Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir det ngn värme överhuvudtaget i solfÃ¥ngare  (läst 2253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Blir det ngn värme överhuvudtaget i solfångare
« skrivet: 12 december 2006, 17:00:24 »
Som boende pÃ¥ västkusten sÃ¥ har man ju bara sett solen sporadiskt senaste mÃ¥naderna. Jag undrar om man kan fÃ¥ ut nÃ¥gon effekt ur solfÃ¥ngarna sÃ¥ här Ã¥rs mulna dagar? Att det inte blir varmvatten det förstÃ¥r jag, men om man kunde höja tempen pÃ¥ en normalstor acctank. SÃ¥ är min tanke att underlätta för värmepumpen. Genom att fÃ¥ upp tempen pÃ¥ inkommande luft i huset (alltsÃ¥ friskluftintaget). Är det nÃ¥gon som vet om fÃ¥ngarna värmer nÃ¥goting att tala om denna tid pÃ¥ Ã¥ret?  *vinkar*   Mvh  John

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Blir det ngn värme överhuvudtaget i solfångare
« Svar #1 skrivet: 12 december 2006, 17:30:18 »
Inget tillskott att tala om här uppe iaf, när det varit så här igenmulet. Man bör kunna ana solen iaf....

mvh humlan. 

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Blir det ngn värme överhuvudtaget i solfångare
« Svar #2 skrivet: 12 december 2006, 18:30:34 »
Jag har inga solfångare. Bara ett löst rör. I söndags ställde jag ut det i solen och bulben var över 100 grader i 4-5 timmar. Det finns en del att hämta även i vintersolen när den vill visa sig. Fast jag måste tillägga att jag bor nästan 100 mil söder om Humlan.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Blir det ngn värme överhuvudtaget i solfångare
« Svar #3 skrivet: 12 december 2006, 19:04:12 »
Jag har inga solfångare. Bara ett löst rör. I söndags ställde jag ut det i solen och bulben var över 100 grader i 4-5 timmar. Det finns en del att hämta även i vintersolen när den vill visa sig. Fast jag måste tillägga att jag bor nästan 100 mil söder om Humlan.

Ja lyser bara Solen, sÃ¥ visst finns det energi att hämta. Men här uppe bör Vi  in i februari, innan det blir nÃ¥gra timmar över dan, med sol, att tala om.... Finns det förresten nÃ¥ngra tester eller försök med ack.tankar utformade som en termos? Jag minns nÃ¥n svensk som tog fram en behÃ¥llare med otroligt bra isolerande förmÃ¥ga. Tror norrmännen köpte det patentet, eller i vart fall tillverkningsrätten, dÃ¥ han inte fick nÃ¥n i Sverige att haka pÃ¥ hans idé. Idén används visst numera bl.a för att transportera vaccin Ã¥ annat som kräver att tempen kan hÃ¥llas nÃ¥gorlunda konstant länge, trots avsaknaden av el, eller annan möjlighet att hÃ¥lla jämn temp....

mvh humlan.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Blir det ngn värme överhuvudtaget i solfångare
« Svar #4 skrivet: 15 december 2006, 15:16:07 »
Hej
Har ett ganska platt tak tyvärr. Min anläggninger ingenting mellan slutet på Oktober till början på Mars.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Blir det ngn värme överhuvudtaget i solfångare
« Svar #5 skrivet: 15 december 2006, 15:49:56 »
Hej
Har ett ganska platt tak tyvärr. Min anläggninger ingenting mellan slutet på Oktober till början på Mars.

AndersA

Du har väl inte vakumrör? För i så fall kastar Du bort massor med energi, å bör resa upp dom för att få ett bra resultat. Gäller iofs även andra typer av solfångare åxå....

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!