Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SmÃ¥ Cirkpumpar  (läst 5546 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Små Cirkpumpar
« skrivet: 12 december 2006, 20:47:25 »
Hej
finns det att köpa små cirkpumpar ska 1 st på solfångaren å vill ha den så liten som det bara går
+ vart köper jag muttrar som passar på cirkpumpen å har klämkoppel för 15 mm kopparrör


va hos en kompis å kollade in hans fjärrvärme utrustning där satt det e vilo pump som va hyfsat liten å hadde sånna koppel som jag ville ha
« Senast ändrad: 15 december 2006, 20:33:00 av Rickard »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7685
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Smä Cirkpumpar
« Svar #1 skrivet: 12 december 2006, 20:56:31 »
Kanske det var en "Star-Z 15" den har 15 invändig röranslutning, men den kostar nog en par tusen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Smä Cirkpumpar
« Svar #2 skrivet: 12 december 2006, 21:13:24 »
finns det att köpa små cirkpumpar ska 1 st på solfångaren å vill ha den så liten som det bara går
Har kollat lite på denna:
http://www.smedegaard.dk/media(154,1030)/EcoWatt_lille_forbrugsvandspumpe.pdf
Endast 25w, ser rätt liten ut och så ska den va tyst. Kostar ca 1000:-
Anslutningarna är vanliga ½-tum invändig gänga, övergång köper du i vilken vvs butik som helst.
Får väl se vad experterna här på forumet tycker om denna?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smä Cirkpumpar
« Svar #3 skrivet: 12 december 2006, 21:15:01 »
Hej
finns det att köpa små cirkpumpar ska 1 st på solfångaren å vill ha den så liten som det bara går
+ vart köper jag muttrar som passar på cirkpumpen å har klämkoppel för 15 mm kopparrör


va hos en kompis å kollade in hans fjärrvärme utrustning där satt det e vilo pump som va hyfsat liten å hadde sånna koppel som jag ville ha


Jag har skickat efter pÃ¥ rinkarby.....  danforss alpha med elektronisk fartreglering... pluss bussning Ã¥ klämringskoppling sÃ¥ att jag kom ned till 15 mm kopparrör

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Smä Cirkpumpar
« Svar #4 skrivet: 12 december 2006, 23:44:44 »
hej
hittade en på jula 130mm bygghöjd den får fasiken duga...å billig va den med =)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Smä Cirkpumpar
« Svar #6 skrivet: 15 december 2006, 15:13:55 »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Små Cirkpumpar
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2007, 19:04:56 »
Ser ut som en helt ok pump.
Gjord för tappvatten, borde vara dyrare än en gjutjärns pump.


Mvh Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Små Cirkpumpar
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2007, 22:17:44 »
Hur går det för dig?

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Små Cirkpumpar
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2007, 23:54:22 »
Hur går det för dig?

Mikael

Om det var mig du menade , så är systemet fyllt nu men jag tror att jag har lite luft kvar i det, kanske pumpen blev lite i minsta laget ,,, till en början kom jag bara upp i 3-4 lit/min
men idag sÃ¥ höll jag pÃ¥ med lite mera luftning Ã¥ pumpning Ã¥ dÃ¥ kom pumpen upp i 4- 5 liter/min  Ã¥ det borde kanske räcka till mitt system....

Men jag har lite trassel med min differentialtermostat ... har inte blivit riktigt klok på den idag....
Får väl se hur det går i morgon ...
Tur att inte solen steker pÃ¥ allt för mycket  ;D

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Små Cirkpumpar
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2007, 16:11:20 »
Yes BG!

Vore kul och se hur du kommer igång!

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Små Cirkpumpar
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2007, 22:33:40 »
Japp nu e systemet  fit fore fight.....

diff termostaten e fixad,,, det verkade som att ett motstånd var lite för stort så att inte strömmen genom det räckte till för att driva outputten ( transistor) när den var kall,,, fungerade i rumstemperatur men inte i min kalla källare...

allt står i stand by ny men sloen idag kom inte åt mina paneler för de var täckta med ett lager med snö....

kommer mera sol i dagarna men jag tvivlar på att det ens kommer att räcka för att frigöra panelen....

men snart så ska det välan kunna ladda lite ....

/// BG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!