Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om inkoppling av kombisystem  (läst 6485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Frågor om inkoppling av kombisystem
« skrivet: 26 december 2006, 12:50:50 »
Hej,

Jag siktar på att värma mitt hus med en kombination av solvärme, luft-vatten-VP, och elpatron. Likadant för varmvatten. I mitt fall är VPn en Optima700 med tillhörande reglerbox Rego800.

Så hittade jag en principskiss på nätet: http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-2.3.pdf

Tänkte bara kolla om jag förstått det hela genom att påstå några saker och fråga några andra... Rätta mig! :)

1) 2 cirk-pumpar. En som konstant skickar runt vatten i radiatorkretsen, en som sitter i VPn och cirkulerar vatten när den värmer något
2) En motordriven shunt (17 i bilden) som styrs av Rego800 för flytande kondensering av framledningstempen
3) En motordriven växelventil (9 i bilden) som styrs av Rego800 för att välja om VPn värmer radiatorkretsen eller varmvatten
4) Det är tre rör från radiatorkretsen som går in i ack-tanken. Här förstår jag inte allt...! Det är inte så lätt att det är två in-rör (varmvatten/radiator) och ett ut. Iaf inte om jag förstår bilden.. Hur funkar det?
5) Om det finns vv-behov så värmer VPn övre delen av tanken.
6) Om det finns värmebehov så värmer VPn framledningen direkt (efter shunt o givare för framledningstemp o allt) och suger direkt från returen. Tanken återvärms genom att flödet på radiatorkretsen är högre (typ 2x?) än flödet genom VP. Men framledningstempen måste ju bli högre än "inställt" så länge VPn kör, eller?

7) Solpanelen värmer kostant tanken så länge det tillförs värme.
8) Blandningventilerna (11 och 12 i bilden) gör att man tar så lite vatten som möjligt från toppen men bibehåller 55 grader ut. Dessutom fyller man på med kallvatten så att det aldrig överstiger 65 grader.
9) Om tempen i mitten av tanken överstiger 90 grader så öppnas magnetventil (10 i bilden) för att släppa ut 90-gradigt vatten och ta in nytt kallt vatten i tanken. Tanken är väl att det aldrig ska förångas i solpanelen, utan kylas genom att "slösa" med kallvatten. All denna energi skulle annars värmt utsidan på huset och kan ses som en liten AC? (Ja, taket är isolerat - jag vet. Men i princip)

10) De "extra" oanslutna rören (15 i bilden) kan användas för att koppla in en pool via värmeväxlare och separat cirk-pump.

Tacksam för alla kommentarer!
Generellt är jag fortfarande lite tveksam om det hela bär sig ekonomiskt. Enligt deras egna "paket" så kostar det (paket 6) c:a 75kkr i material, och då får man 6500kWh/år i värme. Finns det tillverkare som har högre "effekt per krona"?
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #1 skrivet: 26 december 2006, 15:30:04 »
Jag skulle aldrig satsa pengar på ett så tillkrånglat system.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #2 skrivet: 26 december 2006, 15:39:23 »
Jag skulle aldrig satsa pengar på ett så tillkrånglat system.

Fair enough. Jag är inte så hemma på det här så jag blev bara lycklig när jag såg en mängd kopplingsdiagram. Sen kom huvudvärken när jag försökte förstå hur det hängde ihop..

Hur skulle ni kombinera sol-värme med VP-värme och elpatron-värme så att man kan få ut både vv och värme?

/Peter
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #3 skrivet: 26 december 2006, 16:58:08 »
Variant:
Billigare acctank med "bara två slingor. En för förvärmning vv och en för slutvärmning vv. Pris ca 10.000
Sätt VP direkt på framledning för att få absolut lägsta arbetstemp för VP. Ger bättre COP, SHUNTA INTE. Växelventil för VV till acctank.
Sätt liten del av radiatorreturen genom nedre delen av acctanken. PÃ¥ sÃ¥ sätt förvärms tappvarmvattnet med lägsta slingan.  Och med litet flöde genom acctanken behÃ¥ller den ocksÃ¥ sin skiktning. Varm i toppen och sval i botten.
Solpanelerna (av vacuumrör förmodar jag) sätter du med extern värmeväxlare över acctanken och laddar med säg 55-60 grader frÃ¥n toppen. Billigare och tycker jag bättre än att ha en eller flera solslingor. SolfÃ¥ngarna laddar acctanken med konstant temp,men varierande flöde tills hela acctanken uppnÃ¥r inställd temp.  PÃ¥ detta sätt prioriterar du först vv produktion med solfÃ¥ngarna och i mÃ¥n av tillgÃ¥ng kan de ocksÃ¥ ge värmetillskott genom att radiatorreturen VÄRMS i acctanken. Du behöver en tempbegränsare för radiatorreturkretsen genom acctanken sÃ¥ att VP inte fÃ¥r värmeslag, när värembehovet är litet och solen skiner för fullt.
Resultat? Jo sämsta VP driften, varmvattenproduktionen, prioriteras bort först med solfångarna och du sparar mest el. Skillnaden på effektivitet för vakuumrör vid drift vid 25 eller 50 grader är "bara" typ 10-15% sämre vid den högre temperaturen. COP för VP rasar snabbare vid samma temperaturer. Låt VP värma det svalaste vattnet, radiatorvattnet, och solen värma tappvarmvattnet.
Du tjänar inget på att hålla en acctank varm med VP. Desto varmare acctanken är desto mindre solenergi kan du lagra i tanken. Du vill ju inte koka acctanken.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #4 skrivet: 26 december 2006, 17:56:49 »
HÃ¥ller med Sfinxen i stora drag, men jag är lite allergisk mot cirkpumpar och Sfinx förslag innebär minst 3 cirkpumpar,  jag skulle nog gÃ¥ pÃ¥ en lösning med solslinga i acken istället, i alla fall om det skulle visa sig bli lÃ¥ngsiktigt mer lönsamt - och det tror jag, inte kul att behöva betala mer för drivströmmen till cirkpumparna än vad värdet pÃ¥ levererad solenergi till acken är?

För att ge solfångarna en chans att värma huset när de har den kapaciteten behöver man en klurig lösning, jag tror faktiskt att en systemtank som alla värmekällor får arbeta emot skulle kunna vara bättre, men jag är osäker...

Kolla t.ex. på euronoms EXOTANK 500 , den är dyr, men jag gillar det konceptet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #5 skrivet: 26 december 2006, 20:44:30 »
Jag skulle nog låta VP:n sköta hela uppvärmningen och värma varmvattnet med solpanel då det går. Anledningen är att när solen värmer bäst behöver man värma huset minst men varmvatten behövs året om.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #6 skrivet: 27 december 2006, 00:56:15 »

Oj, det blev många citat känner jag. Men ni hade så många kloka saker att säga att jag ville ta med alla komentarer på en gång. Och så förstod jag ju inte mer än hälften av vad ni sa, tyvärr.. Ni har ingen bild? :)

Sätt VP direkt på framledning för att få absolut lägsta arbetstemp för VP. Ger bättre COP, SHUNTA INTE. Växelventil för VV till acctank.
Ok, utan (bivalent) shunt och på framledningen. Men nog borde man väl få bättre COP på returen från radiatorkretsen än framledningen?

Sätt liten del av radiatorreturen genom nedre delen av acctanken. PÃ¥ sÃ¥ sätt förvärms tappvarmvattnet med lägsta slingan.  Och med litet flöde genom acctanken behÃ¥ller den ocksÃ¥ sin skiktning. Varm i toppen och sval i botten.
Här menar du alltså att en del av radiatorreturen går genom nedre delen av tanken. Men vad händer med resten? Att ett mindre flöde ger bättre skiktning hänger jag med på, men vitsen måste väl ändå vara att hela flödet ska värmas? Annars kan man ju också sänka flödet..

Solpanelerna (av vacuumrör förmodar jag) sätter du med extern värmeväxlare över acctanken och laddar med säg 55-60 grader från toppen. Billigare och tycker jag bättre än att ha en eller flera solslingor. Solfångarna laddar acctanken med konstant temp,men varierande flöde tills hela acctanken uppnår inställd temp.
Ok, det här med konstant laddningstemperatur är något jag inte riktigt förstått. Är det en finess som är inbyggd i de flesta solpaneler, eller hur sköts det - Vad ser till att flödet regleras så att tempen kommer upp i önskat värde?
Annars menar du att ta kallt vatten väldigt nära botten på tanken, leda det via en värmeväxlare som gör vattnet typ 55 grader, och pytsa in det väldigt nära toppen. Om det får fortsätta länge så blir hela tanken 55 grader innan tempen blir ännu högre i toppen. Rätta mig om jag missförstått.

Du behöver en tempbegränsare för radiatorreturkretsen genom acctanken så att VP inte får värmeslag, när värembehovet är litet och solen skiner för fullt. Desto varmare acctanken är desto mindre solenergi kan du lagra i tanken. Du vill ju inte koka acctanken.
Kan du förklara det här lite mer.. Nu med heatpipes och vacuumrör och vad det heter - stoppar man då cirkpumpen när man är "nöjd" och låter det bli partiell kokning i dem? Eller tär det här fortfarande för mycket på material och köldmedium?

HÃ¥ller med Sfinxen i stora drag, men jag är lite allergisk mot cirkpumpar och Sfinx förslag innebär minst 3 cirkpumpar,  jag skulle nog gÃ¥ pÃ¥ en lösning med solslinga i acken istället, i alla fall om det skulle visa sig bli lÃ¥ngsiktigt mer lönsamt - och det tror jag, inte kul att behöva betala mer för drivströmmen till cirkpumparna än vad värdet pÃ¥ levererad solenergi till acken är?
Så hur blir det då - kommer inte skiktningen i tanken att leda till att man får allt varmare vatten i toppen i stället för att få en större mängd vatten som är runt 55? För mig känns det osannolikt att värmen ska vandra ända ner till radiatorkretsen. Det kanske är att föredra att ha en hyffsat djup slinga för solvärmen i det här fallet?

För att ge solfångarna en chans att värma huset när de har den kapaciteten behöver man en klurig lösning, jag tror faktiskt att en systemtank som alla värmekällor får arbeta emot skulle kunna vara bättre, men jag är osäker...
Kolla t.ex. på euronoms EXOTANK 500 , den är dyr, men jag gillar det konceptet.
En tank är en tank - är en annan tank? Förklara gärna varför den här är så bra och vad det är som motiverar det högre priset.

Imorgon ska jag försöka rita en bild över hur jag tror ni menar - så reder vi säkert ut mina frågetecken snabbare...

Tackar för all info så här långt!

/Peter
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #7 skrivet: 27 december 2006, 12:05:45 »
Bjarreds-son.

Jag ska göra anläggningen  som du skriver först. Men med tvÃ¥ 750 liters accor. En teknik, en slav.


Om du ska bygga som dom beskriver i ritningen MÅSTE du förstå allt som dom menar och visar. Annars om du ruckar på något in detta system, fallerar hela iden. Deras tanke bygger på att alltid få bra skiktning och att solen levererar i första hand.

Jag måste dessutom tampas med att få slavtanken rätt inkopplad på rätt sätt mot tekniktanken. Så att den inte stör tekniktanken, eller förstör skicktningen et.c.



Jag kommer dra igång med min anläggning så fort jag får tankarna (leveransförsening).



Frågan är: tjänar man verkligen något på att växelventil, Shunta ut vp o man har mycket vatten i tankarna?. Är det värt komplikationen och fördyringen?. Jag funderar på att skita i det och köra den on/off som Humlan.


Jag menar om man slÃ¥r ut det pÃ¥ ett Ã¥r?. Hur mycket mer sparar man pÃ¥ flytande kondenseringen,  om man som i mitt fall kanske bara kör med vp-en 6 mÃ¥nader om Ã¥ret?.Och om det nu blir 6 mÃ¥nader, delvis av dessa minskar start Ã¥ stopp pg.a solfÃ¥ngarna och den stora vattenvolymen.


Helt klart kan man hamna på psyket för mindre i juletider. Sc:,h
« Senast ändrad: 27 december 2006, 12:16:00 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #8 skrivet: 27 december 2006, 12:28:40 »
Kostnaden springer lätt iväg hur man än gör...
Har du någon skiss hur du tänker koppla ihop dem som du kan skicka över? Och hur mycket kommer materialet att kosta dig?
/Peter
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #9 skrivet: 27 december 2006, 12:37:29 »
Allvarligt är det jag går och funderar på just nu, om jag ska direktkondensera eller flykondensera. Sc:,h



Om jag verkligen tjänar nåt på den fördyrande kompliceringen. ::) Sc:,h



Solanläggningen ska upp först, klar till mars/april . Sen ska gaspumpen vara igÃ¥ng till i höst.  Thumbsup
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #10 skrivet: 27 december 2006, 12:58:44 »
Ok. Men då vet du säkert hur man reglerar cirkulationen på sol-slingan så att man kan ställa in önskad laddnings-temperatur? Det är ju bättre med en liten mängd 50-gradigt vatten en en hel balja 30-gradigt om man vill duscha.. Är detta något som "följer med" diverse sol-paket eller som man kopplar utanför?
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #11 skrivet: 27 december 2006, 13:15:55 »
Förklara lite mer hur du menar reglerar cirkulationen?. Är det hur mycket och snabbt det laddar till accan du menar?.

Jag fattar vad du menar med lite kontra mycket med dålig temp.


Jag tror jag förstår men vill vara säker.


En del kör ju på det sättet. Det är bättre att ha separat uppvärmning av varmvatten vid sidan om och mata solen med. Men det beror ju lite på hur anläggningen ser ut.
« Senast ändrad: 27 december 2006, 13:21:08 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #12 skrivet: 27 december 2006, 13:51:56 »
Ja, precis. Lite sökning på forumet gav svaret (som så ofta).. http://infoweb.esbe.se/files/51669/Datablad_TV_SE_99500290_A.pdf
Misstänker att man kopplar in solpanelen mellan 1 och 3 men att förbindelsen är strypt. 2 går via antingen värmeväxlare eller slinga i tank och sedan tillbaks till solpanelen.
Så när väl tempen går över 45/55/60/72 grader (olika komponenter har olika startvärden) så börjar 2 öppna sig. Då är motståndet för vattnet lägre genom 2 och mest vatten går den vägen och värmer tanken.
Någon förstå-sig-påare får gärna bekräfta hur de ska kopplas in.

Såg att en termisk ventil för 60 grader kostade 750:- på en webhandel.
Sedan finns det tydligen åsikter om man ska ha vvx och extra cirkpump eller slinga i tanken. För och nackdelar med båda alternativen..
Vvx blir billigare i inköp och ger möjlighet att värma hela tanken lika varm. Dock tar en extra cirkpump effekt.. Känns spontant ändå bäst?

/Peter
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #13 skrivet: 27 december 2006, 14:05:49 »
NJAEE. Jag tycker du kommer lägre ifrån ursprungsritningen och mer på andra lösningar. ;D

Jag förstÃ¥r nog än sÃ¥ länge, men det ändrar sig hela tiden.  *roflmao*

Vad ska huvudsak mata den temiska ventilen nu?. Panna eller solfångare eller värmepump?.

Har du eller har du inte tank med solslinga i och två kamrör till varmvatten. Eller har du inget alls ännu?.


Jag var inne på att ta en termisk ventil till nödkylningen också. Men eftersom jag hade en splirrans magnetventil och utgång finns i soldatorn så körde jag på det.

Skulle möjligtvis va för om det mot förmodan skulle bli strömavbrott mitt i högsommarsolen.Men då snurrar ju inte pumparna ändå. Sc:,h :o
« Senast ändrad: 27 december 2006, 14:11:03 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frågor om inkoppling av kombisystem
« Svar #14 skrivet: 27 december 2006, 14:14:45 »
Just nu har jag en Nibe Fighter 310 med trasig värmepump, en oinkopplad Nibe Compact vvb, en Optima med växelventilpaket, och en önskan om att få mer värme och mer varmvatten till en billig peng och stor besparing!

Sedan drar jag gärna ett litet strå till stacken och kan tänka mig att investera i solenergi så länge jag inte förlorar pengar på det.

SÃ¥ ligger landet...
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!