Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Glykol i systemet  (läst 13415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Glykol i systemet
« skrivet: 25 januari 2007, 12:24:47 »
hej
går det fylla solkretsen med vanlig glykol som jag har till bilen??
eller måste det va nån speciell sort ....och om varför är den bättre än bilglykolen....


Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Glykol i systemet
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2007, 12:46:56 »
Jag kör med propylenglykol till bilar, etylen är vanligaste sorten som är giftig.
Största anledningen är att man vid byte/söl kan (men får säkert inte) hälla ut den rätt i naturen utan problem, den är inte giftig.

En annan bra sak, propylenglykolen luktar inte lika illa som etylenglykolen  ::) Var inte fel igÃ¥r när jag höll pÃ¥ att fylla pÃ¥ lite extra glykol i systemet pga att jag hade fÃ¥tt lite för svag blandning.. blev en del sölande  >:D

Ps. nu laddar de för fullt.. hehe.
« Senast ändrad: 25 januari 2007, 12:52:45 av citactiva »
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Glykol i systemet
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2007, 12:51:10 »
hej
går det fylla solkretsen med vanlig glykol som jag har till bilen??
eller måste det va nån speciell sort ....och om varför är den bättre än bilglykolen....



Det finns annat, men det gÃ¥r bra med vanlig "bil"-glykol. De ev förtjänster Du skulle göra med annat, är marginella..., möjligen mÃ¥r ditt miljösamvete bättre  :) I annat fall är det kokning som kan göra sÃ¥ att de värmebärande egenskaperna försämras, sÃ¥ koking bör undvikas. Optimalt är annars rent vatten, men dÃ¥ behövs ett öppet system, som tillÃ¥ter att vattnet rinner tillbaka inomhus, till ett expantionskärl, sÃ¥ som mitt fd Lartec-system var utformat...

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Glykol i systemet
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2007, 15:27:25 »
hej ..
då blir det normal glykol till att börja med,känner jag mig som en miljöbov går det ju att tappa systemet å byta sen ;D

tack för hjälpen

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Glykol i systemet
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2007, 18:32:00 »
hej ..
då blir det normal glykol till att börja med,känner jag mig som en miljöbov går det ju att tappa systemet å byta sen ;D

tack för hjälpen


Då blir det en sväng på Biltema, så slipper Du "kräkas" över de annars hutlösa priserna på glykol.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Glykol i systemet
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2007, 20:00:58 »
hej ..
då blir det normal glykol till att börja med,känner jag mig som en miljöbov går det ju att tappa systemet å byta sen ;D

tack för hjälpen


Då blir det en sväng på Biltema, så slipper Du "kräkas" över de annars hutlösa priserna på glykol.

mvh humlan.

hej ..
nää glykol det e det enda som gÃ¥r fÃ¥ tag pÃ¥ till vettiga priser där jag bor ..tror 4 lit kostade 79kr  det räcker ju till 2 st fÃ¥ngare om inte 3


Utloggad kest

  • Maskinist/fastighetsvaktmästare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i systemet
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2007, 20:54:38 »
Hej

gylekolblandning är riktigt jobbig pga mikrobubbler jag anväder detta till återvinningskresar på uddevalla badhus och har luftat i snart ett år utan att få väck luften. varmt system är bättere att lufta men en spirovent att köra systemet skulle lösa mycket. kan gå att hyra på en större rörfirma. sedan har gylekol en värmekapitans på 2,7 om jag inte mins, vatten 4,18 fel. Så blanda inte in för mycket MAX 30%

Kent

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Glykol i systemet
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2007, 21:03:18 »
Hej
spitovent ??
vad är det...

hmm funderade på att blanda 50% så det pallade minus 37 grader...fast iofs så kan det ju va som du säger 30 % bör ju ge en frys punkt på ca 20 grader
men det e ju knappast skoj om fångaren sprängs sönder då det fryser i den ...

säger du 30% Ã¥ jag 50%  sÃ¥ tar vi 40%  som pÃ¥ auktion ... ;)

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i systemet
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2007, 21:21:10 »
Jag har blandat 50% i mitt system ,,,,

tycker inte att det gör så himla mycket att den specifika värmekapasiteten blir lite lägre , för det är iallafall inte i solkretsen som jag har lagringen av värmen i.

Å så tycker jag att det verkar bättre med etylen glykol, för jag pratade med en kemist som sa att propylenglykol med tiden bryts ned till socker , så det är därför som moderna bilar måste byta kylarvatten med jämna mellanrum ...

Utloggad kest

  • Maskinist/fastighetsvaktmästare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i systemet
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2007, 13:32:21 »
Hej

Med en lägere inblandning så sprängs inte systemet men det kan bli som gröt i solfångaren dvs när det ej tillförs energi (sol). Hur bra ett media kan ta upp energi eller avge energi bör vara av intesse då det är skälva tanken med en solfångre, att att få så mycket som möjligt till minsta kostnad (verkningsgad)

Att höja en kubik vatten en grad 4,18* -exp3* 3,6 exp3=1,161616.....kwh
Att höja en kubik gylekol en grad 2,7 * -exp3* 3,6 exp3 =9,7 kwh

Så om jag minns fysiken rätt sk mann blanda med omtanke huvuddunk

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Glykol i systemet
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2007, 14:25:28 »
Hej

Jag slås av en tanke när jag läste inlägget ovan, om man måste tillföra så mycket mer energi för att värma glykol, finns det då mer energi i andra änden att ta ut? kan man då minska flödet och ändå transportera den energi som man kan få ut?

MVH
Messer

Utloggad kest

  • Maskinist/fastighetsvaktmästare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glykol i systemet
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2007, 15:20:47 »
Har inte kollat på det men på uddevalla badhus Där jag jobbar ibland blir återvinningen sämere om jag blandar in onödigt mycket gylekol.

Där sitter ett värmebatteri i avluften kopplat till ett i tillluften kopplat till Geamatik styr.
mera gylekol sämere verkningsgrad. Vidare sa vvs-ing att de olika gylekolerna tog upp energi olika bra.  ºC --/

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Glykol i systemet
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2007, 15:33:42 »
Glykol försämrar värmeöverföringen. Is är dock ännu sämre ;)
Ett sätt att förbättra värmeöverföring vid glykolinblandning är kanske denna tillsats:
waterwetter från http://www.redlineoil.se/ Tar just bort microbubblor enligt reklamen i alla fall. De som haft det som tillsats i bilar är i alla fall lyriska.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Glykol i systemet
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2007, 15:37:06 »
Att höja en kubik vatten en grad 4,18* -exp3* 3,6 exp3=1,161616.....kwh
Att höja en kubik gylekol en grad 2,7 * -exp3* 3,6 exp3 =9,7 kwh
MÃ¥ste blivit nÃ¥'t komma fel nÃ¥gonstans. Eller...?  Sc:,h
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Glykol i systemet
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2007, 15:44:09 »
hej
vad kostar vatten tillsatsen från redoil ?
en flaska räcker ju till 3-4 system

om ni köper en kan jag va test pilot  =)

40%  blandning ger fryspunkt vid minus 25  sÃ¥ jag tippar att 30-35% är lagom

vi fick ochsÃ¥ lära oss i armen att har man glykol för minus 20 sÃ¥ klarar man sig utan att nÃ¥tt fryser sönder,,det blir som en issörja men ´"is sörjan"  tappar spräng förmÃ¥gan
å grejerna håller ....

sÃ¥ runt 30-35  % lÃ¥ter vettigt om man ska ha optimal överföring,sen e det ju bara att köpa en flaska redoil Ã¥ trimma systemet
« Senast ändrad: 26 januari 2007, 15:54:05 av R407 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!