0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om Du inte har "massor" av solfångare, så är det knappast nån idé, om Du bor i norra delen av Sverige. Jag har vv i ca 2-3 dagar utan sol, vid normal förbrukning (ingen tonårs-dotter längre ) under sommarmånaderna i min 500l tank/panna. Å på vintern när den skulle vara bra, så finns det ändå ingen sol som kan ladda den. Så jag är tveksam till, att den blir till nån nytta för dig.... Men skynda dig upp med rören, för idag laddar Solen från nåt turbo-läge. Jäklar vad tempen stiger i tanken/pannan nu Thumbsupmvh humlan.
hej hmm om du satte dig in i hur mitt systen kommer att funka så vore du mindre ironisk...va till rör krökaren i dag och ritade upp mitt till tänkta system.han sa att det va jävligt genom tänkt + väldigt flexibelt....dvs jag kommer å ha väldigt svårt att bygga in mig i ett hörn å va tvungen å kasta ut hela skiten då jag byter värme källa sen jag kommer att kunnna välja i princip vad jag vill för att värma kåkenluft/vatten Solvärme ytjordvärmre Ved,olja pellets flis,el mm mm å det blir lätt att kombinera flera olika system.....tex solvärmen+ luft/vatten pump eller vedeldning....det enda som går bort e bergvärme pga att borran e lite för dyr...det är där skillnade ligger ......om du jämför med tex luft luft...ett rejält vattenburet system har och behåller sitt värde ...det finns inga egentliga nackdelar med å ha vattenburet i kåken,det funkar å värmer på riktigt så man slipper frysa fast på toan det ni inte verkar fatta e att det här är inte ett komplett system utan det kommer att byggas på eftersom tiden går...första etappen är billigare varmvatten + vaten burenvärme i garaget...nästa mål är vattenburet i kåken + ett riktigt regler system ,så jag kan spets värma med elpatron i tanken utan att springa runt å slå av å på raddar i tid å otid ....till sist då chunlan + panasonic pumparna går i bitar åker dom ut,å det blir en riktig värme källa typ luft/vatten eller ytjord/bergvärme eller vad som verkar vettigt ...Ps krister allt detta ska INTE hända i vinter utan utdraget på ca 3-6 år det vatten burna systemet ska stå klart då pumparna pajat om ca 6 årinnan dess är det inte kris
hej .. det va inte du Humlantror du resonerar ungefär på samma sätt som jag ...valfrhet är alldrig dumt...ren idioti att låsa fast sig på en värme källa ...om man till en rimmlig kostnad kan ha fleradet va till Nordkingen....jag skrev visst kingen lyft luft funkar men det är inte en riktig värme...utan din kamin skulle du ligga säkert 6-7000 kw högre i förbrukning,det behöver man inte va rymdtekniker för att förstå + att det knappast e ekonomiskt eller speciellt praktiskt att ha 27 inne på kvällen å 19 på morgonen jag vill ha +20 dyngnet runt,utan att det svänger tror dom kallar det för komfort
hej som investering fixar du/vi det inte fast resonerar vi så så bör vi flytta till umeå eller sundsvall omg å inte bo i västerbottens inland...men jag gör det för att jag vill + att det kommer att bli bättre att bo i kåken sen + att om man nu tror att man ska bo i kåken i 30 år så tycker jag det spelar mindre roll ...ja tycker det e värt tex 50-80 000 kr att fixa in det vattenburna systemet..vi har inte riktigt lika förutsättningar,då jag bestämt mig för att göra det skälvbetalar du för kalaset blir det för dyrt....om jag inte räknat bort mig totalt så landar kostnaden för ett vatten system på ca 30-40 000kr i matreal...men då har du inte en timme jobb i priset....å det åtgår flera timmar lungn om utvecklingen får fort gå nått år till så kommer ochså en luft vatten pumparna va bättre ....det va inte många år sen luft luftarna va rent värdelösa ochså.....händer mycket på 5 år
Humlan: Elda etanol för värme, är inte det att gå över ån flera gånger om jämfört med veden? Ur energi/miljösynpunkt är det väl rätt vansinnigt, marginellt bättre än olja?