Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Glykol i systemet  (läst 13487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Glykol i systemet
« Svar #30 skrivet: 27 januari 2007, 22:57:25 »
Jajjemensan ....

idag så har mina nyinkopplade solfångare fått leverera sina första kwh till huset .... blev väl inga mängder men någe bidde det iallafall ... studs

BG
kör du med temp reglerad inladdning ..så du kan välja om fångaren ska ge ut min 50 grader
till tanken ?

Jag kommer att tvångs styra min plattis så den alldrig lämnar ut kallt vatten dvs under 50 grader till tank....det e mäst för jag vill ha nån nytta av värmen
allt under 45 är kallvatten 
enligt mitt sätt å se det ..det skulle bara kyla mitt system

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i systemet
« Svar #31 skrivet: 29 januari 2007, 17:15:46 »
Jajjemensan ....

idag så har mina nyinkopplade solfångare fått leverera sina första kwh till huset .... blev väl inga mängder men någe bidde det iallafall ... studs

BG
kör du med temp reglerad inladdning ..så du kan välja om fångaren ska ge ut min 50 grader
till tanken ?

Jag kommer att tvångs styra min plattis så den alldrig lämnar ut kallt vatten dvs under 50 grader till tank....det e mest för jag vill ha nån nytta av värmen
allt under 45 är kallvatten 
enligt mitt sätt å se det ..det skulle bara kyla mitt system

Nix jag kör med en enkel diffrentialtermostat,,, som startar när diffen är 5 -10 grader ungefär

Och för tillfället sÃ¥ har jag det kopplat sÃ¥ att blir det nÃ¥gon värme sÃ¥ gÃ¥r den ner i golvvärmen i källaren, som inte har en temp pÃ¥ mer än ca 5 grader för tillfället...   en givare i solp och en pÃ¥ källargolvets retur...
Ingen tank inblandad än så länge = bidrar inte med uppvärmning av något varmvatten.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Glykol i systemet
« Svar #32 skrivet: 30 januari 2007, 00:54:25 »
jag har en liten fråga till ...

om jag kör min acctank på elberedning å ca 50 grader i konstant temp hela året
då måste ju min solfångare upp minst i 60 grader i topp innan min styr dator börjar leverera ner värmebärande vatten ...eller hur

så pratet om att ladda ner 35--45 gradigt vatten fallerar ju totalt i mitt system,det kommer alldrig att gå göra iomed difftempen i styrdatorn blir fel...är diffen på 10 grader kommer solfångaren alldrig att leverera ner kallare vatten än 60 grader till plattvärme växlaren

så min fina termostat pille moj e lite överkill eller överkurs iomed att jag alldrig kommer att ha
mindre än 50 grader i tanken dvs 10 graders temp difff = 60 kommer alldrig att kyla tanken
utan det kommer alltid att gå på plus....gör det inte det.så stannar ju datorn av allt tills jag har 10 grader temp diff mellan fångaren å tanken

att det ska skikta sig funkar kasst,det skiljer max 10 grader från botten till topp på tank då vattnet står stilla utan på verkan av pumpar
vattnet vandrar runt på egen hand å tanken håller en jämmn värme över hela volymen


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Glykol i systemet
« Svar #33 skrivet: 31 januari 2007, 09:50:19 »
att det ska skikta sig funkar kasst,det skiljer max 10 grader från botten till topp på tank då vattnet står stilla utan på verkan av pumpar
vattnet vandrar runt på egen hand å tanken håller en jämmn värme över hela volymen
Du har inbyggd beredare va? Det är tydligen dÃ¥ligt för skiktningen. Skiktningen kan oxÃ¥ bli sabbad av för höga flöde genom tanken, för hög returtemp frÃ¥n elementen eller dÃ¥lig isolering. Men om du  i början av experimentet har en skilnad pÃ¥ 10 grader mellan topp och botten sÃ¥ tror jag inte du ska räkna med att du fÃ¥r bättre skiktning bara för att du lÃ¥ter tanken stÃ¥ "orörd". Vattnet stÃ¥r ju i jämnvikt med varmt vatten överst och kallare under. Du mÃ¥ste ha bra skiktning frÃ¥n början.
mvh
« Senast ändrad: 31 januari 2007, 09:54:52 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Glykol i systemet
« Svar #34 skrivet: 31 januari 2007, 17:04:22 »
hej
jag tror i min enfald att det normala för vatten Ã¥ temperaturer  e att det utjämmnas

jag tror att vattnet börjar vandra runt i tanken på egenhand av den lilla 10 graders temp diff som finns i vattnet..+ att det givet hjälper till att vi kyler med varmvaten beredaren
i topp ...då vandrar ju vattnet änu mer



Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i systemet
« Svar #35 skrivet: 31 januari 2007, 18:06:45 »
jag har en liten fråga till ...

om jag kör min acctank på elberedning å ca 50 grader i konstant temp hela året
då måste ju min solfångare upp minst i 60 grader i topp innan min styr dator börjar leverera ner värmebärande vatten ...eller hur

så pratet om att ladda ner 35--45 gradigt vatten fallerar ju totalt i mitt system,det kommer alldrig att gå göra iomed difftempen i styrdatorn blir fel...är diffen på 10 grader kommer solfångaren alldrig att leverera ner kallare vatten än 60 grader till plattvärme växlaren

så min fina termostat pille moj e lite överkill eller överkurs iomed att jag alldrig kommer att ha
mindre än 50 grader i tanken dvs 10 graders temp difff = 60 kommer alldrig att kyla tanken
utan det kommer alltid att gå på plus....gör det inte det.så stannar ju datorn av allt tills jag har 10 grader temp diff mellan fångaren å tanken

att det ska skikta sig funkar kasst,det skiljer max 10 grader från botten till topp på tank då vattnet står stilla utan på verkan av pumpar
vattnet vandrar runt på egen hand å tanken håller en jämmn värme över hela volymen



Då tycker jag att du kanske skulle överväga att bygga om ditt system så att du kan utnyttja solenergin lite bättre ....

Bygga om så att du kan förvärma med solen å toppa med el ...

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Glykol i systemet
« Svar #36 skrivet: 31 januari 2007, 18:41:09 »
hej
joo det måste göras en liten elberedare e ju inte fruktat dyr ...

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Glykol i systemet
« Svar #37 skrivet: 31 januari 2007, 18:44:34 »
hej
joo det måste göras en liten elberedare e ju inte fruktat dyr ...


Hur skall du ha det?  Sc:,h Nu skall du förvärma med sol och köra en elberedare. Men igÃ¥r var vatten under 50 ºC inget Ã¥ ha, samt att du fortfarande hÃ¥ller pÃ¥ med termostatblandningen. Ja hänger inte riktigt me.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Glykol i systemet
« Svar #38 skrivet: 31 januari 2007, 21:12:46 »
hej

det blir allt =)

Nää jag kommer att köra med termostat blandaren i sommar för å kolla hur det funkar
den gÃ¥r att ställa ner som lägst  till ca 50 grader dvs allt över 50 frÃ¥n plattisen släpps in i tanken

förmodligen kommer jag att ställa ner elpatronen till 40 grader för att inte tempdiffen i styr datorn får spatt ..så det kallaste vattnet som någonsin kommer in i tanken är ..50 grader

vid 42 börjar ju solfångaren att ladda in till plattisen å vid 50 grader i plattisen
släpps det ut till tanken..... termostat ventilen kommer alldrig att släppa in kallare vatten än 50 i tanken..

Visst tidigt på våren så kommer det säkert bara att bli en skvätt 50 gradigt vatten
men det e ju bara nån vecka det kommer att va så ....sen så tror jag tanken får svälja allt den vill....

funkar det dåligt blir det en snällare termostat,finns en som heter T3 har temp diff
mellan 35-55 grader... (min heter T4 50 ºC-70 ºC)
i efter hand så hadde det nog vare bäst med en sån...fast skit samma
termostaten kostade 450kr så det få jag ta på expriment kontot.

lite av finessen med termostat ventilen e ju att de är fruktat lätt att reglera hur systemet jobbar ...byte av termostaten tar ca 1 min
så har man bytt ut plattvärme växlarens styr system...jädrigt smidigt faktiskt


sen till hösten dÃ¥ jag sett vilka brister jag har i systemet ...kommer jag att ta ställning till om jag behöver en 60 liters beredare Ã¥ en "jätte snäll termostat"  (T3an 35-55 grader)

jag tror att i vilket fall som hällst kommer det att hammna en elberedare på väggen

ska jag köra värmepump sen kommer ändå system tempen alltid att va i lägsta laget 40-45 grader så jag kommer alldrig undan att spetsvärma varmvattnet....
så det är lika gott att införskaffa en elberedare

mvh
jocke
« Senast ändrad: 31 januari 2007, 23:28:03 av R407 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!