Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har haft kall fläktkonvektor i nästan 1 år nu.  (läst 3849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PvR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Har haft kall fläktkonvektor i nästan 1 år nu.
« skrivet: 03 januari 2007, 09:29:39 »
Skaffade en stor IVT bergvärmeanläggning i mars-06 (tror det var 15kW - den precis under hyreshus storlek...) till mitt hus på ca 300 kvm (inkl. inredd vind) i 2+1vind+1källarplan. Huset är från 1930-talet med kraftig rördiameter på elementen plus lågtemp element (tror jag ni kallar det). Eftersom vinden blivit inredd under 1990-tal så fanns endast ett element på det planet från början. När jag gjorde upphandling till VP installation blev jag rekommenderad 2*160m borrhål (50-55'000 kWh/år enl. förra ägare) plus största IVT pump under kommersiell fastighet. Dessutom insåg jag att en fläktkonverter i källare och vind skulle kunna vara bra för uppvärmning och det konfirmerades också av de offerter jag fick från olika leverantörer. Huset är numera varmt överallt utom på vindsplanet. I början tjöt det ordentligt i rören och en extra cirkulationspump installerades för att dämpa missljudet. Då ansåg också leverantören att den kalla fläktkonv. på vinden skulle sätta fart ordentligt. Sommaren kom och vp släkte ned. I höst insåg jag att vindselementet aldrig blev bra (ca 15grader). Det verkar helt enkelt inte så att vattnet kommer upp till det. Installatören vill nu sätta in en 3dje cirkulationspump på 3dje planet för att dra upp vattnet, men hans rörmokare sade i förbifarten att detta kanske skulle kunnat undvikas helt om alla radiatorer fått termostater och inte stod på fullt blås. Rörmokaren hävdade minsta motståndets lag och att de stora elementen i de 2 första planen är ju rena "motorvägarna" för varmvattnet och att därför vattnet inte skulle nå upp till vindsplanet hur mycket han än luftade fläktkonvertern. Nu kommer min fråga - är termostater (och inte skruvventil) på elementen den rätta lösningen (som jag misstänker eller är det som installatörern vill) tillräckligt att sätta på en circ pump mellan plan 2 o 3? Vindsutrymmet skall också kunna fungera som gästrum så det får inte bullra för mycket.

Ivrig väntande på svar, PvR

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Har haft kall fläktkonvektor i nästan 1 år nu.
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2007, 09:41:43 »
Citera
Rörmokaren hävdade minsta motståndets lag och att de stora elementen i de 2 första planen är ju rena "motorvägarna" för varmvattnet och att därför vattnet inte skulle nå upp till vindsplanet hur mycket han än luftade fläktkonvertern

Rörmokaren har helt rätt i detta. MEN det finns en lösning på det problemet och det borde han ha tämkt på. Det man gör är att strypa flödet i de större radiatorerna så att inte allt vatten tar "genvägen" över dessa. Då ska det bli varmvatten över även till fläktkonvektorn.

Sen kan det finnas ett annat problem och det är att trycket i ditt system inte räcker till för konventorn på vinden. Beroende på hur "högt" ditt system är måste trycket vara tillräckligt så att vattnet når ända upp. Om man har ett enplanshus räcker det med ett väldigt lågt tryck (<0.5bar) men om huset är tvåplans med vind behöver du ha ett högre tryck. Kanske upp till 1.5bar om du dessutom har källare.

Men eftersom rörisen säger att han luftat konvektorn tror jag snarare på det första. Strypa in dom radiatorer som "kortsluter" systemet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad PvR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Har haft kall fläktkonvektor i nästan 1 år nu.
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2007, 09:56:30 »
Och cirk.pumps förslaget av installatören? Det förkastas helt?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Har haft kall fläktkonvektor i nästan 1 år nu.
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2007, 10:12:30 »

Jag tycker ni ska prova att strypa in de stora radiatorerna först.

Om du idag har stora radiatorer som "kortsluter" systemet blir det inte bättre med en cirkpump till. Enda tillfället som det skulle kunna bli bättre är om fläktradiatorn har en helt egen slinga men det tror jag inte den har utifrån din beskrivning.

Sen finns det alldeles för många onödiga cirkpumpar installerade i landet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad PvR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Har haft kall fläktkonvektor i nästan 1 år nu.
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2007, 10:29:00 »
Hur vet man (utan att sitta o vänta) att man fått rätt strypning på ventilen? Och är det rimligt att göra det - tänk om ngt av barnen råkar "pilla" på inställningen - då blir ju allt fel igen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36135
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har haft kall fläktkonvektor i nästan 1 år nu.
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2007, 10:34:24 »
Försök se till att du har minst 5 graders skilnad mellan framledning och returledning på varje enskild radiator, helst 6-8 grader.

Uppfostra barnen  --/ att inte röra vreden.  ;) ;) ;)
Eller försök på något sätt att låsa vreden i rätt läge. (Kanske kan du skruva bort "vreden" sedan du hittat rätt grundflöde på radiatorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Har haft kall fläktkonvektor i nästan 1 år nu.
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2007, 11:45:26 »
Bor också i ett 30-tals hus med rördiameter runt 40-50mm (gamla järnrör).
I dessa hus är radd-systemet byggt efter "självcirkulations-principen", så uttrycket motorväg är utmärkt, men till mycket stor nackdel den dagen man skarvar på nya raddar med dagens prisolleddningar som ger för högt motstånd i jämförelse med originalsystemet. Jag tror att du liksom jag inte har några strypventiler på original-raddarna och att då ösa på med mera cirkulationspumpar är tveksamt. Eftersom du har ombyggnad gjord 90 och jag förmodar att skarven gjorts mot gammal radd på plan 2, funkar inte genomströmmningen för plan 3.
Det enklaste tror jag är att fundera på att dra en direkt ledning (om det går) från stammen i källaren och sen ordna med strypventiler på själva stammen för plan 1-2 som trimmas in så att du kan få tillräckligt med tryck högst upp med 1 gemensam cirkulationspump som ev kan regleras på varvtalet, att montera justerventiler på varje radd blir mycket kostsamt, bökigt och svårt då grejorna nu är runt 75 år gamla (div rost m.m) Om du har cirk-pumpar på olika ställen i huset och sen har termostater på raddarna kommer det att bli olika tryck på olika ställen och beroende på när olika termostat stänger, och då är risken stor för div tjut från termostat-ventilen på olika ställen som kan bli rena pesten. Vi hade själva ett tjutande termostat i källaren som hördes genom hela huset tidigare, inte roligt kl 02 på morgonen.
« Senast ändrad: 03 januari 2007, 11:48:43 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Har haft kall fläktkonvektor i nästan 1 år nu.
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2007, 12:50:01 »
Citera
men till mycket stor nackdel den dagen man skarvar på nya raddar med dagens prisolleddningar som ger för högt motstånd i jämförelse med originalsystemet.

Att inte installatörerna kan tänka litet, borde vara piskstraff om man gör så!

Har man grova ledningar skall man fortsätta med sådan, då blir det inga problem alls.
Fråga mig på hur många ställan jag sett detta. Ren idioti tyvärr!!!

Födesmoståndet i en klen ledning blir enormt mycket högre!!! Även att montera in modern ventil stryper i onödan har man högflödes tidigare bör man välja sån på ev komplettering.
Se bif länk med ex på ventiler, den för självcikrulation är "högflödes" RA-G (tyvärr saknar den grundflödesinställning)

http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

Som sagt så nog fixar det sig med strypningar helst fasta såna (grundflödet) men då måste du ha moderna ventilhus som har sån justering. Om inte det ska va risk att nån ändrar inst.
Iofs enkelt att byta dom, men en onödig kostnad. Men som kanske sagts helst inga termostater om du kör med värmepump.

Extra cirkpump... rena nyset det behövs absolut ingen sån (det kan iofs bli bra om man monterar en sån), ditt system är ju lättdrivet (utom där du nu har problem)

Vilken dimension är det upp på vindan, man kanske kan dra om ned till dom grövre rören! Då kommer det att funka mycket bättre! Perfekt efter ev nödvändiga strypningar tex nära vp eller på små radiatorer.
En stor konvektor tar stora mängder energi mor en vanlig radiator, den kan faktiskt behöva en grövre dimension.

Det skulle va bra om du kan mäta med en termometer vilken temp du har på varje radiator, detta på stigen o på returen. Då ser man vart man behöver strypa! Ska ske när pumpen går stadigt! vill den stanna kan man tillfälligt höja tex värmekurvan.
Kanske rörisen har en termometer?

Hoppas du får stil på det här inge kul alls  :'(


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PvR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Har haft kall fläktkonvektor i nästan 1 år nu.
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2007, 14:56:29 »
Faktum är att jag blir på lite bättre humör när jag läser detta. Det är minsann grova rör ända upp till vinden och är skarvat till små bara för konvektornanslutningen. Dvs det är kanske så att vi skall försöka oss (läs jag!  ;D ) på en strypning på elementen.

Rätta mig om jag har fel - tekniken var att strypa från botten o upp så att temperaturen på tilllflöde resp. frånflöde blir 5-8 grader. När man uppnått detta så har man funnit rätt motstånd i rören och alltså byggt upp tryck längre upp i slingorna så att tillslut konvektorn längst upp får nog med kräm. Jag märker ju att konvektorn har kapacitet för den i källaren fungerar utmärkt!

Om ingen har mer att tillägga får jag tacka för kreativa idéer. Jag återkommer vnär jag fått resultat för feedback till andra med liknande problem...

 *vinkar*

/PvR

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!