0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min Nibe 1110/10 fick kompressorhaveri i somras och efter diskusioner med Nibes representant kom vi fram till att den var underdimensionerad och beslutades att sätta in en 1130/15 som skulle motsvara mitt behov.Markkollektorn utökades till 3*400m=1200mjavascript:void(0); jag måste säga att den har inte motsvarat mina förväntningar 1130:an skulle klara 70 graders framledning men den klarar max 58 grader och den enda besparing som kan påvisas är mindre tillskott via elpatron.Och så tycker jag att Nibe 1130:an har ett väldigt krångligt menysystem, tacka vet jag CTC:s ecoheat där man kan bläddra fram alla menyer utan att behöva läsa handboken.
men du missar lite viktig info!om man har hög temp system, så ska man inte ha värmpump, det är första felet!det andra är att en 1130-12kW inte ger 12 kW under desa förhålanden, snarare 9kW
Citat från: CarMan skrivet 24 januari 2007, 22:06:13men du missar lite viktig info!om man har hög temp system, så ska man inte ha värmpump, det är första felet!det andra är att en 1130-12kW inte ger 12 kW under desa förhålanden, snarare 9kWEn 1130-12 ger 10,8 kw vid 0/50 ºCKB-in var +0,5 ºC och framledning 45 ºC vilket ger uppåt 11 kW.Varför värmer inte dessa 11 kW huset vid en utetemp på -2,5 ºC? Det borde räcka mer än väl om tidigare totalförbrukning var 5 m3 olja!Jag tror som några var inne på att det är golvvärmen som är värmetjyv, om installationen gjorts om så att VP:n styr golvvärmen så är det säkert så att golvvärmen numera tjyvar mer värme än då huset eldades med olja och att det blir mindre över till radiatorerna. Golvvärmen bör nog ställas ner.
Pratade med erlj idag. På morgonen hade tempen sjunkit inomhus till 18,5 ºC och TS gick för fullt. Säg den glädje som varar....... Temp ute var -2 ºC.Blir nog till att avvakta tills konvektor är installerad och raddar är bytta.