Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bygglov för solfÃ¥ngare?  (läst 17927 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
Bygglov för solfångare?
« skrivet: 04 januari 2007, 15:22:40 »
Hej!

Har någon erfarenheter av bygglovs problematiken i Stockholms län?
Jag får inte riktigt grepp på om det krävs bygglov eller ej.
Känner pÃ¥ mig att om jag söker blir det nej ty det är "normalsvaret" pÃ¥ alla typer av  förfrÃ¥gningar.



Mvh Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2007, 15:50:25 »
Vet ej hur det är i sthlm, men i min kommun (ringde å frågade) behövdes det sökas bygglov om man bodde inom planlagt område (bostadsområde) men annars var det fritt fram


Fast å andra sidan tror jag inte du får något problem om du bara monterar upp dem, skulle va om någon granne skvallrade då.. Men som vanligt, man skall aldrig säga aldrig.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

gano

  • Gäst
gano
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2007, 16:27:35 »
Ofta är det lättare att få bygglov om:

citat: "solfångaren ligger i liv med takets lutning" slut citat

MVH/Gano

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2007, 17:42:40 »
Stockholms stadsbyggnadskontor kan vara jäkligt dryga. Problemet i huvudsak är att vissa områden har div kulturskydd, så om man då vill sätta upp en solfångare, kan dom vara mycket kinkiga. Speciellt i Bromma-området har detta seglat upp med många funkishus (med platta tak) där en del velat montera solfångare i viss vinkel, och om dom ger mycket reflexer typ vacumrör finns det också ett "skönhetsråd" som kan racka ner på en. Har också för mig att man numera tar ut en saftig avgift för handläggning, även om det skulle bli avslag. Kolla om det finns någon i ditt närområde som satt upp och ring på och fråga.

Länk här:
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=108688

Lycka till.
« Senast ändrad: 04 januari 2007, 17:47:14 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2007, 18:45:00 »
i Norrtälje komun där jag bor ligger det ett generellt bygglov på solfångare .
i vilken komun bor du?
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2007, 18:49:04 »
Fast å andra sidan tror jag inte du får något problem om du bara monterar upp dem, skulle va om någon granne skvallrade då.. Men som vanligt, man skall aldrig säga aldrig.
Tänk bara på att i ansökan om bidrag ska man fylla i att man kollat om bygglov krävs och om det krävs så ska godkänt bygglov skickas in.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2007, 21:33:39 »
Inget problem bara skriva att det inte behövs även om det skulle behövas tror inte länstyrelsen kollar upp det.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2007, 21:58:33 »
Stockholms stadsbyggnadskontor kan vara jäkligt dryga. Problemet i huvudsak är att vissa områden har div kulturskydd, så om man då vill sätta upp en solfångare, kan dom vara mycket kinkiga. Speciellt i Bromma-området har detta seglat upp med många funkishus (med platta tak) där en del velat montera solfångare i viss vinkel, och om dom ger mycket reflexer typ vacumrör finns det också ett "skönhetsråd" som kan racka ner på en. Har också för mig att man numera tar ut en saftig avgift för handläggning, även om det skulle bli avslag. Kolla om det finns någon i ditt närområde som satt upp och ring på och fråga.

Länk här:
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=108688

Lycka till.

DÃ¥ är det bara att sätta upp nÃ¥gra hundra m2 pÃ¥ en Friggebod dÃ¥  Sc:,h ;D SÃ¥ om nÃ¥n blir nekad att sätta upp solfÃ¥ngare, spikar man först upp en Friggebod, sen är det fritt fram för montering av SolfÃ¥ngare pÃ¥ den.... Ja dom är roliga dom smÃ¥ liven, dom som har makten alltsÃ¥  ;D

mvh humlan.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2007, 02:50:17 »
Tack Art Deco!

Gissa var jag bor... gammla Bromma...

Känns som om en konstruktion på 12 m över mark på friggan bakom huset kommer att vara grannarnas sista val men bygglovsfritt!!
Alternativet är att sätta fångarna på taket på huvudbyggnaden (nocken i rakt nord-syd läge) betyder max inverkan på utseendet. Fångarna 90 grader mot nocken och vinklsde 60 grader.

Känns bökigt!

Tack för tipset, jag återkommer med vidare funderingar.

Mvh Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2007, 19:57:11 »
Till Mickael H.

Om du kan ta dig till Sth stadsmuseum (t-bana slussen-precis invid den berömda rondellen) sÃ¥ har museet en karta över Sth med olika klassningar pÃ¥ kartan där du dÃ¥ kan se om du fÃ¥tt gul eller grönklassning. PÃ¥ hemsidan  www.stockholm.se  klickar du fram stadsbyggnadskontoret och leta sen rätt pÃ¥ gällande detaljplaner för ditt BrommaomrÃ¥de. Det är husen närmast vattnet som har klassats som riksintresse. Har du platt tak ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2007, 17:24:26 »
Hej Art Deco!

Jag bor i gammla Nockeby Bromma ej vid vattnet, har sadeltak och nocken nästan i nord-syd. Toppografin gör också att bästa montage blir 90 grader mot nocken och 60 grader mot horisontalplanet. Jag har fått bidraget beviljat men det betyder inte mycket för byggnadsnämnden. Det där med friggan är fullt genomförbart för mig men det blir "grannarnas skräck". Undrar om det biter på nämnden?
När vi köpte vårt hus 1987 fanns det ngt som hette bygglov över disk och kostade 500 SEK.
Inte ont anande travade jag dit för ett bygglov för ett fönster i fasaden. Om jag minns rätt fick jag dessutom pynta 500 för varje av följande åtgärder:
Byte av avloppsrör trasiga gjutjärn mot nya i plast
Byte av taktegel mot betongtegel, tegel röd färg vilkorades
Byte av fasad, liggande trä mot stående trä panel
Insättning av ny taklucka oisolerad plåtlucka mot isolerad med fönster i
Byte av trasigt korugerat plast tak över terrass mot tidstypiskt falsad plåt tak

Mina 500 blev 3000 och en mycket nöjd byråkrat!
Jag hade en strid 2001 om ett bygglov för garage som tog 18 månader men det vann jag!
Känner mig inte manad att bråka igen, det tar så mycket onödig energi.

I rent preventivt syfte monterade jag en vv beredare med solslinga när jag stoppade i värmepumpen i höstas. Har inte skaffat resten ännu men Sfinxens grejor verkar lovande tycker jag.

Mvh Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2007, 20:24:54 »
Tragiskt !!

Jag hänger inte med, när du byter ut gammal gjutjärn mot HT-rör är det en renovering,(inget bygglov krävs)  sÃ¥vida du inte drar om hela avloppet pÃ¥ helt annat ställe i huset. Att byta ut taktegel mot dito samma i annat matrial likadant, vaddåå bygglov ? Intressant att man kan föra ett sÃ¥nt j-vla liv om detta, sen är det inga problem att själva sno div parkmark, vräka upp byggbodar-sÃ¥ga ner 100 Ã¥riga ekar för det är ett "provisoriskt dagis" som ska upp i kommunal regi...! >:D
« Senast ändrad: 07 januari 2007, 20:27:36 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2007, 13:05:49 »
Här ringde jag och kollade för säkerhets skull. Förr behövdes det inte. Men nu har de svängt mot att det ska kontolleras. Oftast tas det som mindre fasadförändring.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2007, 16:13:10 »
Här ringde jag och kollade för säkerhets skull. Förr behövdes det inte. Men nu har de svängt mot att det ska kontolleras. Oftast tas det som mindre fasadförändring.

"To ask is to seek denial..."  :D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Bygglov för solfångare?
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2007, 18:24:02 »
Hej igen Art Deco!

Det är rätt uppfattat av dig!
Jag hade ngt som hette "statliga om och till byggnadslån" som fanns 1987.
För dessa krävdes en massa pappersexercis, bla att alla åtgärder som skulle kunna kräva bygglov skulle ha ett sådant innan lånet betalades ut.
Byggnadsnämnden krävde att få se låneasökan och då "byte av mtrl i tak och avloppsrör anses bygglovspliktigt 1987" var jag torsk!

Du kommer troligen inte att tro mig men vad som dessutom hände senare var att den av staten garanterade låneräntan höjdes mer än avtalat utan att vi låntagare kunde göra ett smack!
Jmfr gärna de gammla studiemedlen som också de var garanterde en maxnivå, Torks vare låntagarna!

Jag känner att om det skall diskuteras med byggnadsnämnden  kan det bli som Anders S skriver....

Har gått igenom det där med plank och staket också, även det en historia för sig.


Jag skall fundera och utnyttja en välvilligt inställd politiker boende i området för ett råd, jag återkommer!

Mvh Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!