0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har bekanta som ifrågasätter en vp investering då de tycker den är förhållandevis dyr i jämförelse med fjärrvärmeinst. som går på ca 35'. Min bestämda åsikt är att en fjärrvärmeinstallations största fördel är ett bekymmersfritt ägande och till en viss del billigare än eluppvärming, dock kommer alltid fjärrvärmepriset att följa elpriset. Någon som har någon klok fundering gällande detta.
Fjärrvärme är dubbelt så dyrt i drift kontra bergvärme
I Stockholm är det nästan 3 ggr så dyrt, i Luleå är det nästan jämnt skägg.
+5MW Olja....
I Skärblacka där jag bor så håller Tekniska verken i Linköping på att lägga ned fjärrvärme i samhället. I deras broschyr dom skickade ut innan de satte igång me' gräva't så stod det att läsa om en jämförelse mellan Fjärr/Bergvärme, de' klart att fjärrvärmen vann.... Fjärrvärmeinstallation avskrivningstid 20 år, OK. Bergvärme avskrivningstid 10år inte ok, eftersom de då räknar med en ny borra var10:de år. Räknade man om och ett nytt borra vart 20:de år så vann bergvärmen, och är det riktigt gjort så ska man väl inte behöva borra om under sin livstid iallafall, eller? Och då vinner borran ännu mera överlägset! Skulle vilja påstå att det var rena rama lögnerna i marknadsföringen! Sedan så bussar dom ett fåtal intresserade inkl. mig själv till ett närliggande fjärrvärmeverk på 8 MW:s effekt, låter ju bra att det är bioeldat. Faktum visar sig att bio delen är 3 MW+5MW Olja.... dessutom så låg bäddtempen på strax över 600gr.c vid bioeldning, de hade ingen bra förklaring... taskig förbränning osv. vad det medför med utsläpp osv. Det var ren skogsråvara de använde just då + att det var vinter. Kan ha varit störning i förbrännigen? Trenderna sade något annat. Liten undran över marknadsföring osv, bara.
Jag misstänker att det är billigt tills SSAB privatiseras, det är SSAB som försörjer fjärrvärmesystemet med värme... (I vart fall tror jag det)Kapitalets intressen, den dag de får tillgång till denna inkomstkälla kommer nog inte att "ge" bort energin.