Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
IVT Greenline C7 - Pressostat hög
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: IVT Greenline C7 - Pressostat hög (läst 16373 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
GoranS
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 39
Karma +0/-0
Kön:
GoranS
SV: IVT Greenline C7 - Pressostat hög
«
Svar #15 skrivet:
24 januari 2007, 20:31:12 »
Citera
Jo, faktiskt jag har en sådan försäkring som går ut i feb 2008.
Verkar vara krångliga villkor, den är "ett komplement till villaförsäkringen" undrar hur detta skall gå till?
Loggat
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på
www.poolforum.se
, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)
luckyman
Känd från TV
Dignitär inom värmepump
Stad/land: se
Antal inlägg: 2040
Karma +11/-11
Kön:
We´re all from the ghetto, Halleluuujah
luckyman
«
Svar #16 skrivet:
24 januari 2007, 20:49:14 »
Citera
Du beställer en "skaderapportlapp" från ditt försäkringsbolag, sen kollar du så att räkningen på reparationen överstiger din självrisk. Skickar in detta till försäkringsbolaget och får allt utom självrisken. Detta utbetalningsbesked skickar du sedan in till ett annat försäkringsbolag som du kommer att få resten utbetalt från. Lite bökigt men jag tror att om du tar kontakt med ditt försäkringsbolag så hjälper de dig
Loggat
Mest kyla men lite värme också
jungle
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: uppland. sverige
Antal inlägg: 11
Karma +0/-0
Kön:
jungle
«
Svar #17 skrivet:
24 januari 2007, 21:01:35 »
Citera
Hej Göran!
Tråkigt att du har problem...
Vill bara tipsa dej om att stå på dej mot entrepenören eller ivt!
Du har faktiskt en försäkring på pumpen, se till att utnyttja den
innan den går ut..
Hoppas det ordnar sig!
mvh.Magnus
Loggat
inget är omöjligt!
Friliggande 1-plansvilla 120m2, byggår 1969, biyta 45m2, tegelfasad, renoveras löpande!! tilläggsisolerad mm, ivt ht+c7 installerad nov-06, 140m borra.
GoranS
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
GoranS
«
Svar #18 skrivet:
24 januari 2007, 21:03:25 »
Citera
Tack för tipset!
Har ju alltså inte alls tänkt på dessa försäkringar, har 10 år på kompressorn och 6 år på övrigt levererat material.
Pratar med mitt försäkringsbolag i morgon!
Återstår bara den där GT11-givaren, jag ringer och ber min leverantör skicka en till mig i morgon!
Än en gång tack för all hjälp!
Loggat
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på
www.poolforum.se
, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)
GoranS
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
GoranS
«
Svar #19 skrivet:
25 januari 2007, 08:14:21 »
Citera
Verkar som om jag ropat hej för tidigt... Inte f-n blev det bra, nya "pressostat hög"-larm i natt.
Som väl är så fungerade el-patronen som den skulle
<-(fungerande elpatron) efter min återställning häromdan. Har ringt leverantören igen, påminde då om GT11-givaren igen. Den fungerade som den skulle (+32 ºC) sa han till min hustru igår... Alla hönsen är kanske inte hemma ändå...
Eller lyset är på, men men ingen hemma...
/Göran
Loggat
Är även medlem på
www.poolforum.se
Fixaren
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1244
Karma +0/-0
Fixaren
«
Svar #20 skrivet:
26 januari 2007, 20:12:49 »
Citera
Rådet som du fått tidigare är byt givare,om du ändå byter byt alla. Som en del upptäckt har de haft varierande kvallitet du har nog inga problem med att byta dem själv. Lägg ihop alla fakturor och ring ditt vanliga försäkringsbolag. Den som "hjälp" dig får skriva ihop reparatörsrapporten till bolaget fixar han inte det skall han inte ha betalt.
Loggat
Varför fråga när man kan göra fel själv
Peter H
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 156
Karma +0/-0
Kön:
Värmepumpsforumet är toppen!
Peter H
«
Svar #21 skrivet:
27 januari 2007, 23:44:24 »
Citera
Hej
Har en lite modernare pump men om det stämmer med min så:
GT11 givaren borde finnas på Dahls.
Jag köpte extra anliggningsgivare till IVT/Autoterm där.
(IVT och Autoterm är identiska pumpar).
Jag har inte kollat på GT11 men de fleasta andra förefaller vara av samma sort.
Har för mig att den kostade ca 150-250 exl moms.
I manualen så finns det en Ohm tabell där du kan kolla om givaren är frisk.
Manualen finns på deras hemsidor.
Lycka till
Mvh
Peter
Loggat
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge på 38 m2 i 2 plan. Hushållsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/år innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/år (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hål.
GoranS
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
GoranS
«
Svar #22 skrivet:
29 januari 2007, 22:30:08 »
Citera
Hej igen...
En liten uppföljning bara, det har jag ju glömt. Jo, jag fick ju "pressostat hög" larm på natten efter att jag haft reparatören hemma för andra gången som jag skrev i mitt förra inlägg. Anmälde felet på torsdag morgon direkt och reparatören hörde av sig på förmiddagen. Jag hade inte möjlighet att ta mig hem och möta upp förrän på eftermiddagen och då hade han redan bokat flera andra besök. Vi kom överens om att vänta tills dagen därpå eftersom min värme ju fungerade mha elpatron även om pumpen skulle stanna.
Hela tordagen gick och inga nya larm visade sig, och när natten förflutit utan larm och det blev fredag morgon ringde jag upp och sa till leverantören att jag tyckte vi kunde avvakta och se. Nu är det måndag kväll och pannan går (ta i trä) fortfarande problemfritt så det verkar ju som om de åtgärder som gjordes har hjälpt. Håller tummarna...
Jag bad leverantören skicka en tempgivare i ett kuvert, så bytar jag den själv.
/Göran Samuelsson
Loggat
Är även medlem på
www.poolforum.se
GoranS
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
GoranS
«
Svar #23 skrivet:
09 februari 2007, 00:11:22 »
Citera
Ytterligare en uppföljning...
Det gick ett tag men sen verkar det som om "Pressostat hög"-larmen kommer igen. Natten till tisdag (6/2) fick jag ett larm till och tänkte då att "okay, ett till så ringer jag...". Och mycket riktigt, natten till idag (8/2) fick jag ytterligare ett, och det har hunnit bli ett larm till under dagen. Ringde i morse, men ingen har hittills hört av sig från firman. Får väl kolla med dom i morgon bitti igen, nu känner jag att det måste lösas.
När jag kom hem låg det ett kuvert med en givare i, så det har dom (efter ett par påstötningar) lyckats skicka till mig.
Har pratat med mitt försäkringsbolag som ersätter kostnaden, minus en avskrivning på c:a 8% och självrisken. Självrisken får jag ju ersatt av trygghetsförsäkringen.
Loggat
Är även medlem på
www.poolforum.se
Lars-1
Kan värmepumpar
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 50
Karma +0/-0
Kön:
Lars-1
«
Svar #24 skrivet:
19 februari 2007, 23:45:56 »
Citera
Hej, jag hade ett likadant problem för ett år sedan.
Larm HP!
Kolla temperaturerna vid drift GT8 och GT9.
I mitt fall kunde jag titta på värdena och helt plötsligt sjönk GT9 för att därefter stiga igen.
Nästa gång sjönk GT9 mer än tillåtet och LARMET kom.
I mitt fall byttes givaren ut och allt var frid och fröjd.
Hoppas det hjälper dig.
Loggat
Enplan med källare Göteborg, IVT HT Plus C7 installerad 2005-03-16, uppvärmt 200 m², radiatorer borran 150m.
År 1 IVT: 6 683 kWh drifttid: 2 715h All el: 12 029 kWh Brine in 7 ut 2
År 2 IVT: 5 658 kWh drifttid: 2 342h All el: 11 451 kWh Brine in 5 ut 2
GoranS
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
GoranS
«
Svar #25 skrivet:
20 februari 2007, 07:44:27 »
Citera
Hmmm...
Tack för tipset. Jag bad reparatören att kolla alla givarna just för att utesluta något sådant, men det är ju lätt att missa ett intermittent fel på en givare.
Jag tror jag har ringat in problemet, se
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13144.0
, för sedan jag lyfte bort den tråd som går till poolstyrningen har jag inte haft problemet. Men det kan ju ändå vara värt att kolla upp givarna. Felet har ju tidigare varit ganska sporadiskt, så det kan ju faktiskt vara en ren slump att det fungerat några dagar nu.
Loggat
Är även medlem på
www.poolforum.se
Lars-1
Kan värmepumpar
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 50
Karma +0/-0
Kön:
Lars-1
«
Svar #26 skrivet:
21 februari 2007, 00:58:08 »
Citera
Läs av värden för GT 8 och särskilt för GT 9, stå och titta hela tiden när tempen stiger.
Normalt följer dessa två tempar varandra d.v.s. GT 8 är högre men GT 9 skall följa med upp när GT 8 stiger.
Om GT 9 följer GT 8 men vid en viss temp stegar nedåt och därefter stiger igen då har du troligen det fel jag hade.
Jag kommer inte ihåg om felet visade sig vid samma temp varje gång, men det verkar ju troligt.
Alltså samma typ av fel hela tiden på givaren vid en viss temp. Men felet blir större eller mindre varje gång. Ibland blir felet för stort och du får larm.
Killen från IVT sa att de hade problem med dessa givare inte alla men det hände många ggr. Jag tror det sitter samma typ av givare överallt i IVTs maskiner.
«
Senast ändrad: 21 februari 2007, 15:21:06 av Lars-1
»
Loggat
Enplan med källare Göteborg, IVT HT Plus C7 installerad 2005-03-16, uppvärmt 200 m², radiatorer borran 150m.
År 1 IVT: 6 683 kWh drifttid: 2 715h All el: 12 029 kWh Brine in 7 ut 2
År 2 IVT: 5 658 kWh drifttid: 2 342h All el: 11 451 kWh Brine in 5 ut 2
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
IVT Greenline C7 - Pressostat hög
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 770
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Josth
Zyberdude
datajohan
Erik Renberg
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info