Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inställning av element i garaget
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Inställning av element i garaget (läst 2350 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bergsten
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skellefteå
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Bergsten
«
skrivet:
09 januari 2007, 14:21:10 »
Citera
Har nyss fått min radiatorkrets i garaget installerad. Har nu några frågor om hur jag skall trimma in detta.
Utrustningen är som följer
Värmepump: Nibe 1230-8 med extra shutgrupp. Radiatorerna i garaget kopplad på primär shut och golvvärmen i huset på sekundär.
Radiatorer. 3 st (TP11 tor jag) 60X100, 50X100 och 50X200 cm med termostat.
garaget med förråd är 50m2 och jag siktar på att kunna hålla 12-14 grader med tollerans till 8-10 grader de kallasta dagarna.
Kör nu kurva 6 +-0 förskjutning och elementens termostater på 4 av 6 (för att spara lite på effekten vilket kan behövas då man ibland kör upp garageporten). Har inga rumsgivare utan endast utgegivare.
Jag vet att elementen kanske är i klenaste laget men de klarar med ovan inställning (vilket ger 50 grader i framledning vid DUT) att hålla 14 grader vid -5 och 39 grader i framledning.
Vilket är det bästa sättet att trimma in detta system? Experimentera med kurvlutning och förskjutning på pumpen eller strypningar på radiatorerna?
Loggat
Lösvirkeshus i gammal stil byggt 2002. 2 plan totalt 180 kvm och fristående garage med förråd 50 kvm.
Vattenburen golvvärme i hela huset, tre panlelradiatorer i garaget (siktar på 12-14C). Nibe Figheter 1230-8 samt FLM30 som tar hand om ventilation/frånluftsåtervinning. Kulvert till garaget.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36135
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Inställning av element i garaget
«
Svar #1 skrivet:
09 januari 2007, 16:11:28 »
Citera
Bäst funktion borde du kunna få om du öppnar termostaterna helt och stryper in flödet tills du får den temp du vill ha.
Är garaget enda stället dä du har radiatorer?
Vilken typ av koppel har du på radiatorerna, finns där grundflödesjusteringsmöjligheter?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Bergsten
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skellefteå
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Bergsten
«
Svar #2 skrivet:
09 januari 2007, 16:41:54 »
Citera
Hej!
I alla fall 2 av 3 har kopplingar med flödesjusteringsmöjligheter. Har faktiskt tänkt på det själv, funderade dock bara på vad som händer när jag kör upp porten och kyler ut garaget. Då vill man ju att elementen skall dra på lite extra. Med fasta strypningar blir det ju inte så, eller??
Hur går jag tillväga för att hitta rätt kurvlutning? Jag tänkte att man börjar med att leta rätt kurva (vill ju inte använda högre framledning än nödvändigt). Sedan börjar man pilla med flödet. Är det fel tänkt??
Loggat
Lösvirkeshus i gammal stil byggt 2002. 2 plan totalt 180 kvm och fristående garage med förråd 50 kvm.
Vattenburen golvvärme i hela huset, tre panlelradiatorer i garaget (siktar på 12-14C). Nibe Figheter 1230-8 samt FLM30 som tar hand om ventilation/frånluftsåtervinning. Kulvert till garaget.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36135
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
11 januari 2007, 12:07:54 »
Citera
Du skall försöka justera in flödet så att du har ca 6-8 grader difftemp mellan inkommande och utgående radiatorledning när värmepumpen går kontinuerligt (Försök lura den att gå länge genom att öka värdena i reglerdatorn, eller passa på att trimma in när det är riktigt kallt uta och du har långa gångtider på kompressorn)
Gör samma på alla radiatorerna, det tar en stund innan du ser resultatet av dina justeringar.
När du fått rätt difftemp över radiatorerna skall du justera kurvlutningen så att du får den temp du vill ha.
När du öppnar garagedörrarna så släpper du iofs ut en del värme, men radiatorerna tillför inte så mycket extra även om du har termostater som öppnar mer, allt hänger ju på om värmepumpen producerar värme just då...
Garaget som sådant är så värmetrögt att rumstempen kommer att ha återhämtat sig rätt fort utan att radiatorerna brassar på med extra effekt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2058
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Jossehj
Frazze62
Mike
lubbis
svenske kocken
Hansson
Käpp
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info