som köper el betala. Finns ingen anledning att vissa personer skall slippa det. Egentligen borde vindkraftägaren också betala överföringsavgift för elen som matas ut på nätet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: vindkraft vs överföring av el till hemmet
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2007, 15:16:20 »
Dr Chun.
Tror du behöver medlare eller så var inte nätleverantören i ditt område vänligt sinnad.
Att producera och använda egen vindkraft är momsfri/skattefri och dessutom utgår ett energibidrag från staten. Alla nätleverantörer är tvingade enligt lag att upplåta sitt nät för leverans av vindel.
Kostnader som uppstår för inkoppling m.m får ägaren/föreningen av vindmöllan stå för.
Även har nätägare rätt ta ut överföringsavgift på den el som överförs, i regel samma som det är för dig idag. Betalar gör elleverantör endast då överproduktion skett om ni inte kommit överens annat typ den delas på alla andelsägare, eller går in i förening som extra resurs. Nätägare och elleverantör är inte alltid samma.
Men det kan va tvist genom att nätet inte klarar den extra belastningen med vindmöllan men allt går ju lösa. Kolla länken ovan om Kvarkenvind.
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!