0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och finns det NÅGON styrenhet i universum som skulle klara av allt det här utan att gumman skulle gå bärsärk när jag inte är hemma och håller ett vakande öga på allt?
Citat från: bmos skrivet 05 januari 2007, 01:16:45Och finns det NÅGON styrenhet i universum som skulle klara av allt det här utan att gumman skulle gå bärsärk när jag inte är hemma och håller ett vakande öga på allt?Det där är nog det svåraste. Du kan ju kolla lite bland ritningarna här och se om du hittar någon som passar. http://www.solenergiteknik.se/rwdx/cache/ritningsfoerteckning_773.asp
Tackar och bockar för svaren!Det där med programmering och liknande är nog inte så farligt. Jag gillar ju utmaningar och har väl knackat ihop lite kod förut, så det kan ju bli riktigt intressant. Jag får botanisera runt i ritningarna och bland produkterna så ska vi se vad som kan tänkas funka. Färdig hårdvara med bra programmeringsmöjligheter vore ju det enklaste verkar det som.Vad tror ni då om resten av systemet, skulle det kunna fungera med en solfångare dimensionerad för att kunna ta ner lite mer värme på vintern än de som dimensioneras för att inte koka sönder på sommaren. Jag har nämligen inte hittat nåt bra sätt att kunna koppla ur de överflödiga slingorna under sommarmånaderna.
Jahapp!Då är det ju bara att flytta ut gummans trista vintergardiner på sommaren då! Hmmm... Undrar varför man inte sett någon slags motoriserad eller vevbar "rullgardin" på någon solfångare. Om det funkar borde det ju vara det perfekta sättet att hindra överhettning och slippa bygga "nödkylare". Det kan ju inte vara jättesvårt att styra heller.Joo, att man har nytta av solfångaren under de varma delarna av året greppar jag. Men efter att ha läst lite inlägg om att en del solfångare verkar ge upp till "halv" prestanda på vintern så borde man ju kunna dubbla arean för att få ut rätt effekt. Energimängderna kanske i och för sig blir väldigt små med tanke på antalet soltimmar under vintertid, men jag är lite nyfiken att prova på det hela.Sen är det väl en halv vetenskap att få allt rätt kopplat och med bra driftning så att det blir en verklig besparing också.