Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är vÃ¥ra elbolag seriösa??  (läst 3391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Är våra elbolag seriösa??
« skrivet: 25 november 2004, 22:22:17 »
Har haft lite funderingar om hur våra elbolag kan ha så höga vinster tror jag fick svaret här om dan när jag pratade med min eleverantör.

Han frågade vad min mätarställning var och då sa jag som det var,samtidigt fick jag då reda på att min totala årsförbrukning hade ökat sen sist enligt hans beräkningar,skumt tänkte jag.

Eftersom jag har lite koll på vad som går åt i el fram till detta månadsslut och samtidigt tittar på beräknad mätarställning kan man då lät se att deras beräkningar ligger ca 1000 kWtimmar högre än min verkliga förbrukning.

OK detta kan ju vara en tillfällighet men tanken slår en om deras datorer alltid räknar till deras föredel gånger ett antal 1000 personer i landet lär det bli lite pengar att placera med vinst eller hur?

Bara en liten tanke

Roger
Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Är våra elbolag seriösa??
« Svar #1 skrivet: 25 november 2004, 22:42:06 »
Schablonberäkningarna brukar gå efter uppskattade föbrukningsmönster (x procent av årsfbr i x månad) utifrån senaste årsavläsning (eller annan fysisk avläsning) I bland bliré högre, i andra lägre beräknat..å 2009 bliré inte alls då det är lag på fjärravläsning
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Är våra elbolag seriösa??
« Svar #2 skrivet: 26 november 2004, 17:24:40 »
Speciellt om man har värmepump slår deras beräkningar fel eftersom vi har en betydligt jämnare kurva på förbrukningen är direktel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Är våra elbolag seriösa??
« Svar #3 skrivet: 30 november 2004, 11:48:48 »
Medvetet eller inte sÃ¥ är bolagens preliminärdebiteringar rätt usla. För det mesta betalar man för mycket men bockar och skrapar med foten när man fÃ¥r "Ã¥terbäring" vid den Ã¥rliga avstämmningen.  ::)

Det de flesta inte inser är att man gett elbolaget ett räntefritt lån som de med stor sannorlikhet haft en ganska god avkastning på.

Säg hypotetiskt, 50000 kunder * 1500kr = 75000000 (75 miljoner!).

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Är våra elbolag seriösa??
« Svar #4 skrivet: 30 november 2004, 12:08:14 »
Seriösa??

Jorå helt klart precis som med tex bankerna, dom gör också allt för att maximera vinst/avkastning till ägarna.
Det är deras första och enda prioritet!!!!!!
Finns det många aktörer på en marknad då kan man maximera vinsten genom att jobba på olika sätt, olika kedjor kan profilera sig på olika sätt.
Men med få aktörer där kunderna har låg benägenhet att byta aktör (tex banker o el) då kan man jobba hårdare och mera synligt för att maximera ägarnas vinst!!
Kolla bara det ger mera utdelning att äga bankaktien än att ha pengarna insatta på deras konto, sen har man ev värdestegring därutöver på aktien så vems väl och ve ser dom till????

kanske nÃ¥n tycker jag hÃ¥rddrar, men man fÃ¥r kicken om man tänker pÃ¥ kunden i första hand. SÃ¥ funkar det, om nu nÃ¥n trodde nÃ¥t annat  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Är våra elbolag seriösa??
« Svar #5 skrivet: 30 november 2004, 12:50:48 »
Jo..

det är nog därför ex Vattenfall ensidigt beslutat om en preskribtionsregel på 1 år (3 år enligt lag) samt tillsatt en kundombudsman som har uttrycklig order att "stå på kundens sida" i olika sammanhang, men visst har du en poäng, ett bolag skall tjäna pengar och ge avkastning till ägaren...

Blir dock väldigt fort en politisk frÃ¥ga det här, Ã¥ dÃ¥ finns det ju som bekant mÃ¥nga sanningar...jag vet inte vilken som är rätt, bara att jag själv, varje mÃ¥nad,  tycker det är dyrt med el och att det är mycket skatter Ã¥ avgifter pÃ¥ elpriset som jag gärna skulle vara utan...men som sagt..det finns mÃ¥nga sanningar (Ã¥ lögner) dÃ¥ det blir politik....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!