0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har funderat på hur stora ytor med golvslinga behövs för att dumpa bort den energi som 10 m2 vacumsolfångare levererar, det borde vara bara den energi som man får när anläggningen arbetar vid temperatur som är över 90 - 95 ºC som man dumpar någonstans. Alla lösningar diskuteras med tacksamhet.
1kwh per grad och kbm betonggolv är säkerligen i underkant det med , men det kanske duger till att börja att räkna med.
betong 1380 - 2200 j hade för mig att betong hade högre men mindes tydligen fel från tidigare
Citat från: BG skrivet 13 mars 2007, 21:12:331kwh per grad och kbm betonggolv är säkerligen i underkant det med , men det kanske duger till att börja att räkna med. Citat från: BG skrivet 18 december 2006, 00:19:36betong 1380 - 2200 j hade för mig att betong hade högre men mindes tydligen fel från tidigare BG. Två av dina egna citat ovan. Jag får det till 0,38-0,61kwh/m3 om siffrorna i det nedre citatet stämmer och jag räknat rätt. Eller har jag förväxlat liter och kilo?mvh
det är ju ett valv jag ska värma i på övervåningen
Men på mitt ungefärliga exempel så höftade jag på lite för att betongen oxå kyls hela tiden...Och i ett vedbodsgolv är sannolikheten inte speciellt stor att man isolerar så märkvärdigt under heller, så då e kylningen ännu större.... Så min bedöming är att även 1 kwh per kbm å grad även det är i underkant...