Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattnet i systemet  (läst 8189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickejoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vattnet i systemet
« skrivet: 30 januari 2007, 10:43:54 »
Jag har en CTC kombipanna från 82 som jag eldar med ved mot en acktank på 500L. På sistone har jag märkt att när tanken kommer upp i 82 grader (exakt) så sipprar det vatten från ett rör som sitter bakom tanken och går upp i taket (jag antar att detta är ett "skvallerrör" som går upp i expansionskärlet på vinden). Kanske har detta förekommit förut, fast jag inte märkt det... (det finns en brunn under tanken).

Varför blir det så? Ska jag acceptera att inte värma tanken mer än 80 grader, eller kan jag köra på ändå och strunta i vattnet?

Jag har kollat runt i olika forum och sett att frågan "Har du nyss fyllt på vatten i systemet?" förekommer i samband med detta, men jag har aldrig fyllt på vatten (har bott 1,5 år i huset nu).... däremot märkte jag en röd "skruvventil" som enligt manualen indikerar "Kallvatten" stod halvöppen och jag TROR att jag har vridit åt den nu (som en skruv som man skruvar in i ett hål).... dock droppar det lite ifrån denna ventil nu...
Trycket ligger på 0,4 bar vid påbörjad eldning och nära maxgränsen 0,5 vid fullt flås (dock aldrig över).....

När jag stänger av pumpen till acktanken när allt är klart så brukar jag höra hur en stor vattenbubbla/(luft?) kommer ifrån tanken och upp i rören...är detta normalt - det händer bara när jag kommit upp i över 80 grader i tanken.

Har eldat i snart två år, men känner mig som en nybörjare ändå...

Kan någon förklara varför "vattnet går" och om det är "farligt" och hur jag isåfall åtgärdar det. (Jag skruvade åt kallvattenventilen igår, hur många eldningar innan det slutar rinna över isåfall?)

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vattnet i systemet
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2007, 10:54:09 »
Normalt brukar man elda upp pannan i ca 90 grader och när du har pannan på den tempen bör du försiktigt fylla på systemet (öppna kranet) tills det kommer vatten ur skvallerröret. Om du fyller på vatten i systemet när t.ex panna är på 40 grader och sen när pannan är uppe mot 80-90 grader kommer ju det att komma vatten ur skvallerröret pga vattnet expanderar (sväller) med ökad temperatur.

Så nästa gång du eldar elda upp pannan i den temp som du brukar ha som maxtemp och sen fyller du på systemet sakta tills det kommer ur skvallerröret och sen ser du till så att påfyllningskranet sluter tätt.

Lycka till!



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad mickejoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnet i systemet
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2007, 10:57:52 »
Tack för snabbt svar. Så det ÄR alltså att det har fyllt på vatten konstant som är boven i dramat tror du?.... Eftersom det rinner ut redan vid 82 grader borde deta alltså vara för mycket vatten i systemet?.... ska jag tappa av? (eller "rättar" det till sig inom en vecka då det töms genom skvallerröret vid varje eldning kanske?).... förutsatt att jag fått ventilen stängd alltså...

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vattnet i systemet
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2007, 11:07:44 »
Japp tror att orsaken är att vatten har blivit tillfört konstant och då när du eldat upp pannan över 80 grader och vattnet expanderat så har då överskottet kommit ut i skvallerröret.
Elda upp pannan i den temp som du brukar ha som maxtemp sen så fyller du systemet (OBS sakta ) ända tills det kommer vatten i skvallerröret sen ser du till att det inte forsätter att "smygläcka" ur påfyllnadskranet sen kommer ditt problem förhoppningsvis att vara löst såvida det inte föreligger något annat problem. Men testa detta först.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad mickejoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnet i systemet
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2007, 18:29:17 »
Jag måste ha missuppfattat allt.
Först drog jag åt ventilen (som jag alltså trodde var kallvattnet IN till pannan, vilket manualen oxå säger), mest för att testa - eftersom det pyser över vid 82 grader i tanken så borde det ju redan vara för mycket vatten i systemet.

Nåväl, med den kranen åtdragen fullt så eldade jag och skulle sedan duscha. Då märkte jag att "varmvattentrycket" var jättedåligt, och spolade någon annan varmvatten tex i köket så blev det iskallt i duschen... Det fanns varmvatten det är inte det bara det att det var dåligt tryck...

Jag fattar ingenting..... Den kranen kanske gick in till genomströmningsberedaren i pannan eftersom varmvattentrycket sjönk så drastiskt när jag drog åt den...

Kan inte på nåt sätt hitta hur jag skulle kunna fylla på vatten i systemet om det nu inte är där.... *suck* (jag får nog ringa en rörmokare som får komma och förklara för mig lite granna)....

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnet i systemet
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2007, 17:50:04 »
om den kranen är tät , så kan det vara så oturligt att det är din varmvattenberedare som har börjat att läcka ut i systemvattnet ....
Och om det är så så kommer du att märka det med tiden , kommer isåfall att börja droppa, rinna mer och mer ur skvallerröret...

/// BG

Utloggad mickejoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnet i systemet
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2007, 19:23:50 »
hmmm bra idé....
Men om den är "otät" så är det därifrån extravattnet kommer alltså.?... (när jag försökte skruva åt den så droppade det ifrån kranen... lite...kanske 0,5 dl på 12 timmar)...

Men.... OM jag dÃ¥ nÃ¥ngÃ¥ng skulle vilja FYLLA PÃ… vatten i systemet... borde det inte vara därifrÃ¥n man gör det? (förstÃ¥r att Ni kanske inte kan svara pÃ¥ det eftersom det hänger ihop med hur det är kopplat... men som jag ser det sÃ¥ är det endast en "input" och det är via denna kran.... och den stÃ¥r alltsÃ¥ öppen nu (halvöppen) sÃ¥ att varmvattentrycket klarar sig... fasen...)....  kanske är det ingen katastrof ifall det sipprar vatten dÃ¥ och dÃ¥, men det känns som om expansionskärlet pÃ¥ vinden blir svagare för varje gÃ¥ng.... [galvaniska strömmar?]

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnet i systemet
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2007, 21:09:18 »
Det kan nog inte vara den kranen som e till för att fylla på pannsystemet

För om det skulle vara det så skulle det forsa ur ditt skvallerrör om den står halvöppen hela tiden

fortsätt att leta efter kranen ....

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnet i systemet
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2007, 21:10:57 »
kan du lägga ut fina kort som vi kan titta på ???

Utloggad mickejoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnet i systemet
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2007, 10:08:14 »
(Har tagit kort, men det är så mycket rör och krökar och jag kan inte få in allt på en bild så det blev inge' bra...)

Har dock fått reda på var "kranen" för påförsel sitter. Den sitter på ett rör och ser ut som en vanlig stor mutter - man får använda skiftnyckel eller nåt får att öppna den. (Den är alltså åtskruvad som bara den...)

Nu har jag inte eldat upp tanken i mer än 81 grader (det sipprar ju vid 82)... och det funkar bra.... jag tänkte på om det kunde vara "kondens" istället?.... vattnet i expansionskärlet borde ju vara ljummet/varmt (eller?) och eftersom det var kallt på vinden (minusgrader) när det sipprade så, kanske det "ångade" lite i röret och om det är kallt så borde det ju bildas vatten, som sedan droppar ner i röret... kan det vara så?

Ã…terigen - kan jag leva med att det sipprar vatten vid 82 grader i tanken?
(Tack alla för att Ni bryr Er - jag är inte sÃ¥ haj pÃ¥ rör.... kan mer om datorer  ;) )

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattnet i systemet
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2007, 22:48:03 »
Nope det lär inte vara kondens från expansions kärlet ....

Ställ en hink undet skvallerröret å smiska upp tanken i 95 grader ... då borde det komma endel vatten
å sen bör det inte komma någe mera när du eldar upp till 85 - 90 ...

Om det inte är så att det läcker in vatten förståss...

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vattnet i systemet
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2007, 07:59:24 »
Ã…terigen - kan jag leva med att det sipprar vatten vid 82 grader i tanken?
(Tack alla för att Ni bryr Er - jag är inte sÃ¥ haj pÃ¥ rör.... kan mer om datorer  ;) )

Näe, det tycker jag inte, efter en påfyllning av systemet så att överskottet rinner ut efter en uppeldning så ska det inte "sippra ut" någonstans. Ge inte upp, utan sök ihärdigt reda på problemet, det kan vara syrerikt vatten som "läcker in" i systemet och det skapar invändig korrosion i ditt värmesystem. Det kan ta flera år innan det korroderar igenom, men hittar du inte problemet (om det nu läcker in) så lär det bli en läcka någonstans och det blir kännbart.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!