hej
har en lite knepig fråga hur har folk som producerar el ut på nätet löst problemet med att
få igen sin el från nätet.
om jag/Vi inhandlar ett vindverk som producerar 100 000 kw per år ut på nätet hur fn
får man igen dom
tanken va att sälja avdelar i vindkraft verket dvs man köper andelar tex 5000kw för 25 000 kr
ett normalt hushåll förbrukar typ 20 000kwt så det blir 100 000 för en vanlig årsförbrukning
i andels insats..
tanken va ju att andels ägarnna skulle förbruka sin egen andel till vårat skälvkostnads pris
men det verkar va rejäla problem,pratade med kraftbolaget som sa att vi får ca 40 öre per
producerad kwt då vi säljer strömmen
men då ägarna skulle ta hem strömmen skulle dom få betala ordinatie pris
efter avtalet som dom hadde med strömbolaget..dvs nånstans mellar 40-60 öre + skatt
.
då sa jag visst hör du hur dumt det låter ??
vi måste sälja för 40 öre å betala ca 1kr då vi kör ström....enda skillnaden blir ju att vi måste låna 100 000 kr för att få köpa lika dyr ström som vanligt finns ju inte en normalt funtad persson som köper det
det rimmligaste e ju att vi pumpar in 100 000 kwt in i nätet å får hämta ut dom för skälvkostnads pris + en överförnings avgift på tex 5öre per kwt till kraftbolaget
visst låter det vettigast ..
vi vill ju inte sälja strömenlll...det e ju bättre jag förbrukar den billiga strömen i mitt hem
finns det nån här som vet hur det brukar gå till