Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: inkoppling av vattenburen fläktradiator  (läst 4814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
inkoppling av vattenburen fläktradiator
« skrivet: 20 december 2006, 08:26:12 »
hej
jag funderar på att sätta in en "vattenburen fläkt radiator" i garaget/tvättstugan
önske målet är att den bara ska gå då solfångaren producerar värme ..
går det styra/aktivera fläkten med tex laddpumps strömmen så då solfångaren laddar in i tanken
startar fläkt radiatorn å värmer huset.

acctanken  kommer ju att stÃ¥ med ca65 ºC  i grundvärme med elpatronen Ã¥ jag vill inte tulla
Ã¥ köra huset pÃ¥ direktel nÃ¥tt mer  :D sÃ¥ det vore smidigt att styra radden sÃ¥ att den gÃ¥r dÃ¥ solfÃ¥ngaren laddar in i tanken...
det borde ju bara va å koppla in elen från fläktradiatorn på strömutaget till cirkpumpen i styrrboxen

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: inkoppling av vattenburen fläktradiator
« Svar #1 skrivet: 20 december 2006, 10:43:59 »
hej
jag funderar på att sätta in en "vattenburen fläkt radiator" i garaget/tvättstugan
önske målet är att den bara ska gå då solfångaren producerar värme ..
går det styra/aktivera fläkten med tex laddpumps strömmen så då solfångaren laddar in i tanken
startar fläkt radiatorn å värmer huset.

acctanken  kommer ju att stÃ¥ med ca65 ºC  i grundvärme med elpatronen Ã¥ jag vill inte tulla
Ã¥ köra huset pÃ¥ direktel nÃ¥tt mer  :D sÃ¥ det vore smidigt att styra radden sÃ¥ att den gÃ¥r dÃ¥ solfÃ¥ngaren laddar in i tanken...
det borde ju bara va å koppla in elen från fläktradiatorn på strömutaget till cirkpumpen i styrrboxen


Fugerar säkert hur bra som helst. Men varför så hög panntemp, är det p.g.a att Du måste ha det till radiatorkretsen? Den borde annars gå att sänka till iaf 55C utan att det ska bli några problem.

mvh humlan.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: inkoppling av vattenburen fläktradiator
« Svar #2 skrivet: 20 december 2006, 11:56:20 »
hej ..
joo för att vi är bor 2 vuxna 3 ungar i kåken ..det är för husfriden,kärringen blir galen fiR: om det e slut varmvatten...
jag har en 110 litberedare i acctanken å den verkar va nästan liten tycker jag,kör man 7-80 ºC
så räcker vattnet bra.
skulle jag köra på tex 60 så kan bara halva familjen tvätta sig...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: inkoppling av vattenburen fläktradiator
« Svar #3 skrivet: 20 december 2006, 12:06:13 »
hej ..
joo för att vi är bor 2 vuxna 3 ungar i kåken ..det är för husfriden,kärringen blir galen fiR: om det e slut varmvatten...
jag har en 110 litberedare i acctanken å den verkar va nästan liten tycker jag,kör man 7-80 ºC
så räcker vattnet bra.
skulle jag köra på tex 60 så kan bara halva familjen tvätta sig...

Där borde finnas en del att göra, att ha 65C i pannan, är inte lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimalt, Ã¥ rent av farligt att fÃ¥ direkt pÃ¥ kroppen. Det gÃ¥r ju ändÃ¥ inte att använda nÃ¥t över 45C att tvätta sig med..., ok nÃ¥n "galning" finns det säkert som gillar att doppa kroppen i varmare vatten än sÃ¥ Ã¥xÃ¥  :) Men nÃ¥n finurlig person här pÃ¥ forumet borde ha en idé, som är tillämplig i ditt fall, tycker jag...

mvh humlan.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: inkoppling av vattenburen fläktradiator
« Svar #4 skrivet: 20 december 2006, 13:06:02 »
hej ..
jag släpper ju inte ut 75 pÃ¥ systemet det sitter ju en "feg ventil"  pÃ¥ beredaren som släpper ca 55 pÃ¥ systemet
det är ju för att ha en störe buffert jag har 75-80 i tanken det räcker betydligt längre än 60 grader i beredaren tanken står ju inne i kåken så jag skiter i om den strålar ut 5kw värme per
Ã¥r det hamnar ju inne i huset  ;)
« Senast ändrad: 20 december 2006, 13:08:50 av jockefors »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: inkoppling av vattenburen fläktradiator
« Svar #5 skrivet: 20 december 2006, 13:16:31 »
hej ..
jag släpper ju inte ut 75 pÃ¥ systemet det sitter ju en "feg ventil"  pÃ¥ beredaren som släpper ca 55 pÃ¥ systemet
det är ju för att ha en störe buffert jag har 75-80 i tanken det räcker betydligt längre än 60 grader i beredaren tanken står ju inne i kåken så jag skiter i om den strålar ut 5kw värme per
Ã¥r det hamnar ju inne i huset  ;)

Prövat att koppla förbi ventilen å sänkt tempen i pannan? Hade den där lösningen ett tag när jag eldade med ved, men det fungerade aldrig nåt vidare, tycker jag. Betydligt effektivare/bättre med temp-spärrade termostatblandare i dusch/bad, å flödesbegränsare i tvättställen, om Du frågar mig.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 20 december 2006, 13:18:29 av humlan57 »

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: inkoppling av vattenburen fläktradiator
« Svar #6 skrivet: 20 december 2006, 13:26:02 »
hej
temp spärrad blandare i duchen har jag.men iden om at begränsa flödet i tvättstället verkar vettig =) då jag snart åker på å renovera toan,det e ju bara å sätta in en ballofix ventil på tvättstället å justera in lagomt flöde,
hadde liksom tänkt montera dit sånna ändå så det går att byta blandare utan att resten av huset blir utan vatten

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: inkoppling av vattenburen fläktradiator
« Svar #7 skrivet: 20 december 2006, 13:44:14 »
hej
temp spärrad blandare i duchen har jag.men iden om at begränsa flödet i tvättstället verkar vettig =) då jag snart åker på å renovera toan,det e ju bara å sätta in en ballofix ventil på tvättstället å justera in lagomt flöde,
hadde liksom tänkt montera dit sånna ändå så det går att byta blandare utan att resten av huset blir utan vatten

Det finns ännu enklare lösningar som skruvas direkt pÃ¥ "kranen". GÃ¥r att göra i smyg, dÃ¥ det nästan inte syns att man gjort nÃ¥t..., kan bli lite gnäll pÃ¥ "dÃ¥lig fart" pÃ¥ vattnet, men dÃ¥ fÃ¥r Du hÃ¥lla god min  :) ;) Har för mig att det finns valbart flöde mellan 3 till 12 l/min, men osäker där.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: inkoppling av vattenburen fläktradiator
« Svar #8 skrivet: 20 december 2006, 15:24:25 »
hej
nää jag ska lix ha ballofixar på alla kranar,så det blir så...

det är ett steg i mitt projekt .. hata rörkrökar metoder ..

allt som går på vatten ska gå stänga av i närheten typ under tvättställ eller diskbänk + att det hällst inte ska finnas ett rör i kåken som är inbyggt i vägg eller golv...

inte som det va i min kåk började nått läka får man springa som en tok ner i källaren å dra av
huvud kranen,100x smidigare å montera små kulventiler på alla rör så skiten går att stänga
köper man dom på biltema e dom billiga=)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!