0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
som tillägg kan jg ju säga att på stora fartyg gör dieslarna som är ganska mångkolviga bara något 100-tal varn per minut.
.. en klar miljövinst jämfört med fossilt bränsle,
Citat från: Mäster Mimer skrivet 12 december 2006, 08:53:25.. en klar miljövinst jämfört med fossilt bränsle, Jag antar att du syftar på koldioxid utsläppen. Vid förbränning av svavel bildas olika svaveloxider som bidrar till försurningen (populärt miljöhot innan man koncentrerade sig på växthuseffekten). Rederier som använder högsvavlig olja brukar ju utmålas som miljömarodörer av värsta sorten. Hur mycket svavel är det i högsvavlig olja i jämförelse med svartkrut?Vad blir det för andra avgaser? Mina kemikunskaper är högst begränsade men NOx är väl kraftigt misstänkt?
Det ser ut som att jag får lägga krutmotorns återfödelse på hyllan ett tag och koncentrera mig på att räkna på trattar och flaskor/vindfång till vindkraftsparker då...