Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: El patron löser ut!!! Överhettnings skydd  (läst 2491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vpdiesel

  • Tycker det är skit kul med luftvärmepumpar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2 St He-9dke för att dom är sÃ¥ jävla bra!
    • Broms & Toppservise AB
El patron löser ut!!! Överhettnings skydd
« skrivet: 02 mars 2007, 09:09:04 »
Hej min el patron löser ut när jag eldar  :'( vad ska jag göra Ã¥t det?
Bor i 2-plansvilla 100 kvm boyta med källare också 100 kvm i Stockholm segeltorp byggt 75 - 78 och välisolerat. värmer med 2 st Panasonic He9dke en på varje plan. I garaget på 35 kvm har jag en Chunlan 50GW

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: El patron löser ut!!! Överhettnings skydd
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2007, 10:13:36 »
tyvärr så blir det så när elpatron sitter högt i tanken, det är samma sak som när man har solfångare till en acktank.
det man även måste tänka på är att om man har en vvb efter en acctank som har sol eller ved och går upp i hög temp så löser även den externa vvb ut sitt överhettningsskydd.
detsamma gäller även en vp kopplad till soltank om man råkar få en liten cirkulation genom vp och då har den löst ut på högtryckspressostaten, men det kan man undvika genom att montera en backventil i det fallet.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: El patron löser ut!!! Överhettnings skydd
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2007, 23:33:24 »
Du sänker temperaturen på laddpumpen till 75-80° så ska du slippa det problemet.
Jag har i mitt system en termisk ventil på 72° till acctanken och laddpumpen startar vid 70°. Har dessutom fristående beredare, gammal sak som hänger i taket. Därför har jag ställt termostaten till pumpen på 70° så vv beredaren laddas först.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!