Det där med ftx system har stötts och blötts i detta forum. Läs gärna andra trådar om FTX.
Det finns lika många uppfattningar om det som det finns medlemmar på forumet.
Enligt min uppfattning är en ftx anläggning överlägsen när det gäller att ventilera ditt hus på ett komfortabelt sätt.
Att ha kontroll på flöden i sitt hus är viktigt , det som gäller är att luften ska gå från renare utrymmen till smutsigare i lagom mängd på rätt ställe. Tilluft i sovrum , vardagsrum frånluft i wc badrum.
Största problemet i ditt hus är nog inte att det är otät runt fönster utan det är nog självdrags kanalerna som du bör stänga för gott om du ska ha ett ftx system. Det är viktigt för att du inte ska dra luft den vägen. Kanske kall smutsig luft in i huset pga av att ett ftx system oftast justeras in med ett 10 % undertryck. 10% mer frånluft än tilluft. Att huset är otät är ju bra för dina eldstäder.
Nackdelar med FTX är att det är dyrt att installera och kräver ett underhåll som alltför ofta glöms bort hos privat personer.
Om du tittar på tex 30 års drifttid på ett F system så kan man göra ett överslag på vad det kommer att kosta i energiförbrukning för att värma upp luften.
Effektbehov = flöde(m3/s)* 1.2(Luftensdensitet) * delta t (temperaturhöjning)
I mitt fall bor jag på ca 150 m2
150*0,35l/s =52l/s 0,0525m3/s
Delta t = årsmedel 0 grader celsius där jag bor
Effektbehovet 0,0525*1,2*20grader = 1,26 kw
Effektbehov = 1,26 *antalet timmar på 1 år = ska jag ventilera 52l/s( vilket kanske inte är nödvändigt) så kostar det 11000 kW/h per år med ett frånlufts system. På 30 år blir det 330 000 kw/h.
Med en roterande vvx kommer du att reducera värmebehovet i tilluften med 80 % .
330 000 kw/h kommer att ha reducerats till 66000 kw/h. KAnske någon siffra fel men poängen borde gå fram.
Alternativet till ftx på ditt hus torde ju bli ett F system. Men det måste vara en rökgasfläkt då du har eldstäder som gissningsvis går till samma skorsten som s kanalerna. Då kan det hända att du får bakdrag i dina eldstäder vilket inte är kul . Röken far på den pilske är ett gammalt samiskt ordspråk som i ditt vardagsrum inte är lika kul.
Sedan kan du fråga vad jag har för ventsystem ? Jag har ett F system.
Mv Orca