0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej .. tror du man tjänar nått på att skifta inladdnings ställe ? typ det med temp diff på värmebäraren vattnet e ju rätt rejält mycke kallare i botten än längst upp i tanken.men jag tror det kvittar jag tar ju ut invattnet till plattisen i botten på tanken så det kommer alltid att va hyfsat kalltTanken va att kapa ner ev tid som elpatronen går,räknade ut att om jag spolar in 70 grader varmt vatten just under patronen å dess givare så ska den sluta gå rätt omgjag vet att bästa stället för elpatronen vore i toppen på tanken men det sitter en schunt i det hålet ...lite på både gott och ont det e snyggare att koppla in stigare å retur i topp på tanken,men effektivare att ha elpatronen i toppen
så frågan är skadar det att kunna välja inladnings ställe i tanken ?? kostnaden för att göra 2 st olika inladdnings ställen är marginal;försummbar ett 15 t-rör + ca 1m 15 mm koppar rör å till sist en lödvinkel....kruxet e att jag inte riktigt vet hur jag ska kunna växla mellan dom olika in hålen på ett smidigt sätt,finns det nån termostat eller styr grej för det
hej joo det blir en liten 60 lit i serie på tanken till hösten,,,men jag måste säga att jag inte håller med om det med 25 grader...tar hälldre 10 lit 50 grader än 50 lit 25 grader,jag har liksom inte nån praktisk använning av 25 gradigt vatten steg laddningen struntar jag i ...jag har kopplat in så jag kan välja inladdnings ställe högt eller lågt i tanken det får duga ...tanken kommer ändå att bli varm