Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Löser jag detta med en fläktkonvektor?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Löser jag detta med en fläktkonvektor? (läst 2641 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Magnus.H
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Magnus.H
«
skrivet:
28 december 2006, 20:49:46 »
Citera
Hej!
När vi köpte huset så tog vi bort en radiator i entren iom att vi murade upp lite fusktegel.
I tron att det var ett enrörssystem så byglade vi bara rören och lät bli att sätta tillbaka radiatorn.
Detta fungerade bra tills vi i juni installerade bergvämepump och en VBX modul och nu har svårt att få till värmen i huset.
Vi har nu alldeles för kallt, 19-20c inne och ändå hög framledning temp(46c vid +2 ute).
Jag har knäcktkurvor, höjt finjustering och justerat radiatorerna.
Jag har tills nu inte tänkt på byglingen och den borttagna radiatorn. Vad jag förstår nu, ska ett tvårörssystem pluggas, inte byglas som jag gjort. Jag förstår att det måste dit en radiator. Men det är inte aktuellt att stoppa tillbaka den gamla radiatorn. Samtidigt vill jag inte heller smacka dit en stor radiator iom tegelväggen.
Huset är ett myresjö enplansvilla med mycket öppen planlösning och platsen är mitt i huset. Därifrån når en konvektor istortsett hela bostadsytan.
Jag har läst att en konvektor får ner framledningen men hur mycket?
Hur mycket svalare blir de övriga radiatorerna?
Anledningen att jag funderar på en konvektor är att jag tror att radiatorsytemet är lite klent.
Synpunkter och förslag tar jag tacksamt imot.
Myresjö enplansvilla boarea 117m2 + biarea 63m2 Umeå.
IVT Greenline HT+c6 VBX modul borrat 150m, 143m aktivt 23000kwh + HH-el.
Loggat
Myresjöhus -81, enplans 117kvm + 55 biyta, Umeå. Ettrörssystem.
Ivt Greenline ht+c6. VBX modul. Borra 150m 143m aktivt. Tidigare förbrukning 26000 kwh inklusive HH-el.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36135
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Löser jag detta med en fläktkonvektor?
«
Svar #1 skrivet:
28 december 2006, 21:00:46 »
Citera
Jag skulle först prova att sätt in en plugg i "byglingen" så att du får till flödet i det övriga systemet, kanske har du så lågt difftryck i ditt systsem att de övriga radiatorerna bara blir varma upptill, om ens det.
Kan du kolla upp om radiatorerna i övriga huset blir varma över hela ytan och höra av dig igen så är det lättare att ge ett bra svar på din fråga.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Magnus.H
Nybörjare
Karma +0/-0
Magnus.H
«
Svar #2 skrivet:
28 december 2006, 22:04:23 »
Citera
Hej!
Alla radiatorerna har jag justerat in hyffsat(har ingen bra termometer just nu).
Jag justerat returen, varm upptill, lite svalare nere.
Jag hade faktiskt tänkt att plugga rören men tänkte att det måste dit en radiator ändå och varför göra samma sak två gånger =(lathet). Men jag kanske måste testa det först?
Loggat
Ivt Greenline ht+c6. VBX modul. Borra 150m 143m aktivt. Tidigare förbrukning 26000 kwh inklusive HH-el.
Magnus.H
Nybörjare
Karma +0/-0
Magnus.H
«
Svar #3 skrivet:
28 december 2006, 22:15:14 »
Citera
Glömde säga att alla termosteter är bortplockade förutom på ett litet (det började droppa vatten från pinnen) och garage och förråd där jag har lite svalare.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36135
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
28 december 2006, 22:47:02 »
Citera
Har du 5-8 grader difftemp över dina radiatorer när värmepumpen gått i ca 30 minuter eller mer så har du bra flöde i alla dina radiatorer.
En annan sak jag måste fråga....
Du skriver att du har 42°C framledningstemp vid +2 grader, hänvisar du då till börvärdet eller till den faktiska framledningstempen?
Den faktiska framledningstempen blir alltid högre än börvärdet i slutet av varje driftscykel, om din framledningstemp aldrig blir högre än 42 grader har du förmodligen inga problem med "för klent" radiatorsystem.
Tänk på att kompressorn antingen går eller står still, när den går så kör den alltid med full uteffekt och framledningstempen blir då relativt hög efter en stunds drift.
När den sedan stannar sjunker tempen under börvärdet och ligger sedan där en stund, den temperatur som är viktig att referera till är börvärdet, och inte den faktiska framledningstempen vid en momentan avläsning.
Ge mig besked om vilken temp du refererar till när du skriver 42° vid +2°C innan vi går vidare med diskussionen.
Om du har för kallt i huset skall du justera reglerdatorn, det har inget med för klent radiatorsystem att göra - varmt skall du ändå kunna få bara du ställer in reglerdatorn rätt.
Läs manualen ordentligt och hör av dig om det är nåt du inte förstår.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3087
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #5 skrivet:
28 december 2006, 23:10:37 »
Citera
Fläktkonvektor är väl bra men den kräver mer underhåll än en vanlig radiator.Skulle själv vilja ha en, men jag har ju en-rörssystem så jag hade haft större nytta av en som sista radiator för att få ner returen. I ditt fall har den inte samma effekt på returen, såvida du inte vill ha våldsamt varmt på stället.
Det lär finnas sk värmelister också om det nu är för syns skull. Jag tror du ska börja med att plugga rören. De ser väl ut som på skissen nu? Om det är den sista radiatorn kan du ju också sätta en strypventil där så får du lite värme från rören.
Hur har du det med luftväxlingen?
«
Senast ändrad: 28 december 2006, 23:45:46 av hplp
»
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Magnus.H
Nybörjare
Karma +0/-0
Magnus.H
«
Svar #6 skrivet:
29 december 2006, 11:09:19 »
Citera
Jag kan börja med att jag har knäckt kurvan 2,5c vid +5, 3c vid +-0 och 2,5c vid -5. kurva 4,0 och Fin 3,5.
Jag har en tempdiff på 5,5-6c (gt8,gt9) med cirkpumpen på läge 2. Testade med läge 1 och fick då 8,5-9c diff men det vart svalare i huset. Tempdiffen på radiatorerna har jag bara justerat genom att känna med handen, men de är varmare upptill och svalare nere.
Börsvärdet är 40,5c och framledning blir 46,5c vid +2c ute.
Börsvärdet idag 44,7 och framledning 50,7 vid -6,5c ute.
Men då är det ju kallt i huset 19-20c.
De temperaturerna är ok i sovrumen men på öppna ytan vill jag ha 21c.
Anledningen att jag tror systemet är klent har och göra med antalet radiatorer på den "öppna" ytan.
Om jag stänger dörrar till sov och wc, blir det Fyra radiatorer (tre nu) att värma upp ca 70m2 med många och stora fönster. Den ytan har alltid känts lite sval. Och min tanke är att konvektorn ska hjälpa till på den ytan. Nånting måste dit, jag har ju rubbat radiatorsystemet.
Om jag förstått byggritningen rätt sitter byglingen på radiator nr3 i ordningen av 10st.
Och jag har byglat över som skissen.
Jag har kopplat om VBX till lägsta fläkthastighet.
En sak som oroar mig är att de sista dygnen (har bara skrivit ner de sista fyra :-[) då har vp gått 15 av 24h och då kring +3--3 ute. Sista dyngnet (-6 ute) 19 av 24h och då utan något märkvärdigt varmvatten användande ( 15 min dusch).
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3087
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #7 skrivet:
29 december 2006, 12:00:56 »
Citera
Sitter byglingen så tidigt kan du inte ha mycket till värme på efterföljande radiatorer, det mesta av radiatorvattnet vänder troligen redan där. Det medför ju även att du får för hög retur till vp. Ett konvektorelement är ju effektivt och bara du själv kan bedömma om det behövs. Men jag hade pluggat först och kollat resultatet.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #8 skrivet:
29 december 2006, 12:29:36 »
Citera
Låg värmekurva ska man sträva efter det ger högre COP vid värmepumpsdrift.
Att ta bort raddar går oftast jättebra om man har möjlighet att köra fram hög temp tex elpanna(oljepanna och ved/pellets.
Även om ditt behov av hög kurva beror på "kortslutning" av flödet, så tycker jag du ska montera en radiator/konvektor i entrén. Det tjänar du på på lång sikt.
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2062
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Jossehj
Frazze62
Mike
lubbis
svenske kocken
Hansson
Käpp
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info