Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pris för montering av solfÃ¥ngre  (läst 4957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
pris för montering av solfångre
« skrivet: 04 februari 2007, 14:13:45 »
hej

finns det nån hör som har en uppfattning om vad en komplett installation skulle kunna kosta
av ett normalt system  dvs  30 rörs plattor med tillhörande elektronik + rördragning
jag tror inte det blir biligt...

fins det nån som har koll på hur många timmar in installlation tar ?,jag har inte en aning
å jag fixat lite varje dag utan att stressa ...+ renoverat å målat i tvätttugan på samma gång



Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2007, 14:18:30 »
hej

finns det nån hör som har en uppfattning om vad en komplett installation skulle kunna kosta
av ett normalt system  dvs  30 rörs plattor med tillhörande elektronik + rördragning
jag tror inte det blir biligt...

fins det nån som har koll på hur många timmar in installlation tar ?,jag har inte en aning
å jag fixat lite varje dag utan att stressa ...+ renoverat å målat i tvätttugan på samma gång




Ingen aning, men absolut för dyrt för att leja för allt. Alla bör göra det man kan själv, å leja för minsta möjliga....

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2007, 15:26:01 »
hej
hÃ¥ller med  tror det vettigaste vore att man som kund monterade  upp fÃ¥ngarna pÃ¥ tak eller vägg

sen sÃ¥ köpte man tex en lÃ¥da som min solfÃ¥ngar lÃ¥da  kopplad Ã¥ klar ...skruva upp den pÃ¥ väggen.fixar man sen inte resten sÃ¥ e det bäst Ã¥ leja för det ..det gÃ¥r snabbast Ã¥ blir nog effektivast...
jag tror lätt jag fixar att koppla i hop det på en förmiddag,om man hadde hafft koppel å krökar +kopar rör i vertygslådan så det räckte i hop

folk e ju väldigt intresserade av solvärme,men om bryr sig inte om hur det funkar det ska bara funka + gå billigt..
sen koppla rör å joxa vill dom flesta slippa ...

det folk vill ha e att man tar det ut en låda å hänger upp det på väggen så ska det funka


vete f-n hur många gånger jag har hälsat på våran lokale rörkrökare
säkert 10x för det fattas nått koppel eller nån krök ..

jag tror han e lite nyfiken på om det ska funka,han frågade i alla fall om han fick va på studie besök å kolla upp anlägningen...

sÃ¥ sist jag va dit sÃ¥ visade jag nÃ¥gra kort i kameran pÃ¥ hur det ser ut  :D
 


Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2007, 18:00:16 »
Hej!
När jag installerade mitt system 2006 tog rörmokaren 35 € tim totalt kostade arbetet 2000 €.
Jag monterade solfångarn själv och driftsatte dom. Alt elektriskt installerade jag med brorsan som är elektriker. Resultatet syns på bilderna som följer.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2007, 18:05:30 »
ser mkt flott ut Stig!

jag har fått prel offert på aquasol solfångare 6,6 kvm + eviheat solvp 7 kw + 144 m borra till hus på 210 kvm allt installerat å klart f 200 tkr - av detta är väl 2/3 vp + borra antar jag
« Senast ändrad: 04 februari 2007, 18:08:18 av sjönära »
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2007, 21:26:35 »
hujj
vilken anläggning ...hur stora fångare har du

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2007, 18:18:38 »
Hej!
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st=10,2 m2 efektiv fångaryta, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l, med solslinga 15 m o två varmvattenslingor+ dubla varmvattenstermostater, +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik, mednödkylningsfunktion. Etna k 30 vedpanna med laddomat. Ouman 203/L värmrregulator. Nödström för ca 24 tim till vedeldning, solanläggning, värmeregulator. Jag kunde konstatera att på hösten fans det varmvatten när jag hade en temp på 40 ºC i topp på tnkarna. När jag eldar med ved tar det ca 3-4,5 timmar att ladda för ett dygn. Med 5-9 -ºC.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2007, 20:35:14 »
hujj
du har inte sparat på krutet..
fixar du att ladda en 750 tank full för dagen ... dvs 30-40 på morgonen å 90+ på kväll

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2007, 21:23:46 »
Hej!
Det kan jag inte svara på, men den 9.9.2006 laddade min anläggning väldigt bra, det var klar sol hela dagen efter 5 dagar med mulet väder, tekniktank steg från 48-72ºC ovan solslingan det är den övre halvan av tanken. tank 2 o 3 slavtankarna steg från 52-72 ºC. Det fungerar så att slavtankarna laddar efter att tekniktanken har blivit högre i temperatur, för det mesta går tekniktanken 6 ºC före det blir omvänt vid långvarigt mulet och ingen sol.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2007, 09:40:23 »
Hej!
Det kan jag inte svara på, men den 9.9.2006 laddade min anläggning väldigt bra, det var klar sol hela dagen efter 5 dagar med mulet väder, tekniktank steg från 48-72ºC ovan solslingan det är den övre halvan av tanken. tank 2 o 3 slavtankarna steg från 52-72 ºC. Det fungerar så att slavtankarna laddar efter att tekniktanken har blivit högre i temperatur, för det mesta går tekniktanken 6 ºC före det blir omvänt vid långvarigt mulet och ingen sol.

hej
är du nöjd med solfångarna ?
Ã¥ funkar systemet bra ?

såg att du kopplat en pc till systemet är det för att logga ?
om du loggar vet du hur många kwt per år du drar in med systemet...

jocke

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2007, 09:47:36 »
Hej!
Som jag sade jag har bara använt från september 2006, hitils är jag mycket nöjd, en sak som jag funderat mycket på är om jag kommer att måsta nödkyla mycket. Jag har bara varmvattendumpning som nödkylning.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2007, 10:13:38 »
hej..
köp en areo temp på jula för 4000kr.tror den gav 10kw vid 35 grader.den orkar kyla ut vad som hällst..så slipper du dumpa vatten

jag har funderat pÃ¥ en sÃ¥n i källaren  dÃ¥ e det ju bara att spola ut överskottsvärmen i källaren...skit samma om det blir 40 grader i källaren dÃ¥ slipper jag fukt och dÃ¥lig lukt...

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pris för montering av solfångre
« Svar #12 skrivet: 06 februari 2007, 10:30:25 »
Hej!
Jag har funderat pÃ¥ att i mitt vedlager lägga golvslinga av plastklädd kopparrör och sedan köra vetorkningsfläkten pÃ¥ en tid jag har värme i slingorna, är det nÃ¥gon som kan säga hur stor yta man behöver för att kyla bort överskottet, som högst under hösten 2006 hade jag 13  i tempdifferans pÃ¥ in o ut i tekniktanken flödet var 6 l/min.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!