0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
*Tveksam vinst med värmepump.
*Vissa matrester kräver kallvatten för att gå bort, så det är bra att det tar en stund att värma vattnet.
Citat från: SkaneErik skrivet 13 januari 2007, 23:20:19*Tveksam vinst med värmepump.I så fall så gäller det ju allt varmvatten i köket. Dra fram bara kallvatten och sätt en liten elberedare under diskbänken så slipper man ledningsförluster i så fall.Under eldningssäsongen kommer ju värmeförlusterna i rören huset tillgodo.Citat från: SkaneErik skrivet 13 januari 2007, 23:20:19*Vissa matrester kräver kallvatten för att gå bort, så det är bra att det tar en stund att värma vattnet.Testa att skölja av en tallrik med kallvatten och en med varmvatten och se vilken som blev renast. Jag tror att man måste ha rejält hett vatten för att bränna fast något.
det är inte meningen att du skall skölja bort fett & smuts med kranen innan du diskar med varmt vatten det skall ju diskmaskinen klara......
Jag vill bara skrika: DET FUNGERAR UTMÄRKT ATT KOPPLA DISKMASKINEN PÅ VARMVATTEN åtminstonde inte under dom första 25 åren
Att äggviteämnena osv kan fastna vid 35 grader stämmer säkert, MEN den risken är nog väldigt liten, jag har visserligen min inkopplad på kallvatten men det beror på att det är billigast möjliga maskin med plastdetaljer som inte klarar högre temperatur än 55 grader(enligt instruktionsboken).Hur många är det egentligen som kör programmet med fördisk för att skölja av disken med kallvatten innan själva diskningen med varmvatten sker? Jag har då aldrig ens provat det programmet...och då spelar det ju ingen roll om maskinen är inkopplad på kallt eller varmt vatten med tanke på fastbrända äggviteämnen, vad jag kan förstå...Men självklart är väl en maskin med bägge anslutningarna det bästa men frågan är som sagt hur lång avskrivningstid man har på den extrakostnaden?