Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Försvinner microbiell pÃ¥växt  (läst 4367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zoom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en NIBE 360P
Försvinner microbiell påväxt
« skrivet: 21 januari 2007, 09:42:39 »
Jag har anticimex trygghetsavtal och vid senaste besiktningen i somras påpekade besiktningsmannen som för så många andra att det fanns början till microbiell påväxt. Han rekommenderade avfuktare och naturligtvis ANTICIMEX lösning. Jag tackade för upplysningen köpten Munters Homedry och installerade den efter konstens alla regler. Den har fungerat klockrent och nu ligger luftfuktigheten mellan 60 och 70 % hela tiden.

Men så slog mig tanken att påväxten kanske finns kvar, måste jag avlägsna den på något sätt och i så fall hur ? Eller kommer den att försvinna av sig själv när förutsättningarna försvunnit ?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34949
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Försvinner microbiell påväxt
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2007, 09:51:03 »
Jag kan inte påstå att jag vet hur det fungerar, men jag vet att Anticimex brukar "fungicidbehandla" krypgrunder även om man sätter in avfuktare, detta för att ta död på det som redan vuxit...

Vet dock inte om det är nödvändigt, eller om de bara gör det för att de vill sälja. :o
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zoom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en NIBE 360P
SV: Försvinner microbiell påväxt
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2007, 10:07:38 »
Det är det som är det svåra...

Att veta om Anticimex pratar sanning eller om de bara vill sälja... :(

Det är inte så lyckat för oss villaägare att företaget som sanerar och besiktar också säljer lösningen...

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Försvinner microbiell påväxt
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2007, 11:59:52 »
Du slår nog huvudet på spiken där. Fina affärer blir det för dom. En innovativ affärsidé har dom helt klart.

Påväxt torkar ut avstannar och lukten försvinner, men inte alltid... Jag skulle nog spruta, för att va riktigt säker.

Kolla lite på tex Boracol.... det kan man spruta med, om A gör det tar det kanske max 30 minuter... du kan ju alltid fråga dom vad det kostar.

http://www.lavtox.se/

Klipp därifrån:
Som privatperson får man inte spruta Boracol utan sprutning får endast utföras av yrkesman.

För att spruta Boracol 10 -2Bd Prof kan man använda en vanlig trädgårdsspruta, men för att spruta med Boracol 20 -2Bd Prof krävs en spruta med ett tryck på 5-6 bar, och ett speciellt munstycke som fördelar vätskan jämt över ytan som ska behandlas.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!