Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Udda radonproblem - gatukontoret var boven.  (läst 1645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Udda radonproblem - gatukontoret var boven.
« skrivet: 06 januari 2007, 01:53:32 »
Tänkte bara dela med mig av ett ganska udda radonproblem som vi upptäckte/åtgärdade.
Lånade hem en radonutrustning eftersom grannen på andra sidan kvarteret hade registrerats för 400bq. Till min förvåning for värdena upp och ner beroende på var i källaren jag var. När vi så lyfte på luckan till avloppsstammen i bottenplattan kände vi att det drog in kall fuktig luft. Mätaren landade på c:a 800 bq. Efter lite deckarjobb kom vi fram till att rörgraven transporterade radonrik luft. När gatukontoret bytte avloppsservisen i mitten av 90-talet, fuskade man frisk med rörgravarna i vårt område där man i princip bara slängt ner avloppsrören, lite plast på+sprängsten+singel och sen asfalterat över.

Därigenom fick mitt hus funktionen av en "rörgravs-luftning" och jag "betjänade" c:a 250m rörlängd = att radonluften for ut genom de små lufthålena i plåten i bottenplattan. Byggplast+Isover samt tätmassa runt alla inkommande ledningar bidrog så till att radonvärdet landade på c:a 90-120bq och är så fortfarande.

Så de av er som fått höga värden tipsas härmed om att kolla om det drar in luft i bottenplattan från olika röranslutningar från gatan. Gatukontoret har fortfarande inte klurat ut vad som gäller juridiskt och jag har ju fixat problemet nu, men vad händer om detta "fenomen" är vidare utbrett bland Sveriges husägare ? Jag har också sett rejäla otätade hål i källare på hyreshus som gått direkt mot gatan efter indragning av fjärrvärme där det varit sånt drag att det duger att torka håret med, så fortsättning lär följa.
« Senast ändrad: 06 januari 2007, 01:57:47 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!