Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??  (läst 3484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« skrivet: 22 februari 2007, 09:31:39 »
Hej
Jag installerade en värmepump i mitt hus från 1965. Huset har ett lågtemp(?) (ca 55 grader ut vid -10) enrörssystem.

Eftersom huset har en takkupa som är tillbyggd i efterhand och utan element så bad jag värmepumpsinstallatören att koppla in 2 st nya element där.
Han kopplade in sig "efter" ett av elementen i sovrummen på ovanvåningen och drog kopparledningar ut till de nya elementen som är av modern typ med konvektorplåtar i.

Nu när det har varit några kalla dagar så tycker jag dock att jag knappt får ut nån värme alls från mina nya element. Förmodligen är det så att vattnet fram till elementen har passerat igenom elementet i sovrummet och kylts av och därför finns det inte så mycket kvar att ge till de nya elementen. Eller är det så att den nya typen av element aldrig känns lika varma som den gamla typen av element?? Eller kan det vara så att jag gjorde fel som bestämde nya element istället för en fläktkonvektor som också offererades (dock av en annan installatör).

Trots de nya elementen tycker jag inte att jag har gått ner särskilt mycket i temp på utledning/retur men det kanske trots allt är så. Jag antar att mitt hus har flera parallela enrörsslingor och att de nya elementen bara tar ner temp. på en av dessa slingor?

Tycker ni att jag ska komplettera med en fläktkonvektor nere i hallen, och i såna fall, hur kommer den hjälpa mig och min värmepump att hålla huset varmt?

Som det är nu när det är runt -10/-12 får elpatron(erna) hjälpa min värmepump (ComfortZone CE50) för att värma huset och trots det är det ganska kyligt... :'(
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2007, 09:39:53 »
När de nya elementen kopplades in justerades flödet mellan de olika delslingorna i systemet. Så som jag ha uppfattat det så mäste ju flödet höjas på den slinga som de ny elementen sitter på då den totala värmeavgivnings ytan har ökat på denna slinga.

Hoppas nu att jag har fattat rätt hur ett/flera element påverkar en delslinga i systemet.

/Roine.
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2007, 09:58:50 »
Om det nu går att justera flödet??
Större flöde = större mängd vatten skickas ut på den slingan?
Men behöver jag inte högre temp på den slingan?
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2007, 10:13:17 »
Oj!  :o

Enrörsystem brukar balanseras rätt bra om rörkrökaren som gjorde värmesystemet -65 visste vad han gjorde. Att bara koppla på ett par raddar på en sån slinga brukar inte funka särskillt bra.

Din röris borde dragit en ny slinga från pannan till de nya radiatorerna och strypt in flödet på denna nya slinga så det balanserar de andra slingorna.

Kan du får någon att fixa detta i efterhand så är det den bästa lösningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2007, 10:22:33 »
Fan... så då är mina 12.000 kr för material + arbete bortkastade pengar då eller? Att dra nya rör från pumpen är så gott som omöjligt på ett snyggt sätt.

Några andra sätt att lösa det om det nu inte finns något annat sätt att balansera in slingan? Är det säkert det? går det inte att göra nere vid pumpen?

Annars:

1. Låta det vara och vara glad åt den lilla värme som dom nya elementen ger?
2. Slita ut skiten och sätta din oljefyllda el-element?
3. Någon av ovanstående + sätta in en rätt inkopplad fläktkonvektor nere i hallen?
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2007, 14:10:01 »
Några andra sätt att lösa det om det nu inte finns något annat sätt att balansera in slingan? Är det säkert det? går det inte att göra nere vid pumpen?

Sitter det strypventiler nere i pannrummet där slingorna förgrenar sig, antingen på framledningarna eller returerna?

Med såna kan du säkert strypa ner flödet på övriga slingor så att den utökade får lite mer flöde. Bästa sättet i så fall är att skaffa en IR-termometer och mäta och justera returtemp från de olika slingorda så de blir lika.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2007, 17:22:22 »
Det sitter rattar/ventiler överallt i tvättstugan.....42 år gamla som säkert justerades in och sen har stått oröra i 42 år.

Jag har inte tummen mitt i handen men är inte heller den som gärna pillar med vvs/vatten/värme/el själv så det får nog överlåtas till en rörmokare.

Om vi antar att elementet i sovrummet och de 2 nya elementen är ensamma på slingan så antar jag att sovrumselementet måste bytas ut så att det ökade flödet inte innebär att sovrummet blir alldeles för varmt?

Annat alternativ är väl att byta flödesriktning i slingan så att de 2 nya elementen värms först och sen det i sovrummet, med risk för att det blir kallt i sovrummet istället....

Tacksam för all input....
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2007, 21:00:53 »
Det sitter rattar/ventiler överallt i tvättstugan.....42 år gamla som säkert justerades in och sen har stått oröra i 42 år.

Jag har inte tummen mitt i handen men är inte heller den som gärna pillar med vvs/vatten/värme/el själv så det får nog överlåtas till en rörmokare.

Om vi antar att elementet i sovrummet och de 2 nya elementen är ensamma på slingan så antar jag att sovrumselementet måste bytas ut så att det ökade flödet inte innebär att sovrummet blir alldeles för varmt?

Annat alternativ är väl att byta flödesriktning i slingan så att de 2 nya elementen värms först och sen det i sovrummet, med risk för att det blir kallt i sovrummet istället....

Tacksam för all input....

Nej,,,, elementet i sovrummet behöver inte bli varmare för det..... och behöver inte bytas...
det sitter en by pass skruv vid varje element som man kan öppna eller stänga för att styra hur stor del av vattnet som skall passera förbi elementet utan att gå igenom radiatorn...

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2007, 21:16:01 »
Enrörs system från 60-talet kan se ut hur som helst.
Det kan vara olika strypbrickor mellan radiatoranslutningarna som inte kan ändras sen finns det justerbara varianter.
Värsta avvarten är radiatorsystem med tappvarmvatten i slingorna.

Oftast så kan man komplettera ett enrörsystem om man ansluter i början på slingan eller i slutet men kan bli besvärligt att strypa in.
Säkrast är att  göra en ny slinga direkt frÃ¥n pannrummet, det funkar alltid.

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2007, 06:44:23 »
det finns inget sätt att dra ny slinga, inte pÃ¥ nÃ¥got "snyggt" sätt ialla fall. i tvättstugan ser det som sagt ut som det siitter ett  ventilreglage pÃ¥ varje rör som sticker iväg  upp pÃ¥ vinden/ner i betongplattan. FÃ¥r nog ta hit en rörmokare...

Vad tror ni annars om fläktkonvektoralternativet?
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2007, 06:58:06 »
Raddarna du har kommer funka fint, bara du får upp flödet till dem. Fläktkonvektorer är dyra och brusar, men de ger fantastiskt med värme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2007, 07:28:42 »
Så, då var problemet löst. Installatören hade kopplat elementen fel så vattnet cirkulerade inte i dom...

1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp! Var de nya elementen bortkastade pengar??
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2007, 12:40:47 »
Tänk att det ska va sÃ¥ svÃ¥rt... 2 ledningar  >:D >:D >:D

Händer hur ofta som helst! tomtar är dom (nästan) alla  tomte:: tomte:: tomte:: tomte::
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!