0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle aldrig satsa pengar på ett så tillkrånglat system.
Sätt VP direkt på framledning för att få absolut lägsta arbetstemp för VP. Ger bättre COP, SHUNTA INTE. Växelventil för VV till acctank.
Sätt liten del av radiatorreturen genom nedre delen av acctanken. På så sätt förvärms tappvarmvattnet med lägsta slingan. Och med litet flöde genom acctanken behåller den också sin skiktning. Varm i toppen och sval i botten.
Solpanelerna (av vacuumrör förmodar jag) sätter du med extern värmeväxlare över acctanken och laddar med säg 55-60 grader från toppen. Billigare och tycker jag bättre än att ha en eller flera solslingor. Solfångarna laddar acctanken med konstant temp,men varierande flöde tills hela acctanken uppnår inställd temp.
Du behöver en tempbegränsare för radiatorreturkretsen genom acctanken så att VP inte får värmeslag, när värembehovet är litet och solen skiner för fullt. Desto varmare acctanken är desto mindre solenergi kan du lagra i tanken. Du vill ju inte koka acctanken.
Håller med Sfinxen i stora drag, men jag är lite allergisk mot cirkpumpar och Sfinx förslag innebär minst 3 cirkpumpar, jag skulle nog gå på en lösning med solslinga i acken istället, i alla fall om det skulle visa sig bli långsiktigt mer lönsamt - och det tror jag, inte kul att behöva betala mer för drivströmmen till cirkpumparna än vad värdet på levererad solenergi till acken är?
För att ge solfångarna en chans att värma huset när de har den kapaciteten behöver man en klurig lösning, jag tror faktiskt att en systemtank som alla värmekällor får arbeta emot skulle kunna vara bättre, men jag är osäker...Kolla t.ex. på euronoms EXOTANK 500 , den är dyr, men jag gillar det konceptet.