Jag ringde vår fjärrvärmeleverantör idag och frågade om vår gata ska få nåt. Han sa att förfrågningar ska gå ut denna vår, så finns det underlag, så blir det av.
Jag har nämligen gått och grunnat på vilken värmekälla jag ska ha. Strömmen är ju för dyr att slösa med på direktel, och hur vet man att man inte sitter i skiten med en värmepump om några år? En luft/vatten är ju det billigaste VP-alternativet, men vill jag verkligen ha ett liggande rostfritt kylskåp som låter som en svävare på tomten?
Investeringskostnad för FV är ju ca 60' med rördragning och element i hela kåken (höftar jag), och då går både tappvatten och värmeslingan genom det batteriet.
Leverantören sa att det bara behövs en utegivare till batteriet, ingen innegivare. Detta får mig att tro att det kan vara ganska svårt att reglera den här mojängen på nåt vettigt sätt och den är byggd för att för förlita sig på termostater på elementen och hög framledningstemp.
Jag har 20 följdfrågor till, men vad tror ni såhär långt? Skulle ni satsat nåt på detta med planerad solpanel i åtanke?