Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Temperaturmätning Nibe 1230
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Temperaturmätning Nibe 1230 (läst 1835 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lano
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
lano
«
skrivet:
05 februari 2007, 20:58:13 »
Citera
Har provat att mäta lite temperaturer med dallas givare, men tycker att det diffar rätt mycket från pumpens siffror:
VV temperaturen mäter jag på den nedre delen av beredaren, i samma fack där orginalgivaren (an av dem) sitter. Där verkar temperaturen vara 4-5 grader lägre förrutom när det produceras varmvatten, då verkar temperaturen vara jämn i beredaren. Var mäter ni andra (hur har ni kommit åt den övre mätpunkten)?
KB sidan har jag provat att mäta utanför pumpen, men där visar det ett par grader högre temp -spelar det någon roll att man mäter utanför pumpen, eller är det något annat som är problem?
VB sidan har jag också provat att mäta utanför pumpen och där är det lite lägre temp än vad pumpen visar. Var mäter ni andra och hur har ni gjort för att komma åt dessa mätpunkter?
Loggat
Nibe 1230 8kw jordvärme (500m), FTX, 1,5 plansvilla 230 m2, 45 m2 vidbyggt garage, golvvärme i båda planen samt garaget.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Temperaturmätning Nibe 1230
«
Svar #1 skrivet:
05 februari 2007, 21:56:51 »
Citera
Det mesta tyder på att VB och KB-värden avviker för att du inte har riktigt bra anliggning och/eller isolering av givarna.
Tempgivarens platta sida skall fästas mot kopparröret (inte slangen) och isoleras med minst 13 mm armaflex (Helst mer)
Kontaktpasta mellan givare och rör kan minska felvisningen som beror på montaget med ytterligare några tiondelar.
Om du bara stoppat in givarna innanför isoleringen så får du någon eller några graders felvisning.
Är allt optmalt monterat så
ska
dallasgivarna visa mindre fel än Nibes givare.
Övre givaren i vvb har jag ingen erfarenhet av då jag inte har sett nån 1230 avklädd, men den nedre mäter ju tempen en bit ned i manteln, så den visar förstås lite mindre.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
lano
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
lano
«
Svar #2 skrivet:
05 februari 2007, 22:07:07 »
Citera
Tack, för svaret. Gissar att jag har för dålig anliggning, i alla fall på KB sidan. Har isolerat med armaflex, men skall prova att låta "kabel" gå en längre sträcka under isoleringen så inte den påverkar.
Är fortfarande osäker på VB sidan, var mäter man lämpligast den på en 1230 (kompressorn sitter ju inte så roligt till)?
Loggat
Nibe 1230 8kw jordvärme (500m), FTX, 1,5 plansvilla 230 m2, 45 m2 vidbyggt garage, golvvärme i båda planen samt garaget.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
05 februari 2007, 22:38:27 »
Citera
VB-fram förgrenar sig till tappvarvatten eller radiatorer inuti värmepumpen, vill du logga VB-fram i alla lägen så måste du sätta den så att den sitter före förgreningen.
Själv har jag satt den utanför pumpen, så jag mäter bara VB-fram till radiatorerna, man ser ju när den värmer tappvarmvattnet på VVB-givaren...
Vill man komplicera det hela ytterligare så borde du ha fyra givare på VB-fram, en som sitter direkt efter varma sidans vvx men före elpatronen, en som sitter efter elpatronen, en som sitter på VB-fram radiatorer, och en som sitter på VB-fram vvb.
Först då har du absolut koll på alla temperaturer i alla lägen...
Bara att beställa fler givare
«
Senast ändrad: 05 februari 2007, 22:40:35 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 840
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Daikin_
Loket337
Leisti
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info