0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Het sparform får kritik2006-12-20: Karolina Palutko MacéusFinansinspektionens generaldirektör Ingrid Bonde ryter till mot storbankernas försäljning av aktieindexobligationer.FI skärper tillsynen på grund av bristande information och svårbegripliga prospekt.Strukturerade produkter som aktieindexobligationer säljer som aldrig förr. Den ackumulerade volymen har i år sprängt 100-miljardersvallen och bara under de första nio månaderna i år har 38 miljarder kronor placerats i sparformen.Fortsätt Den här artikeln är hämtad ur pappersversionen av Dagens Industri. Klicka här för att bli prenumerant! För storbankerna som dominerar på området blir placeringsformen en allt viktigare inkomstkälla. Handelsbanken är med sin marknadsandel på 26 procent störst på marknaden.Men nu blir det rejäl påbackning. Efter en granskning av storbankernas produkter slår FI fast att det finns stora brister i hur informationen presenteras för kunderna. Framför allt handlar det om hur riskerna beskrivs i marknadsföringen.Bland annat konstaterar FI att:# Prospekt och slutliga villkor ofta är skrivna på ett sätt som är svårt att förstå.# Informationen i prospekten och slutliga villkor ofta inte stämmer överens med informationen i marknadsföringsbroschyren.# Riskavsnittet i många fall har karaktären av att utgivaren friskriver sig från ansvar.FI kavlar därför upp ärmarna och skärper tillsynen. Från och med januari nästa år ska grundprospekten granskas bättre.Och eftersom en stor del av den väsentliga informationen om obligationen hamnar i de slutliga villkoren för respektive lån, som alltså inte kräver godkännande från FI, kommer myndigheten nu att kräva att grundprospektet ska innehålla en grundläggande beskrivning av utgivaren och lånen. FI kommer också att utöka samarbetet med Konsumentverket för att få bukt med problemen.Den vassa kritiken accentueras av att Finansinspektionen hotar med att använda sina sanktionsmöjligheter i högre grad om bristerna fortsätter.För några veckor sedan berättade DI om att Söderberg & Partners, som granskat 251 produkter utifrån kostnadsaspekten, kommit fram till att 60 procent av dem får underkänt.Ett underkännande innebär med andra ord att de inte är prisvärda produkter.