Jag har tackvare citactiva´s "projekt gratisdusch" nästan kommit överens med mig själv
att jag skall köra den billigare varianten med en vanlig beredare + vvx till mitt framtida tappvattensystem. Alternativet med OSO vvb med solslinga á 10 000:- känns inte kul längre
Det är inte omöjligt att man kan få tag i en beredare gratis
Elpatron kommer jag inte att behöva då tanken är att jag skall koppla befintlig beredare i frånluftsvärmepumpen i serie. Jag kommer att jaga kWh inte 60 ºC duschvatten.
Det som jag inte gillar med extern växlare är senariot när man har laddat sin vvb med hyfsad temp en dag, och det där efter följer duschande och kanske ett badande barn eller så. Antag att vi efter detta i bästa fall har 10-15 ºC i nedre delan av tanken och 50-60 ºC i toppen. Nästa dags laddning kommer då att totalpaja den fina tempen pga att man då lägger kallt (15 ºC+deltaT=20-25 ºC?) på toppen, med blandning som följd.
Jämför man med vvb med slinga kommer omblandningen att uteblir i denna typ av tank då kallare vatten(varmare än botten men kallare än toppen) inte kommer att stiga upp i de varmare skikten.
Detta leder till min hypotes:
Om man skickar in vattnet från växlaren lägre ner i vvb:n (genom ex. en modifierad elpatronanslutning med ett rör till lämplig nivå i tanken.) då kommer inte denna temperaturförsämring att ske.
Vad händer då när man börjar att ladda in högre temp i vvb:n längre ner? Jag vill påstå att det varma kommer att stiga upp i tanken och blanda sig med det lägre tempererade och totalt sett åstakomma en temp höjning.
Det måste ju vara mot naturens lagar att detta varmare vatten skulle vandra ner mot utloppet och därigenom endast höja tempen i tankens nedre del.
Är jag något på spåret eller har jag fått total solfångarknäpp
Jag har som sagt inte tänkt att köra med någon termiskventil då jag vill optimera kWh.