Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Solvärmt varmvatten
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Solvärmt varmvatten (läst 3677 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
gano
Gäst
gano
Solvärmt varmvatten
«
skrivet:
28 december 2006, 23:06:48 »
Citera
Hej.
Varsågod. Detta är väl bara en inbjudan till att ställa frågor egentligen. Det finns inte så många som har renodlade varmvattensystem.
Solvärmda tappvarmvattensystem har länge levt en undanskymd roll, men intresset ökar då det kan vara ett intressant komplement till luft/luftvärmepumpar i hus med enbart direktel. Priserna har sjunkit och effektiva kinesiska vakuumrör har dykt upp på den svenska marknaden. En vanlig fördom är att solfångare enbart fungerar på sommaren, men i själva verket fungerar de även på vintern förutsatt att solen lyser.
En solfångare har lika hög årsverkningsgrad som en bergvärmepump som tillverkar varmvatten. Täckningsgraden är ca 50% eller strax över. En bergvärmepump har ca 2 i COP vid tillverkning av varmvatten.
Det bästa tillfället att installera solvärmt varmvatten kommer när din varmvattenberedare ger upp. Då slipper du att räkna hem en ny beredare/acktank.
Det man ska tänka på när man installerar är att hålla kostnaderna nere. För mycket lull-lull leder till att man inte får tillbaka pengarna under överskådlig tid. Man får bidrag från länsstyrelsen, som beräknas enligt : 2,5 X ytan i kvm X årsutbytet, summan är maximerad till 7500 kr.
Min egen anläggning kostade ca 12000 kr om jag räknar bort den havererade varmvattenberedaren och drar bort de pengar jag fick i bidrag. Det bör tilläggas att jag gjorde större delen av installationen själv.
MVH/Gano
Loggat
Bjarredsbon
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 85
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Bjarredsbon
SV: Solvärmt varmvatten
«
Svar #1 skrivet:
28 december 2006, 23:46:32 »
Citera
Berätta gärna lite mer om din installation. Märke på rören / dimensionering / hur du laddar tanken osv.
Anläggningen kostade alltså 12kkr+7.5kkr+ack = runt 30-35kkr i material, om jag förstår dig rätt.
Loggat
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.
mosse31
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Jag älskar värme!
mosse31
«
Svar #2 skrivet:
11 mars 2007, 13:13:11 »
Citera
Jag håller med, berätta gärna mer om din anläggning. Jag går själv och klurar på mitt kommande varmvattensystem. Jag har förberett med en 270 liter Focus-beredare då elpannan pajade. Men eftersom jag är en "slowstarter" utan dess like så har det ännu ej hänt något mer trots närmare 2 års funderingar. // mosse
Loggat
Mjöbäcks-Villan 1981, 150 kvm. Västkusten, 3 mil inåt land. Focus elpanna + Sanyo 123 EHNA.
Förbrukning före värmepump: ca 18 000 kwh/år.
Förbrukning efter installation: ca 12000 kwh/år
Jørn
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Nord-Trøndelag, Norge
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Kön:
Jørn
«
Svar #3 skrivet:
11 mars 2007, 14:45:46 »
Citera
Hei.
Har noen spørsmål; er i Kina ifm jobb og har muligheter til å kjøpe solvarme anlegg her. Har sett noen med vacum rør og "heat pipe". Er det disse som er det "nye" på markedet? Ser prisene oppe i nord er veldig mye høyere, og funderer derfor på om det er noen stor forskjell på kvalitet og så videre? Eller er det bare å kaste seg på og handle, sende hjem med båt, for så å montere en gang ut på sommeren?
Hvis kvaliteten kan regnes omtrent lik de som selges hjemme, prisen lavere, vil det jo være lettere å regne hjem investeringen mener jeg.
Hva skal jeg være oppmerksom på eller se etter for å være sikker på å finne korrekt type/kvalitet?
Noen synspunkter?
MVH
Jørn
Loggat
Fujitsu AWYZ 14 LB Nocria
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3104
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #4 skrivet:
11 mars 2007, 15:26:48 »
Citera
hej
jag vill bara fylla på med... ok att ni börjar med en fångare ...men se gärna att det går att
utöka med en till för senare kompletering...jag lovar att säkert 70% av dom som har köpt en vill ha 2 efter nått år,då man ser hur bra dom funkar.
ok att en fixar varmt vatten med det gör ochså 2 ...fast dubbelt så bra
å betydligt tidigare på vår vintern..
sen så tror jag att 2-3 lätt ska fixa att värma kåken en stor del av aprill/maj
å på hösten med säg aug/sept ...
4 månaders "gratis" uppvärmning är inte fel.....
det finns ju små fläkt konvektorer som går på vatten,sånna bergvärmare brukar montera in i kåken som extra värme källor pga låg framlednings temp..
sånna är lätta att dra stammar till 15mm rör 2 st värmer ett helt hus..3 st har du ochså täckt in värmebehovet i garaget med ....
Loggat
Jørn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Jørn
«
Svar #5 skrivet:
11 mars 2007, 15:42:55 »
Citera
Hei Dr Chun-Lan (jeg følger tråden om Chunlan-pumpene)
Ja, det smarteste er nok å prøve, men med så lang frakt, tror jeg at jeg må prøve å finne den riktige sorten og la det stå til.
Etter å ha lest litt på forumet, og sett endel foto av forskjellige anlegg, frister det å gå for en plass mellan 60 og 80 rør. Det er jo varmvann som er hovedmålet, men klarer man litt oppvarming også, blir jo ikke det helt fel. Standard størrelser er 15, 20, 25 og 30 rør, 58 x 1800mm. De har jo også 70mm i forskjellige lengder. Har disse noen fordel? De er jo større, men kan flere mindre oppveie?
Tenkte på 2x20 + 2x15 eller noe sånt. Dette for å få litt valgmuligheter da jeg ikke har mål på den aktuelle veggflaten. (Det går mot veggmontering).
MVH
Jørn
Loggat
jompaa
Lär av andra så slipper man göra misstagen själv.
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Näsum
Antal inlägg: 738
Karma +0/-0
Kön:
Ja se transistorer!
jompaa
«
Svar #6 skrivet:
13 mars 2007, 17:40:50 »
Citera
Är det så att du köper heat pipe som är torra så kan man strunta i att sätta upp något rör om det visar sig att ett fönster eller dörr blir i vägen, ställningen man skruvar upp på väggen går ju med att ändra om det visar sig vara för brett.
Det som inte går ändra på är väl själva kollektorn högs upp dit alla rör monteras.
Det optimala vore ju att kunna beställa en kolektor på typ 7 meter och därefter montera upp de solrör man får plats med.
Skämt och sido finns ju risken alla fönster i slutänden blir täckta
Loggat
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.
Jørn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Jørn
«
Svar #7 skrivet:
15 mars 2007, 13:36:18 »
Citera
Kanskje det kan være tingen; fylle hele veggen å ikke montere rør foran vinduene.
Vel, skal ihvertfall henge opp så mye det blir plass til på denne veggen. Den er mot sørvest, er det noe stort problem?
Loggat
humlan57
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2701
Karma +0/-4
humlan57
«
Svar #8 skrivet:
15 mars 2007, 13:54:42 »
Citera
Det är inga problem, men ta bort fågelholkarna, annars så lär Du fullt med fågelskit på rören
mvh humlan.
Loggat
humlan57
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2701
Karma +0/-4
humlan57
«
Svar #9 skrivet:
15 mars 2007, 15:15:19 »
Citera
Ok..., nu har det varit skugga nån timme där givaren till termometern sitter. Avläst temp är +14,9 grader Celsius, sen får var å en dra sina slutsater utifrån det
mvh humlan.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Solvärmt varmvatten
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1236
dolda: 0
användare: 21
Användare online
:
Tågråttan
ing
Nickmac
jälldorf
Pedan
Heat?
alvinpalv
macman
purjo__
shelter
Smurfen.
Josth
Breeelin
dodge75
lars
David_L
Frazze62
TS Comfort AB
Jisse
AndersAld
jantijanti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info